Jump to content

Bytte tak Sealine sc 29


Antols

Recommended Posts

Hei

Skal bytte tak på båten tenkte jeg. Kjøpte det for mange år siden, orginalt til båten.

Lurer på om dette er en vanskelig jobb?

Er det noen som har gjort det her på forumet.

Må også bytte hjernen/boksen til flappsen, så noen hadde gjort det også.

Trenger tips 🙂

Ivar

Link to post
Share on other sites

Har byttet tak to ganger. Krever nøyaktighet men ellers rett frem. Husk å få borrelåsene riktig i front. Før du skrur og limer foran så sørg for at taket ligger helt rett. Blir lett bulker med et par millimeter feil her. Husk også å klemme inn knappene med tang etter at taket er lagt riktig. Knappene bør være siste steg.

Kontroll boksen fant jeg inne i konsollen under spakene. Den var utilgjengelig og jeg måtte sage hull og sette inn en luke. Det er ikke sikkert at det er montert likt på alle båter. Min er 2008.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Min er også 2008 mod.

Er det enkelt å sku opp disse som holder duken, å få den av hvis limt. Hva slags lim brukte du når du limte den på igjen.

 

Har du noe bilder fra du tok hull, å er det mye kabler bak ? Fint og vite ca hvor den er for og minimere skaden.

Ivar

Link to post
Share on other sites

Det første du må gjøre er å finne ut hvor boksen er. Hos meg var den limt på insiden av den vertikale sideveggen til høyre for ditt kne når du sitter. Jeg laget et rektangulært hull i den skrånede rektangulære veggen under spakene. JA, det er masse kabler der så vær forsiktig. Start med å borre hull og skyv kablene unna saga. Løsne instrument panelet og se der nede. Du kan også løsne trim panelet og se etter boksen. Husk at det er et skille i 2008 på type system. Snakk m Maritim.

Du skal ikke løsne gliderne på taket, kun løsne pvc duken fra gliderne. De er festet med borrelås og knapper. Du skal KUN løsne lista i front som er skrudd og limt til glideren. Du må stikke ned og se på taket igjen. Du kan bruke hvit akryl eller lignende. Valg av lim er ikke avgjørende.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Fikk løs  bryter ved og ta av dekslet med alle displayene, boksen lå midt under, foran knørne. Tenkte og bytte til ny bryter med alt intergrert, men kan ikke se tilkoblingene (skjøtekontakt) skal være plug and play.. Var det slike hos deg, eller bare løse ledninger.

Prøvde og finne kabelen bak, for og teste  med strøm. Men er usikker på hvordan den ser ut, så tør ikke koble på den jeg tror det er.

 

Tak

Byttet du de som knappene Skal festes i, eller brukte du bare de gamle ?

Kan man bruke tang for og feste de til taket/duken ?

Ivar

 

Link to post
Share on other sites

Boksen hadde fast monterte kabler, mens det er plugg til panelet og sylindrene. Pass på nå at du får tak i riktig versjon av systemet. Det kom en endring i 2008 og du som meg kan ha modell fra før 2008. Du risikerer å bytte alle komponentene for å få kompatibilitet. 
Knappene i gliderne lot jeg stå. Løsnet kneppet med et flatt skrujern og renset knappene. Festet nye knapper til ny duk med tang som jeg fikk lånt.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...