Jump to content

Endelig et kombinert lithium start og forbruksbatteri.


JRK

Recommended Posts

Du påpeker et problem med BMS kutt og dynamoer og dette kan opplagt bli en utfordring. Starten på tråden handler om startbatteri og lithium og slike batterier vil garantert bli standard. Lipo4 teknologien sliter med å lever store strømmer, men dette vil løses. Dynamoprodusentene burde legge litt mer elektronikk i produktene de selger for det er ikke rakettforskning for en produsent å hindre brente dioder.  Alternativet er ombygginger og en haug med bokser med ekstra kostnader. Legger ved et bilde av dagens ombygging. Dynamo ombygging med uttak til AFD og med ekstern spenningsregulator fra norske Java Sea. God løsning for de som ikke vil koke  AGM batteriet eller har Lithium batterier og vil ha maks utav dynamoen uten at den tar fyr. (sikrer ikke mot BMS kutt selv om regulatoren er temp styrt. Reagerer ikke hurtig nok til det)image.jpeg.c69081adb60a90079d757587313daf6d.jpeg

Link to post
Brigg skrev On 24.4.2024 at 7.06:


Poenget for min del er å unngå å ha en haug med batteribanker ombord. Motoren krever at det ikke kobles store forbrukere på startbatteriet, som godt kan være bly/syre også i fortsettelsen. Det ideelle er da at forbruksbanken både håndterer forbruk og trustere/ankervinsj slik at jeg slipper en eller flere ekstra banker bare for de store forbrukerne. 
 


Interessant. Kan du beskrive hvordan dette kan løses uten at man risikerer å brenne diodebroene i dynamoen?

AFD er den egentlige "enkle" løsningen. NB BMS utkopling av Lithiumbatterier beskytter ikke diodene på denne måten. AFD krever inngrep i dynamoen dersom denne ikke har ekstern regulator. Ved ekstern regulator er det en en enklere "jumper" metode som er nødvendig. Alle andre metoder krever mer eller mindre avansert elektronikk for å fungere. Sterling har en slik. I praksis beskytter en AFD hovedbryter mot eh unger som skrur på ting de ikke skal skru på. I en mindre båt der hovedbryteren er plassert i styrehuset er ikke dette et ukjent problem.

Link to post

Noen fordeler med selvbygg. Største BMS jeg har sett - uten at jeg har lett mye - er Daly 500A. Kanskje enda for lite for noen thrustere.

 

Ellers er jeg enig i at €672 for 300 Ah med 200A bms er veldig billig. Slik jeg forstod prisen, er den uten noen form for MVA, så import til Norge ville nok gitt en pris mye nærmere det vi har - der det slumper 100Ah uten BT og varme til 4000, - innimellom. 

 

Smugling funker. Får slå et slag innom Tyskland i sommer.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post
  • 2 uker senere...

Da Har Erlandsons Båtbrygga svart:

 

Här är svaret jag fick från leverantören. 
 
"800A CA under en startsekvens på under 1 sekund.
Surge 400A under 30 sekunder
Kontinuerlig ström  100A
 
Parallellkopplas batterierna dubblas strömmen.
Det är inte bara BMS som styr strömuttaget utan cellerna är byggda för 1C (1 x kapaciteten) så de kan också ta skada vid överbelastning."
Link to post
  • 7 måneder senere...

Noen som har erfart noen videre utvikling når det gjelder LiFePo batterier som kan gi høy strøm feks til start eller trustere?

 

Jeg har søkt litt rundt på LiFePo dual og lignende søkeord, og finner at det fremdeles er begrenset utvalg på batterier som klarer å levere høy strøm over litt tid. For min del er jeg ute etter en batteribank som kan erstatte dagens 3 X 142 Ah bly/syre og som må kunne levere godt over 500 A, kanskje nærmere 1.000 A til trusterne så lenge disse kjøres.

 

Jeg har imidlerid funnet dette batteriet, som begynner å nærme seg behovet mitt. Tre slike i paralell kunne kanskje gjort jobben både i forhold til forbruk og drift av trustere.

https://www.batteri.no/batterier/lithiumbatterier/lithium-med-bluetooth/skanbatt-lithium-batteri-12v-200ah-200a-bms-m/smartshunt

 

Andre som har kommet over batterier som kan egne seg i en bank som også driver trustere?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Bårdp skrev 13 minutter siden:

Da må nå disse Winston 12V 90Ah LiFePO4 lithium-batteri være mye mye bedre.

 

Winston - batteriene leveres uten BMS etter hva jeg forstår. Er dette egnet i en forbruksbank i båt?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Jeg er nok av den oppfatning at om man skal ha felles lithium for forbruk, start og thrustere så må man bygge dette selv, med BMS bare for forbruksdelen. Noe annet vil i alle fall bli en svært kostbar løsning. Men vil du virkelig ha en slik løsning. Jeg ville vært urolig for at batteriet kan tappes ved et uhell, og at man etter en langhelg har så lite strøm på batteriet at banken kneler ved oppstart av motor eller thrustere, noe som kan bli ubehagelig husk Murphys lov. Å bygge et slik batteri er nok ingen rakettforskning, men vi snakker store kortslutningstrømmer om noe går galt. Den indre motstanden i disse batteriene er mye mindre en AGM og man bør i alle fall legge inn sikring på kurs til starter.

Som du sikkert har lest har jeg valgt arm til både start og thrustere, nettop av denne grunn at de er alltid toppladet. Etter en lengre periode i uthavn kjørte jeg ankertauet inn i propellen i fjor, og det var veldig behagelig og kunne kjøre thrustere så lenge jeg ville. Det var 12 sekundmeter rett i rumpa inn mot berget, og ankeret løsnet mens jeg dro det inn, så slikt kan hende.

 

 

Link to post
Brigg skrev 51 minutter siden:

Winston - batteriene leveres uten BMS etter hva jeg forstår. Er dette egnet i en forbruksbank i båt?

Dette er startbatterier, ikke forbruk.

 

Jeg mistenker forøvrig at disse har større kapasitet enn oppgitt, altså et buffer i toppen man ikke kan benytte, slik at de ikke står og er for det meste fulladet, slik gjerne mange startbatterier i båt er.

(De er jo 50% tyngre enn vanlig lithiumbatterier.)

Link to post

Ja at Winston - batteriene er tyngre en vanlige LiFe batterier er vel ikke så rart. Det krever nokk en langt mer solid oppbygning om batteriet skal klare 10C i 10s en et vanlig LiFe batteri som typisk klarer 1-2C i 10s. 

Er jo ikke mer komplisert å ha et slikt som forbruksbatteri en det er å ha et vanlig blybatteri, ingen av de er spesielt glad i å bli totalt utladet. Men det er nå bare å sette inn en spenningsvakt som kobler det fra når senningen går under ønsket nivå.

Saken er jo at på en del båter slik som min må en jo faktisk ha startbatterier både på start og forbruk da pysevispeen som er koblet på forbruksbatteriet drar 5-600A.

Jeg har sett for meg å montere tre slike  Winston - batterier et til start av min D6 350 og to til forbruk. For og sikre nokk startstrøm setter jeg inn en stor diode mellom start og forbruksbatteri slik at forbruksbatteriene vil være med å levere startstrøm mens den hindrer startbatteriet å levere strøm til pysevispen.

I dag står det to 140At blybatterier i båten. Med den nye løsningen vil jeg jo totalt sett få en mye lettere batteripakke med langt høyere kapasitet på forbrukssiden. 

Link to post

https://dakotalithium.com/product/dl-plus-12v-135ah-dual-purpose-1000cca-starter-car-truck-battery-plus-deep-cycle-performance/

 

Her er et batteri på 135 Ah som tåler 135A kontinuerlig og 900 A i fem sekunder. Tåler også bruk i ned til 25 minus og har innebygget varme for ladng under 0 grader. Med tre slike i paralell bør i alle fall 400 A kontinuerlig være mulig. Men det blir kanskje fremdeles litt knapt i forhold til behovet mitt som er godt over 500 A ved kjøring av begge trusterne samtidig.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

http://www.lileadbattery.com/product/12v-lithium-batteries-200ah-lithium-leisure-battery

 

Og her er et batteri på 200 Ah som klarer 100 A kontinuerlig og 300 A i 60 sekunder. Tre slike i paralell, da begynner vi å nærme oss. Men tror kanskje det blir for stort for batterikassa ombord hos meg.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev 11 minutter siden:

http://www.lileadbattery.com/product/12v-lithium-batteries-200ah-lithium-leisure-battery

 

Og her er et batteri på 200 Ah som klarer 100 A kontinuerlig og 300 A i 60 sekunder. Tre slike i paralell, da begynner vi å nærme oss. Men tror kanskje det blir for stort for batterikassa ombord hos meg.

Er litt skeptisk er . Batteriet blir omtalt en plass som lifepo som er ok i båt, men også flere plasser som lithium  ion , som ikke bør brukes i båt 

Link to post

Godt poeng @JRK Kan være greit å være obs på dette. 
 

Men at batteriet ikke kan lades i minusgrader er vel et typisk kjennetegn på LiFePo? Rene lithiumbatterier tåler vel både bruk og lading om det er minustemp?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev 36 minutter siden:

https://dakotalithium.com/product/dl-plus-12v-135ah-dual-purpose-1000cca-starter-car-truck-battery-plus-deep-cycle-performance/

 

Her er et batteri på 135 Ah som tåler 135A kontinuerlig og 900 A i fem sekunder. Tåler også bruk i ned til 25 minus og har innebygget varme for ladng under 0 grader. Med tre slike i paralell bør i alle fall 400 A kontinuerlig være mulig. Men det blir kanskje fremdeles litt knapt i forhold til behovet mitt som er godt over 500 A ved kjøring av begge trusterne samtidig.

Synes beskrivelsen er ganske tynn, ikke noe om bms. Cca som kan falle til 7,2V, er helt uinteressant om man tenker trusther.  Att det klarer 900A i 5 sekunder hjelper heller ikke så mye

Du må ha ett eller flere batterier som har bms på til sammen 6-700A. 

 

Mine billige litime 100Ah som har bms på 100A, tåler 300A i 7 sekunder. Mao med 6-7 stykker  a kr 2,700,, så vil det funke. Men som nevnt i tidligere innlegg. Ikke en løsning jeg ville satset på

- redsel fur att de kan være mindre strøm en man tror etter en langhelg med firbruk

- om et batteries bms feiler, så mister man hele batteribanken, grunnet for stort strømtrekk på de andre batteriene

 

håper du ikke oppfatter meg som negativ her, er bare veldig konservativ når det gjelder thrustere

Link to post
JRK skrev for 8 timer siden:

håper du ikke oppfatter meg som negativ her, er bare veldig konservativ når det gjelder thrustere

Nei for all del. Jeg er taknemmelig for alle innspill. Og du har nok langt bedre greie på strøm enn det jeg har. 
 

Og om det er andre som har kommet over LiFePo-batterier som egner seg til forbruk og som samtidig kan drive trustere vil det berike denne tråden om det postes en link her. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...