Jump to content

Batterioppsett med ulike batterier


soppis

Recommended Posts

Planlegger å montere solcellepanel i båten og håper å slippe å kjøpe inn nye batterier.

Først litt om hvordan oppsettet er i dag:

Jeg har to like batterier der ett er til start og ett er til forbruk. Begge er GEL.

Disse er montert med Victron batteriskiller på kretsen fra dynamo. (Kjører med KAD300EDC der EDC er ømfintlig for spenningsdropp så denne er matet fra forbruk)

Jeg har i tillegg en batterilader (ved landstrøm) med to utganger slik at jeg kan koble en utgang til start og en til forbruk. (Er litt usikker på om det er koblet slik nå eller om den bare er koblet inn forran batteriskilleren)

Disse batteriene (start+forbruk) er montert akter og det er trekt kraftige lange kabler (27fot båt) forut til baugpropell. Jeg har ikke plass til flere batterier akter.

Har i senere tid montert dieselvarmer og kjøleskap forut med baugpropell og har plass til ett ekstra forbruks batteri her.

Jeg har ett bra AGM batteri som jeg kunne tenke meg å bruke, men det passer nok i alle fall ikke som parallell til forbruk.

Lurte på om jeg kunne putte inn AGM batteriet til start og ha de to andre som er like til forbruk? Der det ene er montert akter og det andre i forut.

Vil jo mene at da vil batteritypene være skilt, men om det uansett vil tulle til ladingen vet jeg ikke..

Ved montering av solcelle og muliggjøring av forbruk uten landstrøm (til kjøl og varmer) så kan det være greit med større batteribank.

 

Noen som har kommentarer til planene, og eventuelt om det kan fungere selv om batteriene ikke er like?

 

Link to post
Share on other sites

Det AGN batteriet du har, hvor mange amperetimer (Ah) er det på, og hva er CCA (A) på det? Et eventuelt solcellepanel ville jeg koblet kun til forbruksbanken.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du bør ihvertfall ha en egen landstrømlader for AGM batteriet. De fleste ladere med to utganger kan ikke settes opp for forskjellig batteritype på hver utgang. Det holder jo med en ganske liten lader til en tusenlapp hvis det står som startbatteri. 

 

Den laderen du har bør jo da kobles direkte til de to GEL batteriene. Gjerne en utgang til hvert, hvis du har separate hovedbrytere

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...