Jump to content

Suzuki 100hk får ikke nok bensin på høyt turtall


kleppevikar

Recommended Posts

Hei, har en Suzuki 100hk ca 3 år gammel. Har stått lagret i en garasje og bare gått ca 20 timer totalt. Har nå montert den på en ny båt.

har problemer med at den ikke får nok bensin på høyt turtall. Den kveles/hoster og går ned på RpM. Går opp igjen på turtall når jeg pumper med den manuelle pumpen samtidig som den går. Har byttet bensinfilter uten bedring. Noen som har tips?

Link to post
Share on other sites

innebygd eller løs tank?  og ekstern filter eller filter på motor som er byttet? 

 

flere ting som kan forårsake slikt: 

tett sil på pickupslange i tank

koblinger som trekker luft

(delvis) tett tanklufting

slange som ligger med for skarp bøy , slik at den suges flat av undertrykket fra bensinpumpa

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

kleppevikar skrev 1 time siden:

Hei, har en Suzuki 100hk ca 3 år gammel. Har stått lagret i en garasje og bare gått ca 20 timer totalt.

Er det ikke garanti på en 3 år gammel motor? Isåfall kan detvære lurere å få forhandler til å fikse det enn å tukle med ting sjøl så man kanskje ødelegger garantien.

 

Jeg har selv min litt under 2 år gamle Yamaha inne til garantireparasjon nå, den har 5 års garanti.

Link to post
Share on other sites

Kan være at det har kommet vann i høytrykks bensinfilteret. Resultatet av dette blir pappmasje som det er begrenset hvor mye bensin som klarer å komme igjennom.

 

Hadde lignende symptomer på DF115 for noen år siden og problemet var høytrykks bensinfilteret. Jeg hadde hatt kondensproblemer etter vinteren rett i forkant av dette problemet selv om noen medlemmer på dette forumet mener kondensering i bensintanken er teoretisk umulig:wink:

Link to post
Share on other sites

Sjekk kvaliitet på bensin. Gammel bensin gir redusert energi, og kan gi likt dine symptomer.

 

Ta en runde på drivstoff tilførselen, som nevnt av guruene.

Garantien på motor dekker nok ikke slikt som slange som ligger i klem i båten osv. Eierens vedlikeholds ansvar.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...