Jump to content

Plutselig gikk sikringen på kursen min på brygga - kjørte bare batterilader ?


dennrick

Recommended Posts

Hei,

Etter fire relativt kalde timer i motvind fra Svelvik til hjemmehavn på Tjøme, var det igår kveld toppers å sette på dieselvarmeren og plugge i landstrøm for å topplade batterier. Ting fungerte som det skulle. Skrudde så av alt sammen når jeg gikk til sengs under en dun dyne.

 

Skrudde på lader igjen når jeg sto opp, og alt gikk som det skulle helt til sikringen plutselig gikk ute på brygga på min kurs. Jeg skrudde av alle vippebrytere/sikringer på 220V panelet i båten, og koplet fra landstrøm-kabelen fra båten og fra stolpen. Satte på sikringen på stolpen igjen, og den holdt. Plugget i landstrøm-kabelen min på stolpen og det gikk også fint. Men så fort jeg koplet den til båten, så gikk sikringen på brygga igjen - dette til tross for at alt fortsatt var slått av på 220V panelet i båten.

 

Nå sitter jeg og grubler på hva dette kan være. Har hatt båten i 1,5 sesonger, og det har aldri skjedd tidligere. Eneste endring er at batteriladeren som tar seg av forbruksbank og batteribanken til elektronikk i cockpit har blitt byttet av firmaet som hadde båten i opplag.

 

Håper ikke montøren har gjort noe feil som har forårsaket dette? Men årsaken til at sikringen går - siden alt er slått av på 22V panelet - er den mest sannsynlig da å finne mellom 220V panelet og koplingen på båten til landstrøm-kabelen? Jeg mener det er en skille-trafo i båten også.

 

Dessuten syntes jeg det er rart at det virket fint igår kveld, samt i flere timer idag. Men det er kanskje sånn det er med strøm? Det går bra helt til noe går galt? Men hva har gått galt....

 

(For ordens skyld: Jeg har ikke tenkt til å rote med dette selv. Jeg trenger nok en elektriker. Lufter det bare her fordi jeg er så nysgjerrig, og litt bekymret).

 

:crazy:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Er ikke i båten nå. Sjekket ikke om fuktighet der, men det regnet ikke ute igår, inatt, ei heller idag. Inne i båten er landstrømkontakten veldig skjermet nede i et stuverom med lokk over + lufting.

 

Inne i båten var det ingenting plugget i stikkontaktene, ikke engang berederen da vanntankene er tomme og brygga enn så lenge ikke hadde vann. I tillegg var vippebryterne/sikringene på 220V panelet som nevnt slått av. Der er det en hovedsikring+en til bereder, en til stikk på bad, og en til ladere (to stk) og resten av stikkene i båten.

 

Likevel går sikringen på stolpen så fort det blir 220V kontakt mellom landstrøm-kabel og båten.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

(høres veldig ut som at du har en kortslutning i støpsel eller kabelen til land) En rask sjekk av kabel og tilkopling er å slå av alt av sikringer i båten ink jordfeilbryter.  Slår sikringen på land ut da så er feilen trolig i kabelen eller i tilkoplingspunktene. Hør i så fall med en nabo om du kan teste med hans kabel for sjekk.

Slår sikringen ikke ut så napp ut alt av støpsel og slå på jord og sikringer i båten. Plugg så inn ett og ett støpsel til noe skjer...

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 1 time siden:

Plugget i landstrøm-kabelen min på stolpen og det gikk også fint. Men så fort jeg koplet den til båten, så gikk sikringen på brygga igjen - dette til tross for at alt fortsatt var slått av på 220V panelet i båten.

Så med kun landstrømkabel koblet til land, så holdt sikring.  Da er nok kabel fort i orden. 

Gikk sikringen med en gang du koblet kabel til båten, så er nok feilen i båten. Å når alt er avslått og alle kontaktene trekt ut, så sitter mest sannsynlig feilen i båten. Enten i inntaket, eller i kabel ned til fordeling i båten. Mitt tips er inntaket. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Var det andre som var tilkoplet strøm på brygga på samme kurs? (Ikke alltid så lett å vite). Men trenger vel ikke nødvendigvis å være noe annet enn at summen av jordfeil kommer over grensa feks? Jeg synes alle landstrømkabler jeg har hatt blir dårlige før eller senere når de utsettes for fukt. Jeg bruker det lite men har et par og når en blir dårlig så får den et år eller to tørrlagring hjemme mens kollegaen er på ‘skift’ og da pleier den å megge helt fint igjen..

Link to post
Share on other sites

Ja, naboen bor faktisk litt i båten. Jeg har jo en kabel til jeg kunne ha prøvd. Men nå er jeg hjemme igjen, og så bekymrer jeg meg bare for at han som byttet lader har gjort noe galt.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

19 hours ago, dennrick said:

Skrudde på lader igjen når jeg sto opp, og alt gikk som det skulle helt til sikringen plutselig gikk ute på brygga på min kurs. Jeg skrudde av alle vippebrytere/sikringer på 220V panelet i båten, og koplet fra landstrøm-kabelen fra båten og fra stolpen. Satte på sikringen på stolpen igjen, og den holdt. Plugget i landstrøm-kabelen min på stolpen og det gikk også fint. Men så fort jeg koplet den til båten, så gikk sikringen på brygga igjen - dette til tross for at alt fortsatt var slått av på 220V panelet i båten.

 

Dette høres ut som en jordfeil, altså overslag fra fase til jord. En ting som kan skape jordfeil, det er hvis kontakter eller kabler blir utsatt for fukt, spesielt sjøvann. Ville først av alt koblet fra landstrøm og så få vekk alt av fuktighet i kabler og kontakter, og selvfølgelig alt oppkoblet utstyr. Hadde det et par ganger i vinter i forbindelse med storm og uvær. Så mye fukt i lufta og alle steder at jordfeilvernet på land slo ut. Når alt tørket ut, så var problemet borte.  Det skal jo bare 30 mA til jord til for å trippe et jordfeilvern, og det er jo ikke særlig mye. 

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar. Jeg fikk hjelp i båten herfra til å fastslå årsaken til problemet. Det var vannsøl på en ubeskyttet kontakt etter inntaket til landstrømkontakten. Dette skyldtes at jeg har en høytrykk saltvannspumpe i båten. Uttaket på den oppe i cockpit er ikke langt fra den nevnte kontakten. Iår fikk jeg ikke koplet på slangen i cockpit til denne pumpen uten at det lakk. Dermed sprutet det gjennom det lille mannhull-lokket, som iår ikke lengre var tett, og som sitter i nærheten av koplingen til slangen til saltvannspumpen - som igjen er rett over kontakten jeg nevnte.

 

Ting virker igjen. Takk til deg som stilte opp og klarerte bildet :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...