Jump to content

På tide med bunnstoff, men hvilket?


ko-stens

Recommended Posts

Må snart sette i gang med å få på bunnstoff på skjærgårdsjeepen! Men hvilket skal jeg bruke?

 

I dag er det nedslitt blått, selvpolerende bunnstoff av ukjent merke på båten. Jeg har muligens lyst å bytte til hardt bunnstoff. Båten går stort sett bare i ferskvann, med et par helgeturer til vestlandet i løpet av sommeren. I hvert fall gjorde det den i fjor. I år har jeg planlagt minst èn, til Bud. Ellers ligger båten på vannet i Mjøsa fra mai til september. 

 

Hva er fordeler med hardt bunnstoff kontra selvpolerende? Bør jeg fortsette med selvpolerende, eller er det like greit å fortsette med det samme? 

 

Nå har ikke jeg prøvd å få av det gamle, siden jeg kjøpte båten i fjor vår og gadd ikke gjøre jobben da. Bør jeg få vekk alt før nytt? Fargen smitter i hvert fall av når jeg gnir på bunnstoffet. Tidligere, på andre båter, har jeg brukt høytrykkspyler og spylt og spylt og spylt og spylt... Det farger uansett alltid av. Da har jeg bare klint på nytt av samme type.

 

Egentlig er jeg ute etter noe som ikke krever så mye arbeid, siden jeg er lat som et uvær... Hvor holdbart er hardt bunnstoff, egentlig? Og hva bør jeg gjøre for å forberede til denne bunnstofftypen? Gjør jeg meg selv bare en bjørnetjeneste ved å gå over til ny type? Jeg ser i grunn ikke særlig poeng med selvpolerende, siden det er så lite skit som fester seg på skroget i ferskvann. Stort sett holder det jo bare å spyle av om våren. Kanskje gnu av ei alge eller to med svamp og såpevann.

 

Slik ser det ut nå. Det er på høy tid å gjøre noe!:

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.  

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville gått for selvpolerende. Det funker så lenge der er stoff igjen og har du lyst å være litt smart kan du starte med et strøk av en farge i stor kontrast til den du vil ha og så legge et eller flere strøk i "riktig" farge. Da får du forvarsel i god tid når det begynner å minke...

 

Jeg kjøpte meg en godt brukt skjærgårdsjeep med selvpolerende for rundt 15 år siden og har enda ikke bunnsmurt fullt, kun flekket litt og frisket opp vannlinjen og den klarer en sesong uten noe vesentlig groing.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar. Selvpolerende høres ut som noe jeg bør fortsette med! 

 

Får legge meg innunder og skrubbe vekk det som kan skrubbes vekk, blåse/spyle vekk det som går an å få vekk og så legge på nytt. Tenker jeg bruker svart. God idè å legge på en annen farge først!

Link to post
Share on other sites

Ja, ser det. Jotun Watershield, feks. Den ser jo grei ut, men vet ikke hvordan den fester seg til rester av gammelt, selvpolerende bunnstoff, siden den er hard.

 

Ser for øvrig at Biltema har bunnstoff. Er dette noe å satse på, eller er det Jotun osv som gjelder? Biltema ligger fem minutter unna meg, så praktisk sett... Men de har jo Jotun på Obs Bygg, som ligger på samme sted! 

Link to post
Share on other sites

Selvpolerende skal smitte av, det er sånn det holder seg friskt! Hardt må slipes årlig for å frigjøre virkestoffer, en skikkelig drittjobb. 

 

Jeg ville ha gått for Jotun eller Hempel.  Eller SeaJet. Biltema er billigst per liter, men dyrest per kvadrat. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hempel Mille NCT er et virkelig bra selvpolerende bunnstoff. Har hatt dette på båten i flere sesonger nå, uten antydning til noe  groe under båten.  Minuset er kanskje litt stiv pris, men der finnes jo diverse tilbud/kampanjer nå om dagen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...