Jump to content

Rubbing med autosol metal polish


Cinatit

Recommended Posts

Mener jeg har hørt og lest at folk med stor suksess har brukt autosol metal polish til rubbing av gelcoat. Er det noen som har erfaring med dette? Stemmer det at jeg kan bruke det til rubbing av gelcoat der den er solbleket for et bra resultat? Evt. hva er fremgangsmåten?

 

Screenshot_20240420_205015_Chrome.jpg.0b25f47c07f3a70a14f0040566d302b6.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har renset gelcoat med Autosol ved opptak om høsten, etterfulgt av voksing fra Hempel. Har forsøkt mye rart, men denne comboen er super for medio store båter, ikke den jeg har nå, det blir for mye hard jobb, for det må jobbes hard med Autosol,  om man velger det. Jeg kan anbefale Autosol som rens av gelcoat. 

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å ha fanget opp at billakk og gelcoat må skilles polerings-teknisk.

Billakk blir blank og vakker med lav temperatur - Gelcoat/Topcoat krever 30-40 grader (håndvarm) for å få samme resultat.

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe problem å bruke Autosol eller Metal Polish fra Biltema. Det er samme produkt. 
Det fungerer akkurat som rubbing. Varme reguleres både med trykk mot flaten og hastighet på rondellen. I tillegg kan man ha en flaske med vann og spraye en liten fin dusj på området man holder på med. Varmeutvikling må styres på denne måten uansett produkt man bruker til rubbing. 
Gelcoat skal ha en varme i overflaten på 30-40 grader. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 6 minutter siden:

Det er ikke noe problem å bruke Autosol eller Metal Polish fra Biltema. Det er samme produkt. 
Det fungerer akkurat som rubbing. Varme reguleres både med trykk mot flaten og hastighet på rondellen. I tillegg kan man ha en flaske med vann og spraye en liten fin dusj på området man holder på med. Varmeutvikling må styres på denne måten uansett produkt man bruker til rubbing. 
Gelcoat skal ha en varme i overflaten på 30-40 grader. 

Som du vet har jeg hellakkert båten min med lakk fra Dycas. Da jeg mailet med Maurice der sa han at det holdt med vask (lunkent vann og mild såpe)! Jeg har vasket båren utvendig (holder på innvendig nå) i år - holder det? Eller bør jeg rubbe også?

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Autosol på skutesidene i mange år. Det er veldig effektivt, men kan være litt tungt å jobbe med hvis du ikke vet hva du skal gjøre.

Her er noen tips:

  • Bruk maskin - men ikke på for stor hastighet
  • Bruk hard eller medium polerpad.
  • Ikke ta på for store mengder
  • Bruk en sprayflaske med vann og la autosolen jobbe fuktig - bruk litt tid - særlig hvis det er veldig oksydert.
  • Det er ikke nødvendig å la autosolen tørke før du gnir den av (Det er dette som kan være kjempetungt. Når du har kjørt maskinen ferdig har autosolen allerede gjort jobben, og skal bare fjernes).
  • Vask det heller av med en svamp og en bøtte vann.
  • Den lille melkehvite hinna som da ligger igjen, kan du polere vekk med et tørt håndkle.
  • Som ved all annen rubbing og polering, må du legge på et lag hardvoks til slutt. Da holder det seg blankt og møkka setter seg ikke fast. Flytende hardvoks er best å jobbe med. Den strykes på, tørker og poleres vekk med et hånkle eller en mikrofiberklut. Jeg synes hardvoksen fra Maxolen er den suverent beste å jobbe med, og jeg har prøvd mange...

De senere årene har jeg ikke brukt Autosol, fordi jeg har funnet andre produkter jeg synes det er lettere å jobbe med, og som gir minst like godt resultat. Jeg har brukt Biltema sin "Ultimate Cut" . Den er billig og bra. Den kan du bruke på samme måte som beskrevet for Autosol. 

 

Nå bruker jeg akrylpasta fra Maxolen. Den er superbra, men med den bruker jeg ikke vann. Da bruker jeg veldig små mengder og lar polerputa jobbe til omtrent alt er borte. Da er det nesten ingen jobb å tørke over med et tørt håndkle. Så avslutter jeg med flytende hardvoks.

 

Maxolen produktene jeg har nevnt, har jeg kjøpt hos en lokal bilutstyrsforretning i Drammen, men de selges sikkert mange steder. Jeg la ved et par lenker for et sted man i alle fall kan kjøpe dem på nett.

 

 

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

Link to post
Share on other sites

Sønningdalsund skrev for 3 timer siden:

Høres vilt ut, kanskje du kan teste det å se :smash: selv brukte jeg Vemab Norpol Rubbing R-10

R-10 er også et produkt som er akterutseilt. Det gjør forsåvidt jobben, men er tungvindt å bruke. Nyere poleringsmiddler gjør samme jobben, men er mye lettere i brukssammenheng. R-10 er klissete, og du vil ha problem med å rengjøre putene undervies.

 

Ellers: Det høres ut som om noen her inne rubber hvert år? Det blir også feil. Har du beskyttet gelcoaten med riktig forsegling, trenger du bare en finpolering hver sesong.

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev On 20.4.2024 at 22.41:

Som du vet har jeg hellakkert båten min med lakk fra Dycas. Da jeg mailet med Maurice der sa han at det holdt med vask (lunkent vann og mild såpe)! Jeg har vasket båren utvendig (holder på innvendig nå) i år - holder det? Eller bør jeg rubbe også?

Du skal definitivt ikke rubbe! Båten din skal vaskes ok knapt nok ha en runde med voks! Det er årevis til du skal rubbe!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev for 23 timer siden:

Hvorfor bruke metallpolish til polere gelcoat? Dette er produkter som er både 10 og 20 år gamle. Omtrent som å sverge til VHS i 2024.

 

Nyeste poleringsmiddelet til gelcoat:

 

 

 

Vi har gjort noen tester på det ser du. Gammelt betyr ikke at det ikke funker. 
På våre kurs med gelcoat og glassfiberrep har vi enda til gode å finne en bedre rubbing enn R10. Den ble i sin tid utviklet av Jotun for båtbransjen. Og den er stadig i bruk. Det er en litt annen greie å behandle lakk enn gelcoat. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev for 23 timer siden:

R-10 er også et produkt som er akterutseilt. Det gjør forsåvidt jobben, men er tungvindt å bruke. Nyere poleringsmiddler gjør samme jobben, men er mye lettere i brukssammenheng. R-10 er klissete, og du vil ha problem med å rengjøre putene undervies.

 

Ellers: Det høres ut som om noen her inne rubber hvert år? Det blir også feil. Har du beskyttet gelcoaten med riktig forsegling, trenger du bare en finpolering hver sesong.

 

Ja sant. putene ble ganske sausa. Noe nytt som du vil anbefale?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...