Jump to content

Hvor ligger feilen..dynamoen eller relèt???


2715e

Recommended Posts

Heisann

 

Er det noen her som på en grei måte kan forklare meg hvordan jeg kan sjekke om det er laderelèt eller om det er selve dynamoen som er gåen??

 

Har null ladning....

 

Kan dynamoen ha tatt skade da selve hovedstøms kabelen fra dynamo til batteri var koblet fra...

 

Dvs at dynamoen ikke har fått levert noe strøm fra seg...null belasting

 

Dynamoen er en boschgenerator, tror iallefall det da det eksterne laderelèt er merket med volvo.

 

Venter spent på tilbake meldinger:)

 

Da jeg er utolmodig etter å få dette iorden...

Link to post
Share on other sites

Ikke at jeg har så veldig peiling på dette, men jeg tror kanksje det er dynamoen din. Hvis laderelèet hadde røket ville vel dynamoen overladet? Kanskje børstene dine er slitt ned. Tror det er den mest vanlige feilen. Koster ikke allverden å få montert nye tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Hvordan arter feilen seg? Hvis ladelyset øker i styrke ved økende turtall så er det nok diodene som har tatt kvelden. Hvis den lyser konstant så kan det være børstene, eller et brudd ett eller annet sted. Og ja, dynamoen kan lett ta skade av å ikke være tilkoplet batteriet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Først sørger du for at alle kabler er skikkelig tilkoblet. Ta med deg voltmeteret (Multimeter) ditt og mål spenning på batteri. Så start båten som normalt og la motor gå med ca 1000 o/min, mål igjen. Da bør spenningen ha økt endel.

Dette har du sansynligvis gjort, og da er det neste å sjekke om det er spenning fra ladelampe /tenningslås til dynamo D+. Her skal du måle ca 12v. Hvis det er ok, har du mest sansynlig en dynamo med defekt regulator eller defekte dioder.

 

Det koster deg svært lite å få den testet på et verksted for startere og dynamoer.

 

Din dynamo som har ekstern regulator, kan du selv prøve å være regulator for ved å legge en forbindelse (ledning) fra B+(den store skruen) til DF, men ha voltmeteret tilkoblet og følg med for om dynamoen er OK så stiger spenningen fort til uante høyder. Fjern forbindelsen før du passerer 15v.

Lykke til

 

Mvh

Enjoy

Link to post
Share on other sites

En vekselstrømsdynamo må ha strøm for å lade. Dvs den tar ikke skade av å ikke være tilkoplet. Bak på dynamoen din står det en kontakt merket B+ og en merket DF Slå på hovedstrømsbryter og tenning da skal du ha strøm på begge disse, Mangler du strøm på DF er det mest sansynlig at regulatoren din er gåen, B+ går direkte til hovedstrømsbryter eller batteri,det er denne kabelen som fører ladestrøm inn på bateriene. Har du strøm på begge, kan det fremdeles være regulatoren, den kan gi før lite strøm inn på DF. Start motoren og la den gå på tomgang, ta da så en jompeledning fra B+ til DF i et par sekunder for å "høre" om motor og dynamo tar tak. Du vil da få full spenning inn på DF og dynamo vil lade max og dette merker du både på dynamo og motor. Har du ingen reaksjon her er det bare å plukke ut dynamoen og levere den inn på et verksted. Det kan også da være lurt å ta med regulatoren sik at dem kan ta en kontroll på ladespenninga etter at dynamoen er reparert.

Lykke til.

Redigert av Steinar S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker så meget for mange gode svar...

 

Skal ta med meg multimeteret i båten imorgen og se om jeg blir noe klokere:)

 

Hovedstrøms ledningen B+ er koblet via et amperemeter (biltema) og så ned til hvovedbryter..

Her har det tydligvis vært en kortslutning, derfor har dynamoen ikke hatt noe forbindelse med batteriet.

 

PS! Ladelyset lyser hele tiden så lenge tenningen er på, men slukker ikke når motoren går...

 

Gleder meg til å "leke" hobby elektriker i morgen. Skal printe ut all den gode visdom som jeg har fått fra dere å bruke som veiledning.

 

Skal gi en lyd om hvordan det går og om jeg eventuelt må ha videre hjelp:)

 

Legger ved et bilde av båten min

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hei igjen alle sammen

 

 

Idag fant jeg feilen, med god hjelp fra dere:)

 

Fulgte flere av tipsene, men det var noe helt annet som skulle vise seg å være selve årsaken til at der var null ladning. La merke til det da jeg skulle måle om der var spenning på D+ når tenningen var på. Noe som der var...

 

Ikke til å tro, men hele "lagerhuset" var rett og slett løsnet. Dvs at det var løst(sprukket) fra resten av bakdekselet. Noe som selvfølgelig resulterte med dårlig kontakt for børstene...

Gjorde et forsøk med å presset lagerhuset på plass ved hjelp av en trepinne mellom blokka å dynamoen. Da funket ladningen...

 

Men nå er dynamoen demontert fra motoren...

Kunne kanskje sett om jeg fikk tak i et nytt/brukt bakdeksel men satser trolig på å skaffe meg en ny dynamo.

 

Er det noen her som har gode forslag hvor jeg kan få tak i en????

 

Mener det er et biltema batteri på 135 amp som er montert i båten..

 

Hvilken kapasitet bør jeg jeg på dynamoen??

Lurer også på om jeg skal bygge om til 2 batterier, greit å ha et i reserve..

 

Takker alle så langt for den gode hjelpen:)

Link to post
Share on other sites

Prøv hos disse www.maskin-marine.no du finner de og med annonse under leverandører på første siden her på baatplasen. Jeg kjøpte dynamo av de og var veldig imponert over service og goodwill kan anbefales

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Takker for tipset...

 

Min ford 2715 skal ha et marsj turtall på ca 2300, sa da bør jeg vel finne meg en dynamo som gir mye ampere fra 1000-3000 o/min

 

Ser ut fra siden til maskin-marine at de fleste universal dynamoene liker godt med rpm...hadde ikke tenkt å bruke så mange lapper på dette..

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å høre ar du har funnet feilen. Det nytter også å ta en grundig kikk med det blotte øye.

 

Det var spesielt et av innleggene jeg ville kommentere. Dynamoen tar skadde ved å kjøres uten at batteri et tilknyttet B+. Ivertfall er sjangsen for å bli ødelagt så stor at det må ungåes. Det er riktig at vekselstrøms dynamo skal ha strøm for å lade, men dette får den via tenningsnøkkel. Ergo lader dynamoen og diodene knekkes.

 

Hilsen smaapala

Link to post
Share on other sites

Takker for tipset...

 

 

 

Ser ut fra siden til maskin-marine at de fleste universal dynamoene liker godt med rpm...hadde ikke tenkt å bruke så mange lapper på dette..

Jeg betalte 1750,- for min. Du kan jo og høre hva de skal ha for å overhale din, eventuelt ta den i bytte

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Takker for tipset...

 

Min ford 2715 skal ha et marsj turtall på ca 2300, sa da bør jeg vel finne meg en dynamo som gir mye ampere fra 1000-3000 o/min

Husk at det er utveksling, dynamoen går på mye høyere turtall enn motoren. Så dette trenger du neppe å tenke på..

 

 

hadde ikke tenkt å bruke så mange lapper på dette..

Biltema selger nå 65A dynamo til kr 699.

 

Dynamoen tar skadde ved å kjøres uten at batteri et tilknyttet B+.

Det som kan føre til skade er hvis batteriet frakobles mens dynamoen lader. Å kjøre uten batteri tilkoblet går helt fint.
Link to post
Share on other sites

Er det noen her som har gode forslag hvor jeg kan få tak i en????

Mathopen Start & Dynamo, tlf. 55 26 62 37 evt. 932 30 680

Ligger langs veien til Haakonsvern, på høyre side i bakken opp mot hovedinnkjørselen (når du kommer fra Loddefjord).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei Ingar

 

Tenkte ikke på det med utvekslingen jeg...en bekymring mindre:)

 

Utrolig kjekt forum dette. Bare helt tilfeldig at jeg datt innom..

Kan hente mye lærdom ut herifra:)

 

 

Var forresten på biltema på sandsli igår. Der hadde de ingen dynamo. Han fyren på delelageret ble overrasket da jeg kunne vise til varenr. I følge han hadde de den ikke på lageret i sverige heller.

 

Jeg må også ha en generator med utgang for turtall.

 

Ikke mye informasjon å finne på hjemmesiden til Biltema om hvilke utganger det er på den til turtall, ladelampe osv.

 

Jeg må vel kanskje få justert inn turtallet igjen hvis jeg skifter generator..??

Det er en vanlig biltema turteller som er montert..

Redigert av 2715e (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var forresten på biltema på sandsli igår. Der hadde de ingen dynamo. Han fyren på delelageret ble overrasket da jeg kunne vise til varenr. I følge han hadde de den ikke på lageret i sverige heller.

Det hender at det kan ta litt tid før nyhetene dukker opp i butikkene.

 

Jeg må også ha en generator med utgang for turtall.

 

Ikke mye informasjon å finne på hjemmesiden til Biltema om hvilke utganger det er på den til turtall, ladelampe osv.

 

Jeg må vel kanskje få justert inn turtallet igjen hvis jeg skifter generator..??

Det er en vanlig biltema turteller som er montert..

Utgang for turteller vil være "W" merket. Det er vanlig at slike ettermarkeds-dynamoer har dette. Om ikke går det an å lodde inn en ledning.

 

Såsant dimensjonen på remhjulet er den samme vil det ikke være nødvendig å justere turtelleren.

Ellers så er strobemålere nå blitt såpass rimelige at det vel er like godt å sjekke kalibreringen av turtelleren ifm dynamo skiftet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...