Jump to content

QL baugstuster er helt død


Jonas78

Recommended Posts

Hei, trenger hjelp til feilsøking på en QL baugthruster. Jeg måler at det kommer strøm inn på bildet der den røde kabelen kommer inn (BATT +) og den svarte kabelen (BATT -)

 

IMG_8838.jpeg.36051bf41930699af6fc2774dd556d73.jpeg

 

I tillegg måler jeg at det er kontakt i styringspanelet når det blir trykket på (se bildet under)

 

IMG_8841.jpeg.0d21e203a5f70a72d22334b47bd5360f.jpeg

 

Jeg måler også at det kommer strøm inn på kretskortet (der hvor den hvite koblingen kommer inn på kretskortet)

 

IMG_8845.jpeg.e6e201feca69ab0cc8d83d0f3586fede.jpeg

 

Men alt er helt dødt, hører ikke noe klikking, får ikke reaksjon fra noe- alt er helt dødt.... Noen innspill?

 

 

 

IMG_8839.jpeg

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Målt spenningen? Jeg kan ikke se noen releer på printkortet så må anta at lyden du hører kommer fra solenoidene på selve trusteren. Viss de bare klikker kan det komme av lav batterispenning, dårlig kontakt eller underdimensjonerte kabler. Antar den har fungert før så lav batterispenning eller dårlig kontakt/eiring er mest trolig. Ser du tegn til korrosjon på printkortet eller tilkoplingspunkter? Legg gjerne ut nærbilde av begge sidene av printkortet. Det kan være feil på selve kortet også.

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev On 18.3.2024 at 15.12:

 

Denne problemstillingen har jeg ikke sett nevnt noe sted når det reklameres for at det bare er å bytte ut bly/agm med litium.image.jpeg.3df0ca43363a9615fdb04ac0b9808468.jpeg

Er dette er mulig sikkerhetsproblem?

Er jo mulig å følge med på strømforbruk, men mange her har jo hatt mye rare avlesninger på måling over shunt.

Bør det sikres på noen måte? En reserveløsning som trer inn hvis bms kutter?

Bildet er ikke så veldig tydelig, men kan være trøbbel her

60B skrev 22 minutter siden:

Målt spenningen? Jeg kan ikke se noen releer på printkortet så må anta at lyden du hører kommer fra solenoidene på selve trusteren. Viss de bare klikker kan det komme av lav batterispenning, dårlig kontakt eller underdimensjonerte kabler. Antar den har fungert før så lav batterispenning eller dårlig kontakt/eiring er mest trolig. Ser du tegn til korrosjon på printkortet eller tilkoplingspunkter? Legg gjerne ut nærbilde av begge sidene av printkortet. Det kan være feil på selve kortet også.

 

Link to post
Share on other sites

Er det et generell problem med de? Så tilfeldigvis en på finn.no som der kretskort hadde gått. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=308225480&ci=6

 

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...