Jump to content

Plotter: Garmin, Raymarine eller Simrad.


Regattafisker

Recommended Posts

Hei, skal ha ny plotter, men er usikker på hvilken variant jeg skal gå for. Er interessert i fordeler og ulemper ved de diverse merkene med tanke på fisking hovedsakelig. Ser mange som fisker bruker Simrad, hva er årsaken til dette? Leste et sted at Lowrance er ment for fiske mens Simrad er ment for cruising?

 

Lurer også på om man kan vise ekkolodd på begge skjermer dersom man har to plottere hvor kun en av de har tilkobling for ekkolodd?

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker for det meste Simrad, men har også Lowrance. Du har sett noe gammel og informasjon om hvilke markedssegmenter de forskjellige Navico varemerkene satser mest på. På denne figuren er det for Simrad også listet bluewater fishing. Er ingen forskjell på Simrad og Lowrance når det gjelder funksjonalitet og ytelse for fisking. 

 

Når skjermene kobles opp via Ethernet kan ekkolodd fra en svinger vises på alle skjermer. Billigste Simrad serie med Ethernet er NSX, billigste Lowrance med Ethernet er Elite FS. 

 

Hvor skal du fiske og hva er budsjettet ditt? 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke noen kartplottere er spesielt gode å fiske med, men skal du ha en kartplotter til navigering ville jeg hatt Garmin på grunn av brukervennligheten. Jeg har både Lofrans og simrad og de kunne jeg godt tenke meg å bruke som agn men de nye modellene er sikkert bedre. Om det er stor forskjell på de forskjellige leverandørene i forhold til ekkolodd vet jeg ikke, men jeg tipper at Garmin holder mål også der

Link to post
Share on other sites

Lite erfaring med annet enn Garmin her, men er veldig fornøyd med de Garmin plottere/ekkolodd jeg har og har hatt, Brukervennlighet, gode kart, lett å flytte data som ruter og markers mellom pc/mobil og plotter.

Har også svært god erfaring med Garmin support.

 

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Har en liten garmin plotter nå, og jeg egentlig fornøyd, men må vite at jeg har det meste av informasjon for å treffe rett beslutning når jeg etterhvert skal erstatte den lille plotteren.

 

Skal ha 2 stk 12 tommer mfd-er og da ser jeg at om jeg sitter litt rolig i båten og venter på tilbud burde jeg kunne få det for rundt 50.000,- så det er budsjett.

 

Har gjort meg noen betenkninger når jeg har fulgt @Team Colibri litt på YouTube og ser at de lager diverse spesialkart til sine Simrad plottere som ikke er mulig på Garmin. 
 

Har heller ingen motorinstrumenter, all motordata og trolling innstillinger gjøres på plotteren. Så er egentlig avhengig av at dette er støttet.IMG_3037.jpeg.798308c04171ad4974b0aa93fdb29132.jpeg

 

lippert skrev for 10 timer siden:

Har du tenkt på hvilket kart du ønsker å bruke? De har jo litt forskjellige valgmuligheter. Eller har det ikke noe særlig betydning og du er mest opptatt av ytelse og funksjonalitet som ekkolodd/sonar.

Har brukt navionics til nå, etter hva jeg har lest, så er det dette og c-map som er de beste alternativene og forskjellen virker ikke så stor. Noe jeg har gått glipp av her? Har i grunn startet tråden fordi det er vanskelig å vite hva man ikke vet, så blir veldig glad om det dukker om noe informasjon som har gått meg over hodet. :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...