Jump to content

Hva er erfaringene med Perkins og VW marine


Bitteliten

Recommended Posts

Vi kikker litt på båter med disse moterene. Alle har aksling, fortrengerskrog. Går stort sett langt og rolig 

 

Gått 2500-4000 timer. Alle godt vedlikeholdte

 

aktuelle motorer er feks fra 2010

Volkswagen Marine VW TDI 150 5-cylinder, turbo diesel engine, rated 95.6kW (130hp) at 3,200rpm. 

 

eller fra 2009

Perkins Sabre M185C 187 hk ved 2100rpm

 

Dette er motorer jeg ikke kjenner. Er det noen som har erfaring med disse? 

Link to post
Share on other sites

Har litt erfaring med Perkins, ikke 187hk men 200hk utgaven.

Har skiftet startmotor (den er dyr) og impeller og filtere. Har gått feilfritt i ca 3000 timer. 

 

-Har også hatt flere Perkins firesylindere 4.236/M90.

Kan ikke si jeg kjenner så mye til de da det aldri har vært nødvendig å skru på de:smiley:

Link to post
Share on other sites

Perkins er jo industrimotorer brukt i alt mulig. Traktorer osv.  enkle solide motorer. Er marinisering sikkelig så er det nok en pålitelig motor.   Omtrent alt jeg har lest på nett om VW marinemotor har handlet om trøbbel! Jeg skal ihvertfall ikke ha noe med VW! Er vel uansett bare småmotorer konvertert fra bil

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Marinedivisjonen til VW ble lagt ned i 2018, og etter hva jeg har forstått har det allerede vært problematisk med deletilgang, i alle fall i Norge. Mange marineverksteder har ikke kompetanse på VW, og tar ikke oppdrag på disse. Informasjonen har jeg fra en fjern bekjent som satte inn en helt ny VW 2,5l (på drev?) for 10-15 (?) år siden, men som i fjor måtte bytte hele motoren etter "noe stempelgreier". I følge verkstedet hadde dette visstnok vært kurant å fikse på andre merker, men det var ikke mulig å oppdrive nødvendige deler for denne. Motoren hadde heller ikke vært feilfri fram til den måtte byttes i fjor. VW-marinemotorer er visstnok ikke spesielt kompatible med bilmotorene, som f.eks. Yanmar 6LP og Toyota HD1-motoren er.

Alt over er 2.håndsopplysninger, men lurt å sjekke ut før du overtar noe som har gått 3000 timer og heter VW.

Hvis dette er en båt dere ønsker skal ha mulighet for deler/service world wide, kan også valget være kritisk. Andre på forumet vet antagelig mer.

Link to post
Share on other sites

Perkins du ref. til er en 'yrkesbåtmotor' som kan ta svært mange problemfrie timer. Som alle andre engelske motorer, er vel også Perkins kjent for å lekke litt olje hist og pist. Uten at det egentlig har noe å si. 

 

'Folkevognmotoren' kjenner jeg ikke. Og ville heller ikke hatt den om jeg fikk den gratis. 

Link to post
Share on other sites

Takk!

 

VW har jeg også vært skeptisk til - og nå er jeg ikke alene om det - takk for rådene. Deletilgang er kritisk.

 

Hvordan seriøse og erfarne båtbyggere kan sette VW motor i en båt som er lagd for jorden rundt er rart for meg. Feks har jeg sett at VW motoren må bytte kamreim hver 1000timer. Og det er mekanikejobb. 

Da vet jeg at noen båttyper utgår.Synd - for båtene er fine.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 13 timer siden:

aksling, fortrengerskrog. Går stort sett langt og rolig 

 

da hadde jeg gått for en mer tungbygd + saktegående motor i 11 av 10 tilfeller :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 6 timer siden:

Da vet jeg at noen båttyper utgår.Synd - for båtene er fine.

Hvis du finner det riktige kuppet, kan man jo alltids selge VW motoren på bruktmarkedet og hive inn en ny Beta/Nanni. 

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 6 timer siden:

Hva er galt med den båten du har nå?

 

Ask skrev for 5 timer siden:

Hei.

 

Det lurar eg òg på. 10 år med å perfeksjonera ein langturbåt, og så bytta ut båten før det er gått eit år.

 

Kjekt om du deler betraktningane dine.

Reginaen er perfekt for det vi hadde tenkt til. Det er virkelig en flott båt vi trives med

 

Vi skal fortsatt jorda rundt - men vi tenker på en annen måte enn først tenkt. 

 

Om dere kjenner noen som er på utkikk etter en R43 så kan dere jo tipse de :-) 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 1 time siden:

 

Reginaen er perfekt for det vi hadde tenkt til. Det er virkelig en flott båt vi trives med

 

Vi skal fortsatt jorda rundt - men vi tenker på en annen måte enn først tenkt. 

 

Med fly, traktor eller VW?:smiley:

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 19 timer siden:

Perkins Sabre M185C 187 hk ved 2100rpm

Hvis Perkins  er like bra som før da de bare gikk og gikk år ut og år inn hvis en fulgte rutinene, uten turbo. 

Jeg mener nå at en driftssikker båtmotor er en uten Turbo.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 23.4.2024 at 16.24:

OK. Så da tenker du mer i retning av 55 fot aluminium med svingkjøl. Tenker jeg. 

Med mine telepatiske evner så heller jeg mot en engelsk bygd båt med glassfiber, kevlar og carbon:wink:

Uansett hvilken båt det blir så er det spennende å følge med på turen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...