Jump to content

Hvordan fungerer kaldstart på en Mariner 30hk 2T 1995?


index

Recommended Posts

Min 30hk Mariner har alltid vært tungstartet når den er kald. Jeg slår på tenningen og trykker inn nøkkelen, og hører da et klikk som tyder på at kaldstart slår inn. Men så blir det mye kinning før den omsider hoster i gang. Når den er varm starter den nesten bar ved å se på nøkkelen. Så jeg lurer på om det kan være noe feil ved kaldstartanordningen? Er det noen som vet hva jeg skal se etter her? Jeg vet ikke hvor den sitter eller hvordan den ser ut engang, så alle tips er velkomne.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er nok en helt vanlig choke som aktiveres med elektromagnet. Av med dekselet og se hva som skjer når du trykker nøkkelen inn. Evt. også av med innsuget og SE at chokespjeldet er i orden og lukker helt til endestopp.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Motsatt av mine erfaringer med totaktere! lette å starte når de er kalde, men værre når de er varme!   Hadde en Evinrude VRO50 den starta veldig lett både når den var kald og varm! den var det priming på. mulig det er treghet i systemet ditt og at det ikke åpner som det skal!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev 15 minutter siden:

Det er nok en helt vanlig choke som aktiveres med elektromagnet. Av med dekselet og se hva som skjer når du trykker nøkkelen inn. Evt. også av med innsuget og SE at chokespjeldet er i orden og lukker helt til endestopp.

 

Rare greier! Jeg har hatt forgasser i biter sikkert ti ganger, men kan ikke huske å ha sett noen tegn til choke. Men jeg får undersøke en gang til, det kan jo være jeg har oversett noe. Jeg trodde det var en eller annen form for primer, som gir en sprut i innsuget når man trykker inn nøkkelen. Men det kan jo være så enkelt som du sier ja..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 6 minutter siden:

men kan ikke huske å ha sett noen tegn til choke.

Hva klikker der bak da? Noe lager den lyden og et lite rele, typisk som et lysrele, hører du neppe særlig tydelig...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

subwoofer skrev 5 minutter siden:

Tror ikke det er primer, ganske sikker på det er choke. Og da må du holde nøkkelen trykket inn mens du kinner - til den fyrer. Problemet kan befinne seg mellom dørk og nøkkel! :wink:

 

Har prøvd både trykk og slipp og hold inn. Merker null forskjell. Mellom dørk og nøkkel er nok et sannsynlig sted å lete ja. 

 

Jeg har hatt en bratt lærekurve med denne påhengeren, jeg er mer vant til innenbords egentlig. Vann i oljetank, dårlige membraner i drivstoffpumpe, dårlige pluggledninger, diverse dårlige kontakter etc har gitt litt utfordringer. Men nå har jeg kommet så langt at om den bare ville ha startet litt lettere så ville jeg egentlig ha vært godt fornøyd med den. Så det kommer seg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev 4 minutter siden:

Hva klikker der bak da? Noe lager den lyden og et lite rele, typisk som et lysrele, hører du neppe særlig tydelig...

 

Ja, det er jo en solenoid av et slag. Og nå vet jeg til og med hvor den er og hvordan den ser ut, så da er nok løsningen i sikte...:smiley:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

subwoofer skrev 22 minutter siden:

Forskjellige markeder antakelig.

Jepp, Mariner er "Badge engineering"...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

subwoofer skrev 26 minutter siden:

Forskjellige markeder antakelig. Den ene av dem var kanskje den gamle 2-sylindrede - den som så klin lik ut om Yamaha sin? På den tiden hadde Yamaha minst tre forskjellige serier også, Origin, Enduro og den vanlige.

 

Sikkert. Men i denne perioden var de Mercury, de ble vel Yamaha i 1997.

 

Denne jeg har er egentlig en neddopet 40 hester, populær til yrkesbruk pga slitestyrke. Men tung...

 

SveinHa skrev 2 minutter siden:

Jepp, Mariner er "Badge engineering"...

 

Absolutt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 7 timer siden:

 

Her kunne et bilde av forgasserområdet gjort underverker i innlegg nr en. 

 

Ja, virkelig. Men når man sitter på jobb og skriver innlegg og båten ligger på en øy langt unna så er det ikke så lett å utrette underverker.

 

Men jeg har likevel fått mange gode råd og tips, så nå har jeg litt å jobbe videre med når været tillater det. Nå er det kaldt og vindfullt der ute, så jeg venter nok litt til. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært en kjapp tur i båten og sjekket opp hva som skjer. Den har ingen choke, men en liten primerpumpe som tilfører bensin rett i innsuget. Noe som tydeligvis ikke fungerer så bra. Så da blir neste trinn demontering og feilsøking. Men i fem pluss og stiv kuling frister det ikke mye å henge over motoren og skru. Så da får jeg sette det på vent til været blir litt mer vårlig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 41 minutter siden:

Den har ingen choke, men en liten primerpumpe som tilfører bensin rett i innsuget. Noe som tydeligvis ikke fungerer så bra.

(Om det kan være en liten trøst så er det 5.5 varme her nede på rivieraen, men kun 7 m/s...)

Motoren din: primerpumpe / akselerasjonspumpe er like utsatt som resten av forgasseren, på å gro igjen, stort sett takket være stadig større innblanding av "sprittyper".

 

Sitter her med påspandert varm lunch og slikt har vanligvis en baktanke... i dette tilfelle kompisens Suzuki DF15 2008 forgasser, ble plukket av fordi den var så tungstartet, nå har jeg forsøkt å demontere akspumpa i en halv time, men delene sitter dønn saltet/korrodert sammen...

Min kompis fnyser også av mitt gjentatte råd om å drenere forgasseren helst flere ganger i sesongen.... dette for å slippe at det bygger seg opp jalla i bunn av forgasseren.. og da går det slik som dette.

Hans beste argument er at "dette bør den forb..nna forgasseren tåle :sleep:  

Link to post
Share on other sites

Det blir nok demontering av primerpumpe og slanger med tiden ja. Så får vi se  hvordan det ser ut. 

 

Forgasseren er ren og pen, jeg hadde den ute 4-5 ganger i fjor før jeg fant ut at grunnen til at den tettet seg var vann i oljetanken. Da levrer olja seg og tetter dysene. Jeg fyller kun 98 oktan, tror det sparer meg for litt problemer.

 

Edit: Jeg ser du misforstod meg litt. primerpumpa sitter ikke i forgasseren, men som en separat elektrisk enhet bak på motoren.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 19 timer siden:

Da har jeg vært en kjapp tur i båten og sjekket opp hva som skjer. Den har ingen choke, men en liten primerpumpe som tilfører bensin rett i innsuget. Noe som tydeligvis ikke fungerer så bra. Så da blir neste trinn demontering og feilsøking. Men i fem pluss og stiv kuling frister det ikke mye å henge over motoren og skru. Så da får jeg sette det på vent til været blir litt mer vårlig.

 

I stand corrected! Var rimelig sikker på at det var spjeld på den. Håper du får staket opp riktig dyse eller slange så det spiller på lag igjen.

Link to post
Share on other sites

subwoofer skrev 1 time siden:

Håper du får staket opp riktig dyse eller slange så det spiller på lag igjen.

 

Det får vi håpe på! Med alt det grumset jeg har hatt i forgasseren de siste par årene så er det ikke rart om noe har tettet seg. Det positive er at den klikker, så da er det et håp om at den ikke er ødelagt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du kan prøve choke-spaken på motorhuset om det gjør noen forskjell

 

Når du har fått start på motoren, og den er varm. Trykk inn nøkkelen for å se som aktivering av choken stopper motoren

 

Kaldstart ellers på denne motoren:

Pump håndpumpen på slangen til den er hard.

Dra opp spaken for tomgangs-throttle.
Trykk inn nøkkel, så vri om til startmotoren går, samtidig som du fortsatt holder nøkkelen trykket inn.

 

Slipp nøkkel. Juster tomgangs-throttle-spaken for et turtall som  gjør at motoren holder seg i gang. La den gå med forhøyet tomgang 20-30 sek før du drar av gårde.

 

Stoppet motor? Start den på nytt uten choke/nøkkel trykket inn, juster tomgangsspaken

 

Eller har forgasser en justering for både tomgangsnivå og kustering av tomgangs-blandingsnivået på selve forgasser.

Link to post
Share on other sites

MrOtto skrev for 5 timer siden:

Du kan prøve choke-spaken på motorhuset om det gjør noen forskjell

 

Om du leser over så ser du at denne motoren ikke har choke. Og da har den heller ikke spak😉

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...