Jump to content

Nybegynner vs pussing av gammelt bunnstoff. Når har man tatt for mye?


Fantaboksen

Recommended Posts

Heisann! 

Har hatt båt et par sesonger nå, og dessverre har det jo blitt en del etterslep på vedlikehold, spesielt under vannlinjen. 
Det synes jeg er litt dumt, og har bestemt meg for å gjøre noe med det. 

Når det kommer til fjerning av gammelt bunnstoff sies det mye forskjellig om hva man skal gjøre, og siden jeg både er bedagelig anlagt samtidig som jeg liker at ting blir gjort ordentlig tenkte jeg å skride til verks med elektrisk pussemaskin fremfor skrape og "manuelt" pussepapir. Men når vet man egentlig om man har kommet helt inn til gelcoaten, og hva skjer egentlig dersom man faktisk gjør det og bare kjører på med vanlig bunnstoff over igjen uten grunning? 

Legger ved et bilde her av et lite "testområde" som jeg har slipt. 

Bten.jpg.19fbe148edfed94170d86742ea01b1b6.jpg

 

Har jeg her klart det kunststykket å slipe meg helt inn til gelcoat? 
Eller er det grunningen jeg ser her? (tenker da på "gråfargen" som ligger i fokus, det gule litt lenger opp er gulmaling som går hele veien opp til rekka på båten)  


Generelle tips til behandling av båt når du faktisk sliper med pussemaskin og skal påføre nytt bunnstoff mottas forøvrig med stor takk. :)

 

Link to post
Share on other sites

For meg ser det ut som om du har slipt deg gjennom gelcoaten og inn på glassfiberen. 

 

Hva er poenget med all denne slipingen? Jeg pleier bare å høytrykkspyle og flekke med bunnstoff der det begynner å bli tynnslitt eller flasser, og så får den seg gjerne et helt strøk hvert 6-7 år eller så. Båten blir ikke bedre av at du sliper vekk det gamle og legger på nytt..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vanskelig å se på bildet, men jeg er enig med @index at det ser ut som om du er inne på glassfiber noen steder (der hvor det er grått). Ingen krise i og for seg, men du bør grunne med epoxy der hvor du har eksponert glassfiber. Det hvite kan se ut som gelcoat.

 

Jeg er også temmelig ny på dette, men har akkurat gått gjennom jobben med å bunnskrape hele båten. Valgte skrape etter å ha testet litt ulike løsninger, deriblant kjemisk fjerning og pussing. Det er nok litt ulikt hva folk foretrekker her, også mtp fasong åp skrog, omgivelser og tilgang på vann, strøm etc.

 

Jeg la en presenning under båten og skrapte ned til epoxyprimer, gikk gjennom til gelcoat flere steder, men ikke inn på glassfiber. Skal uansett prime hele bunnen med Jotun Barrier Primer så snart temperaturen tillater det. Det tok ca 14 timer å skrape hele bunnen på min 26 fot båt. Ikke spesielt gøy, men jeg hadde ikke noe valg da jeg tabbet meg litt ut med mismatch av bunnstoff slik at det selvpolerende jeg la på tilsynelatende løste opp det harde som var under og fikk alt til å flake av flere steder. Sukk...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...