Jump to content

Ekkolodd, en jungel og 60 årsdagen nærmer seg


Meekern

Recommended Posts

Min far blir 60 år om ikke lenge og jeg vet han ønsker seg ett ekkolodd, men jeg kan ingenting om hverken teknologien eller hvilke funksjoner en måtte ønske seg. Han har ingen elektroniske duppedingser fra før og båten han benytter seg av er en gammel robåt. Selv om det kanskje skranter litt på båtfronten mangler det ingenting på iveren. Så min eneste frykt er at jeg ikke kommer til å se han de neste mnd. hvis han får seg ekkolodd :D 

 

Hvis det er noen som har tips til hva jeg bør kjøpe hadde jeg satt stor pris på det! 

Link to post
Share on other sites

Er snakk om saltvannsfiske i en fjord. Usikker på hvor dypt han fisker. Jeg vet ikke hvor mye en må ut med for å få noe som har tilstrekkelig kvalitet, men kanskje maks 6k? 3D scan, sidescan, osv. aner jeg ikke hva innebærer i praksis. Ser jo video som forklarer konseptet, men aner ikke hvilke av disse funksjonene en faktisk trenger. Han må kunne se fisken og gjerne kartlegge bunnen, men ut over det vet ikke. Er også en fordel om han kan plukke det med seg og ta det med seg opp av båten siden han har tre ulike små robåtvarianter, en billig plastbåt, en liten seilbåt og en hundre år pluss færing. 

Link to post
Share on other sites

Brukes i tre ulike båter = ikke fastmontert svinger. 

Brukes i robåt = ikke 12v kilde ombord. 

 

Høres ut for at det snevrer seg inn til noe med innebygget batteri og løs svinger, ala isfiske ekkolodd. Usikker på hvor bra de egentlig er for å finne fisk da, i en dyp fjord ? 

https://www.skittfiske.no/garmin/236881/garmin-striker-4-portable-bundle-bransjeledende-ekkoloddteknologi

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Det er vel tre hovedkomponenter i et «ekkolodd-system». Henholdvis skjerm, svinger og batteri. Skal ekkoloddet flyttes mellom båter, må dette være portabelt. 
 

Mange løser dette ved bruk av en standard verktøykasse som rommer et mindre (feks 20 amp) forbruksbatteri, og så skrus skjermen fast på toppen av verktøykassa. 
 

Dersom man ikke ønsker å ha en fast svinger i alle båtene man benytter ekkoloddet i, må svingeren også kunne flyttes. Den enkleste og mest portable løsningen for dette, er å

montere svingeren på en løs svingerarm. Jeg har testa dette i kano og mindre båter, og det funker helt greit for dorging og drift, men vil funke dårligere når farten øker. 

Link to post
Share on other sites

Noe sånn som dette, kombinert med en stang til å henge svingeren på? Her følger det jo også med en isfiskesvinger som bare kan kastes i vannet. Og enheten har innebygget oppladbart batteri. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 4 timer siden:

Jeg synes slike «pakker» blir uforholdsmessig dyre. Dessuten er den skjermen veldig liten, og uten å ha satt meg nøye inn i det, er jeg skeptisk til hvor god den medfølgende svingeren er til havfiske. 

Link to post
Share on other sites

TåT skrev for 2 timer siden:

Jeg synes slike «pakker» blir uforholdsmessig dyre. Dessuten er den skjermen veldig liten, og uten å ha satt meg nøye inn i det, er jeg skeptisk til hvor god den medfølgende svingeren er til havfiske. 

Det spørs jo hva man har i fra før men den praktiske sekken med batteri og lader koster kr 2200.
Den summen ryker jo fort hvis man må kjøpe batteri,lader,eske og el matriel for i lage noe mik selv.

Er skjermen for liten finnes det pakker med større skjerm også og pakker der man kan kjøpe svingeren utenom.
Eller bare kjøpe ett lodd man har lyst på og denne sekken løst
Er helt topp å ha alt man trenger i en liten sekk og klart til bruk.
Lett å bære med seg er den også.
 

Syntes produktet er helt topp i båter uten strøm og har ett slikt ett selv som jeg bruker til fisking på ett fjellvann med en åpen 14 foter.
Så jeg ville ikke hatt noe annet en enn slik alt i ett løsning som er lett å transportere frem og tilbake til ett slikt bruk.
 

Link to post
Share on other sites

abbor skrev On 19.4.2024 at 15.50:

Anbefaler Lowrance Hook Reveal 7 med 50/200 kHz HDI svinger. Alternativt den nye modellen Eagle 7 med samme svinger. 

Sikkert ett flott lodd men man kommer jo ikke til å få noe liv i det uten å lage seg ett opplegg som innebærer innfestning av lodd,portabelt feste av svinger og strøm som ett minimum.
Men kanskje det er ett godt alternativ å stappe dette loddet inn i Garmin sekken og lage til ett svinger feste ?

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker et Lowrance HDS-7 Carbon i kanoen. Har et 10Ah Li-ion batteri i ryggsekken, legger ekkoloddet oppå sekken. Har en 83/200kHz HDI svinger som festes med sugekopp. Et ekkolodd kan lages portabelt på mange måter, behøver ikke å være komplisert. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...