Jump to content

Bytte oljefilter VP KAD32


Dynamix

Recommended Posts

Kort spørsmål ang oljefilterbytte på Volvo Penta KAD32.  Kan man bytte oljefilter uten at man suger opp olja først?   Dvs ligger filteret høyere enn oljenivå?  Ønsker ikke en diskusjon om hvor lurt det er å bytte filteret uten å bytte olje.  Det bestemmer jeg selv etter å ha gjort en personlig vurdering av nytteverdien av å gjøre det etter at båten er kjørt mindre enn 20 timer, for det meste på lavt turtall, siden forrige oljeskift.

Link to post
Share on other sites

Det går fint å bytte filter uten å tappe oljen først. Oljen ligger nede i bunnpannen, mye lavere enn oljefilteret. Men som allerede påpeket ovenfor, oljen som blir med i oljefilteret må erstattes. 
 

Men jeg hadde ikke tatt meg bryderiet og kostnaden med å bytte verken olje eller filter når

Dynamix skrev for 7 timer siden:

båten er kjørt mindre enn 20 timer, for det meste på lavt turtall, siden forrige oljeskift.

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Enig i at det er bortkastet å skifte olje etter 20 timers drift, vil påstå at det er bortkastet å skifte filter også. 

Om jeg allikevel skulle skiftet noe etter 20 timer, hadde det vært oljen, ikke filteret.

 

Da hadde jeg bare demontert filteret for å få ut "gammel" olje.

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Det er bare å bytte oljefilter det renner ikke ut mer olje eller blir borte mer olje selv om ikke oljen er tappet ut først.
Dog kan jeg ikke la være å kommentere att det å bytte oljefilter etter 20 timer er bare tull på lik linje med å bytte olje etter 20 timer.
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...