Jump to content

1987 SUNSEEKER 34 PORTOFINO XPS


Cutty Sark

Recommended Posts

Ikke denne båten konkret, men har hatt endel elektrikker jobber ombord i div sunseeker og mitt intrykk av båtene er bra. Det syns ofte godt hva som er orginalinstalasjon, og hva som har kommet senere, det blir ofte så som så.

 

Tøff båt, og en drøm å kruse med.

 

Enjoy

Link to post
Share on other sites

OK ... SS (SunSeeker), er en av de 4 store her borte (Princess, Sunseeker, Fairline og Sealine) som har god gjennomsnittlig god kvalitet og gode produksjonsvolum. SS er regnet for de som er mest ”sportslig” og har stort sett de raskeste båtene, men også med mindre internvolum enn hva de tre andre har.

SS XPS34 var den gang da den ”store” sportsbåten til SS, og ble produsert i relativt lavet volum.... ble hovedsaklig levert med to bensinmotorer og hovedsakelig ble laget for markedet i Middelhavet (som interiør løsningen vil vise), og noen med diesel motorer.... men da båten er ganske smal ... under tre meter så vidt jeg husker (2 M 96cm er kanskje riktig) ... så har den en relativt liten bæreflate bak, og de eldre V.... maskinene var kanske litt tunge i forhold ( 40 B, og 41A), men med en 41 B er vel saken litt annerledels .... kan kanskje ha en høy planingsterskel, men du har nok krefter her til å overkomme denne .... vil være litt følsom for last og drivstoff, så hvis du skal prøvekjøre, så bør du sjekke drivstoff og vann ... og helst prøvekjøre med fulle tanker....

 

Internt så har du mindre plass enn hva du vil ha i en tilsvarende Windy, med en dobbelkøy fremme (foran sirkelbord og U-sofa) med gardin som skille, kokemuligheter i en liten bysse, og muligens dobbel stikk køy under førerplassen.... men tror at de fleste ble levert uten, da båten er egentlig for lav for å få dette til funskjonelt...... Båten ble laget for uteplassen som du vil se har den sikkert en stor solseng over maskinene og kanske en rett benk bak, og fører / navigatørseter som bør være ganske gode bøtteseter..... hvis ikke er de skiftet ut....

 

Sjøegenskapene er gode, som du ville forvente med et langt smalt skrog, med dyp V bunn .... muligens litt ”våt” ved sidesjø / forenomtvers , men god myk gange (når baugen holdes nede .... trimflaps og trim på drevene)... litt liten bæreevne i bauben i stor medsjø, så da må du helst løfte baugen slik at den kan ri over bølgene og ikke gjennom ..... men du kan få noen spektakulære ”tunneller” når du blir å kjenne båten. Godt solid skrog, men sjekk for små sprekker rundt vinduene osv,., som er rektangulære... Sjekk eletrisk og gass system ombord (noen ble levert med gass/elektrisk kjøleskap )..... gjennomsnittelig en høy kvalitetsbåt for alderen..... SS XPS34 var forgjengeren til Thunderhawk ... som har samme egenskapene som XPS34, men er mer avrundet.... og som også ble levert med trippel installasjoner ......

 

Kan ikke kommentere på prisen i Norge ......

 

Lykke til uansett.....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Takker for detaljert beskrivelse av båt og egenskaper. En uklarhet rundt denne båten er hvilken modell det egentlig er. Er annonsert som 1987, men andre opplysninger tilsier at den er 1985.

 

Noen som kan peke på trekk ved båten som forteller hva som er rett?

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Takker for detaljert beskrivelse av båt og egenskaper. En uklarhet rundt denne båten er hvilken modell det egentlig er. Er annonsert som 1987, men andre opplysninger tilsier at den er 1985.

Noen som kan peke på trekk ved båten som forteller hva som er rett?

SS 32 Portofino er en helt annen båt.... nå husker jeg ikke helt når XPS 34 kom inn i produksjon, men jeg husker at de tidligste hadde blå og røde striper i vannlinjen ... denne grå kom inn i SS seriene med introduksjonen av SS 35 Jamaican rundt 1985... Tror også at rundt 1987 introduserte SS navnet "Portofino" etter XPS 34 som en oppgradering/modernisering av båten, men syntes å huske at disse hadde en større badeplattform, og at de rundere formene begynte å bli introdusert, som senere gav Thunderhawk og Superhawk båtene, og hvor Portofino ble de åpne "cruiser" båtene, som erstattet 31 Offshore, 36 Rapallo osv. Tror nok gjerne mer på 1985 her, med mulig motorbytte i 1987 .... men også fult mulig at jeg tar feil, da jeg ikke har historien foran meg. Hvis du kan få tak i produksjonsnummeret på båten, så kan det lett bekreftes, inklusiv originalkonfigurasjon. Egentlig så spiller alderen mindre rolle her, da det er vedlikeholdet som er viktig, og da skroget er helt likt på alle XPS 34 båtene. Her borte må du regne med å betale rundt £25,000 for en 1985 med 2x V8 bensin (trenger litt kosmetisk arbeid), og rundt £45,000 for en med 2 x 165, eller 2 x 200 diesel... i relativt god stand

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Denne heter Portofino. Står i den grå stripen bak, "Portofino 34 XPS". Tyder jo på '87 da. Kabinvinduer er jeg også blitt fortalt kom i '87. Denne har det. Det samsvarer også med bilder av 34 XPS på www.boatshop24.com.

 

....det er bare det at den står med produksjonsår 1985 i skipsregisteret.

 

Vel som du sier er det vedlikeholdet som er viktig. Motorene var nye i 1992, forresten.

Link to post
Share on other sites

1984 modellen har ikke kabinvinduer .....

 

Bilde

 

og i 1985 kom "Portofino" navnet ... og du kunne få høyere rekke....

 

Bilde

 

og 1987 modellen hadde kabinvinduer som du påpeker..

 

Bilde

 

Bilde

 

Andre ting som du bør vite er at dollbordet er ganske smalt, og at hvis du lar båten ligge uten kallesje lenge, så kommer det fort til å se slik ut ombord....(1987 modell..)

 

Bilde

 

Og for EURO 30,000 kan du lett få en 2000 modell med 2 x 275 Bensin....

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Har selv en 87 SS Jamaican 35.Skroget ser rimelig likt ut.

Utfra detaljene på skrog og overbygg kan nok det stemme med 1987også på denne båten.

Er som andre nevner tung på hekken med fulle tanker.

Må gjetes i lave hastigheter men går som på skinner i plan.

Utrolig sjøbåt,når Princess og Fairlane må sakke på i motsjø er det best for oss å gi på.

Liker seg best i fartsområdet 22-32 knop.

Tipper dette er ganske likt på denne båten også.

En båt vi er fornøyd med og gjerne anbefaler videre.

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post
Share on other sites

Er fristet til å slå til på denne.

 

Vet ikke noe om historien til båten frem til 1993 annet enn at det ble satt inn nye maskiner i 1992. I perioden 1993-1997 gikk båten i Trondheim (noen som husker den derfra?) og fra 1997 frem til i dag har den gått i Stavangerområdet. En av eierene der driver selv et motorverksted og har hatt oppfølgingen på motorene fra 1998 og frem til i dag. Service med bytte/kontroll av alt av reimer/filter, sjekket kjølesystem og ventiljustering er nylig utført.

 

Motorene har 1500 driftstimer. Noe spesielt jeg må være oppmerksom på med tanke på dem (Volvo AQAD41B)?

Bilde

Redigert av Marinello (see edit history)
Link to post
Share on other sites

en nabo har SS Jamaican 35 med 2xkad 43. Denne var ganske baktung. I fjord forlenget han båten kanskje en meter, og laget innebygd badeplattform. Tunell for drevene. Ble iallfall veldig bra. Og den ble da ikke så baktung. Men han har vel ganske tunge motorer? Marsjfart på rundt 30kn?

Link to post
Share on other sites

30-32 knop er grei marsjfart i følge selger. Skal gå 38 på max. Fart er jeg for så vidt vant til. Har en Infra (se avatar) nå som jeg har hatt 12-13 år nå, denne Sunseekeren er liksom en king-size utgave av den og i tillegg brukende til en noenlunde anstendig overnatting. Fristende!!

 

....., men er det ingen som har noen tips om motorene? Hva må en sjekke spesiellt??

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderte en stund å kjøpe en sunseeker men endte opp med en Windy. Den har stor sett samme prestasjoner, men er mer romslig og praktisk etter mitt syn. Er i hvertfall kjempefornøyd. Her er et eks. med nesten nye motorer....

 

windy 9800

Jeg vurderer også Windy 9800. Jeg er enig med dine vurderinger. Jeg har en dønn strøken 9800 på hånd, men den gjør et noe større innhogg i lommeboka enn Sunseekeren. En må vel betale litt ekstra for Windy-navnet? Har også snust på den du la ut link på.

 

Tvilen river og sliter. Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. :crazy:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Gratulerer med kjøpet, og håper du får en problemfri sesong.

Det er jo en "middlehavsbåt". Sol og varme uke etter uke er herved bestill!! :yesnod:

 

Grattis da kompis.... i sommer skal vi kose oss kraftig..

:cheers:

 

Lykke til :flag:

 

Intruder (båtnabo!)

...på bøljan blå. Må først og fremst få doningen hjem. Mønstrer du på.....? :sailing:

 

:flag: sjefsbåt det der!

Skål!! :drink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...