index Startet 19.April Del på Facebook Startet 19.April Min 30hk Mariner har alltid vært tungstartet når den er kald. Jeg slår på tenningen og trykker inn nøkkelen, og hører da et klikk som tyder på at kaldstart slår inn. Men så blir det mye kinning før den omsider hoster i gang. Når den er varm starter den nesten bar ved å se på nøkkelen. Så jeg lurer på om det kan være noe feil ved kaldstartanordningen? Er det noen som vet hva jeg skal se etter her? Jeg vet ikke hvor den sitter eller hvordan den ser ut engang, så alle tips er velkomne. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
subwoofer Svart 19.April Del på Facebook Svart 19.April Du skal vel høre to klikk. Ett når du trykker inn nøkkelen og ett når du slipper. Kaldstarten er vel så enkel som en solenoide som drar choke-spjeldene. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 19.April Del på Facebook Svart 19.April Det er nok en helt vanlig choke som aktiveres med elektromagnet. Av med dekselet og se hva som skjer når du trykker nøkkelen inn. Evt. også av med innsuget og SE at chokespjeldet er i orden og lukker helt til endestopp. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
-morten- Svart 19.April Del på Facebook Svart 19.April Motsatt av mine erfaringer med totaktere! lette å starte når de er kalde, men værre når de er varme! Hadde en Evinrude VRO50 den starta veldig lett både når den var kald og varm! den var det priming på. mulig det er treghet i systemet ditt og at det ikke åpner som det skal! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
subwoofer Svart 19.April Del på Facebook Svart 19.April https://www.crowleymarine.com/mariner/oem-parts/outboard/1995/7031301dd/electrical-components-2 Skal være en solenoide som drar spjeldet. Som @SveinHa sier, se om riktig spjeld beveger seg så mye som det skal. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.April Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April SveinHa skrev 15 minutter siden: Det er nok en helt vanlig choke som aktiveres med elektromagnet. Av med dekselet og se hva som skjer når du trykker nøkkelen inn. Evt. også av med innsuget og SE at chokespjeldet er i orden og lukker helt til endestopp. Rare greier! Jeg har hatt forgasser i biter sikkert ti ganger, men kan ikke huske å ha sett noen tegn til choke. Men jeg får undersøke en gang til, det kan jo være jeg har oversett noe. Jeg trodde det var en eller annen form for primer, som gir en sprut i innsuget når man trykker inn nøkkelen. Men det kan jo være så enkelt som du sier ja.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
subwoofer Svart 19.April Del på Facebook Svart 19.April Tror ikke det er primer, ganske sikker på det er choke. Og da må du holde nøkkelen trykket inn mens du kinner - til den fyrer. Problemet kan befinne seg mellom dørk og nøkkel! Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 19.April Del på Facebook Svart 19.April index skrev 6 minutter siden: men kan ikke huske å ha sett noen tegn til choke. Hva klikker der bak da? Noe lager den lyden og et lite rele, typisk som et lysrele, hører du neppe særlig tydelig... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
index Svart 19.April Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April subwoofer skrev 5 minutter siden: Tror ikke det er primer, ganske sikker på det er choke. Og da må du holde nøkkelen trykket inn mens du kinner - til den fyrer. Problemet kan befinne seg mellom dørk og nøkkel! Har prøvd både trykk og slipp og hold inn. Merker null forskjell. Mellom dørk og nøkkel er nok et sannsynlig sted å lete ja. Jeg har hatt en bratt lærekurve med denne påhengeren, jeg er mer vant til innenbords egentlig. Vann i oljetank, dårlige membraner i drivstoffpumpe, dårlige pluggledninger, diverse dårlige kontakter etc har gitt litt utfordringer. Men nå har jeg kommet så langt at om den bare ville ha startet litt lettere så ville jeg egentlig ha vært godt fornøyd med den. Så det kommer seg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 19.April Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April SveinHa skrev 4 minutter siden: Hva klikker der bak da? Noe lager den lyden og et lite rele, typisk som et lysrele, hører du neppe særlig tydelig... Ja, det er jo en solenoid av et slag. Og nå vet jeg til og med hvor den er og hvordan den ser ut, så da er nok løsningen i sikte... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
J-Å Svart 19.April Del på Facebook Svart 19.April https://www.ebay.com/itm/404900629487 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.April Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April J-Å skrev 56 minutter siden: https://www.ebay.com/itm/404900629487 Ikke den, den ser ganske så annerledes ut. Av en eller annen grunn lagde de minst tre forskjellige 30 hestere dette året, alle totakt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
subwoofer Svart 19.April Del på Facebook Svart 19.April Forskjellige markeder antakelig. Den ene av dem var kanskje den gamle 2-sylindrede - den som så klin lik ut om Yamaha sin? På den tiden hadde Yamaha minst tre forskjellige serier også, Origin, Enduro og den vanlige. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 19.April Del på Facebook Svart 19.April subwoofer skrev 22 minutter siden: Forskjellige markeder antakelig. Jepp, Mariner er "Badge engineering"... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
index Svart 19.April Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April subwoofer skrev 26 minutter siden: Forskjellige markeder antakelig. Den ene av dem var kanskje den gamle 2-sylindrede - den som så klin lik ut om Yamaha sin? På den tiden hadde Yamaha minst tre forskjellige serier også, Origin, Enduro og den vanlige. Sikkert. Men i denne perioden var de Mercury, de ble vel Yamaha i 1997. Denne jeg har er egentlig en neddopet 40 hester, populær til yrkesbruk pga slitestyrke. Men tung... SveinHa skrev 2 minutter siden: Jepp, Mariner er "Badge engineering"... Absolutt! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dieselfan Svart 19.April Del på Facebook Svart 19.April index skrev for 13 timer siden: Av en eller annen grunn lagde de minst tre forskjellige 30 hestere dette året, alle totakt... Her kunne et bilde av forgasserområdet gjort underverker i innlegg nr en. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.April Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April dieselfan skrev for 7 timer siden: Her kunne et bilde av forgasserområdet gjort underverker i innlegg nr en. Ja, virkelig. Men når man sitter på jobb og skriver innlegg og båten ligger på en øy langt unna så er det ikke så lett å utrette underverker. Men jeg har likevel fått mange gode råd og tips, så nå har jeg litt å jobbe videre med når været tillater det. Nå er det kaldt og vindfullt der ute, så jeg venter nok litt til. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 20.April Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April Da har jeg vært en kjapp tur i båten og sjekket opp hva som skjer. Den har ingen choke, men en liten primerpumpe som tilfører bensin rett i innsuget. Noe som tydeligvis ikke fungerer så bra. Så da blir neste trinn demontering og feilsøking. Men i fem pluss og stiv kuling frister det ikke mye å henge over motoren og skru. Så da får jeg sette det på vent til været blir litt mer vårlig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dieselfan Svart 20.April Del på Facebook Svart 20.April index skrev 41 minutter siden: Den har ingen choke, men en liten primerpumpe som tilfører bensin rett i innsuget. Noe som tydeligvis ikke fungerer så bra. (Om det kan være en liten trøst så er det 5.5 varme her nede på rivieraen, men kun 7 m/s...) Motoren din: primerpumpe / akselerasjonspumpe er like utsatt som resten av forgasseren, på å gro igjen, stort sett takket være stadig større innblanding av "sprittyper". Sitter her med påspandert varm lunch og slikt har vanligvis en baktanke... i dette tilfelle kompisens Suzuki DF15 2008 forgasser, ble plukket av fordi den var så tungstartet, nå har jeg forsøkt å demontere akspumpa i en halv time, men delene sitter dønn saltet/korrodert sammen... Min kompis fnyser også av mitt gjentatte råd om å drenere forgasseren helst flere ganger i sesongen.... dette for å slippe at det bygger seg opp jalla i bunn av forgasseren.. og da går det slik som dette. Hans beste argument er at "dette bør den forb..nna forgasseren tåle Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.April Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April Det blir nok demontering av primerpumpe og slanger med tiden ja. Så får vi se hvordan det ser ut. Forgasseren er ren og pen, jeg hadde den ute 4-5 ganger i fjor før jeg fant ut at grunnen til at den tettet seg var vann i oljetanken. Da levrer olja seg og tetter dysene. Jeg fyller kun 98 oktan, tror det sparer meg for litt problemer. Edit: Jeg ser du misforstod meg litt. primerpumpa sitter ikke i forgasseren, men som en separat elektrisk enhet bak på motoren. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
subwoofer Svart 21.April Del på Facebook Svart 21.April index skrev for 19 timer siden: Da har jeg vært en kjapp tur i båten og sjekket opp hva som skjer. Den har ingen choke, men en liten primerpumpe som tilfører bensin rett i innsuget. Noe som tydeligvis ikke fungerer så bra. Så da blir neste trinn demontering og feilsøking. Men i fem pluss og stiv kuling frister det ikke mye å henge over motoren og skru. Så da får jeg sette det på vent til været blir litt mer vårlig. I stand corrected! Var rimelig sikker på at det var spjeld på den. Håper du får staket opp riktig dyse eller slange så det spiller på lag igjen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.April Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April subwoofer skrev 1 time siden: Håper du får staket opp riktig dyse eller slange så det spiller på lag igjen. Det får vi håpe på! Med alt det grumset jeg har hatt i forgasseren de siste par årene så er det ikke rart om noe har tettet seg. Det positive er at den klikker, så da er det et håp om at den ikke er ødelagt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MrOtto Svart 23.April Del på Facebook Svart 23.April Du kan prøve choke-spaken på motorhuset om det gjør noen forskjell Når du har fått start på motoren, og den er varm. Trykk inn nøkkelen for å se som aktivering av choken stopper motoren Kaldstart ellers på denne motoren: Pump håndpumpen på slangen til den er hard. Dra opp spaken for tomgangs-throttle. Trykk inn nøkkel, så vri om til startmotoren går, samtidig som du fortsatt holder nøkkelen trykket inn. Slipp nøkkel. Juster tomgangs-throttle-spaken for et turtall som gjør at motoren holder seg i gang. La den gå med forhøyet tomgang 20-30 sek før du drar av gårde. Stoppet motor? Start den på nytt uten choke/nøkkel trykket inn, juster tomgangsspaken Eller har forgasser en justering for både tomgangsnivå og kustering av tomgangs-blandingsnivået på selve forgasser. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.April Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April MrOtto skrev for 5 timer siden: Du kan prøve choke-spaken på motorhuset om det gjør noen forskjell Om du leser over så ser du at denne motoren ikke har choke. Og da har den heller ikke spak😉 Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MrOtto Svart 23.April Del på Facebook Svart 23.April Hva mener du klikket du hører når du trykker inn nøkkelen gjør da? Har de satt en solenoide på motoren din som ikke gjør noe som helst? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.