Jump to content

Batterioppsett med ulike batterier


soppis

Recommended Posts

Planlegger å montere solcellepanel i båten og håper å slippe å kjøpe inn nye batterier.

Først litt om hvordan oppsettet er i dag:

Jeg har to like batterier der ett er til start og ett er til forbruk. Begge er GEL.

Disse er montert med Victron batteriskiller på kretsen fra dynamo. (Kjører med KAD300EDC der EDC er ømfintlig for spenningsdropp så denne er matet fra forbruk)

Jeg har i tillegg en batterilader (ved landstrøm) med to utganger slik at jeg kan koble en utgang til start og en til forbruk. (Er litt usikker på om det er koblet slik nå eller om den bare er koblet inn forran batteriskilleren)

Disse batteriene (start+forbruk) er montert akter og det er trekt kraftige lange kabler (27fot båt) forut til baugpropell. Jeg har ikke plass til flere batterier akter.

Har i senere tid montert dieselvarmer og kjøleskap forut med baugpropell og har plass til ett ekstra forbruks batteri her.

Jeg har ett bra AGM batteri som jeg kunne tenke meg å bruke, men det passer nok i alle fall ikke som parallell til forbruk.

Lurte på om jeg kunne putte inn AGM batteriet til start og ha de to andre som er like til forbruk? Der det ene er montert akter og det andre i forut.

Vil jo mene at da vil batteritypene være skilt, men om det uansett vil tulle til ladingen vet jeg ikke..

Ved montering av solcelle og muliggjøring av forbruk uten landstrøm (til kjøl og varmer) så kan det være greit med større batteribank.

 

Noen som har kommentarer til planene, og eventuelt om det kan fungere selv om batteriene ikke er like?

 

Link to post

Det AGN batteriet du har, hvor mange amperetimer (Ah) er det på, og hva er CCA (A) på det? Et eventuelt solcellepanel ville jeg koblet kun til forbruksbanken.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Du bør ihvertfall ha en egen landstrømlader for AGM batteriet. De fleste ladere med to utganger kan ikke settes opp for forskjellig batteritype på hver utgang. Det holder jo med en ganske liten lader til en tusenlapp hvis det står som startbatteri. 

 

Den laderen du har bør jo da kobles direkte til de to GEL batteriene. Gjerne en utgang til hvert, hvis du har separate hovedbrytere

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...