Jump to content

Endelig et kombinert lithium start og forbruksbatteri.


JRK

Recommended Posts

Har ikke erfaring. Men er på utkikk etter LiFePo batteri som kan erstatte forbruksbatteriene som også driver trustere. Tre slike i paralell kunne vært aktuelt. 
 

Men om dette batteriet er egnet er jeg usikker på. Startstrøm oppgis til 800 A samtidig som maks strømtrekk oppgis til 65 A. Kan tre slike i paralell da takle trusterne som drar 500A+ ved samtidig bruk?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har samme tanke. Mine 4 Ritar 120Ah er sammenkoplet på 10 ende året og ett har tatt kvelden,

På langtur blir det ene brukt som rent startbatteri.

 

Har sendt dette til leverandören:

 

Är lite interreserad av eran ärbjudande:

BATTERI NORDMAX 110AH LITIUM DUAL (erlandsonsbrygga.se)

 

I dag har jag 4 Ritar 120Ah batterier som er paralellkoplad. Domstartar motoren Driver hekk och baugthrustere, samt winch Total last 11KW.

Ser at batteriene er uppgitt till 800CCA, men max kontinuerlig strom 60A. Vil detta funka, eller blir det for tufft för dessa batterier?

 

Mvh

Jan Runar Karlsen

 

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 3 minutter siden:

Hvis man skal ha dette som start, hvor skal strømmen fra dynamo gå hvis BMS-en plutselig kutter?

Jeg vurder og ha ett Optima til motor, det har jeg i dag og min D6 starter fint på dette. Da kan BMS gå ned når den vil...tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 1 time siden:

Startstrøm oppgis til 800 A samtidig som maks strømtrekk oppgis til 65 A. Kan tre slike i paralell da takle trusterne som drar 500A+ ved samtidig bruk?

Vet ikke, men ut fra det @Roger jo limer inn her så kan det kanskje se slik ut. Du vil jo aldri få en konstant utlading av batteriene med trusteren. Tidsmessig kan kanskje trusterbruk sammenlignes med en startmotor, det er vel sjeldent at man kjører truster mer enn et halvt minutt. Det står jo også at det er et kortslutningsvern på 3000A. 

Link to post
Share on other sites

Interessant tema. Ser at Farco har slike batterier. https://www.farco.no/batterier/litium-startbatterier

Kanskje mest fornuftig å kjøre standard bly til både start og trustere da de sjelden blir tappet mye og stort sett er toppet opp. Dvs holder lenge og har plenty strøm til formålet.

Det er vel helst forbruksbanken som har mye å vinne på å være lithium.

 

NB. Dynamoer kan koples slik at de stopper å lade dersom de mister tilgang til batteriene. Enten via hovedbryter som er laget for dette eller via et enkelt rele.

Link to post
Share on other sites

60B skrev for 8 timer siden:

Kanskje mest fornuftig å kjøre standard bly til både start og trustere da de sjelden blir tappet mye og stort sett er toppet opp. Dvs holder lenge og har plenty strøm til formålet.


Poenget for min del er å unngå å ha en haug med batteribanker ombord. Motoren krever at det ikke kobles store forbrukere på startbatteriet, som godt kan være bly/syre også i fortsettelsen. Det ideelle er da at forbruksbanken både håndterer forbruk og trustere/ankervinsj slik at jeg slipper en eller flere ekstra banker bare for de store forbrukerne. 
 

60B skrev for 8 timer siden:

NB. Dynamoer kan koples slik at de stopper å lade dersom de mister tilgang til batteriene. Enten via hovedbryter som er laget for dette eller via et enkelt rele.


Interessant. Kan du beskrive hvordan dette kan løses uten at man risikerer å brenne diodebroene i dynamoen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Så lenge en beholder startbatteriet som et vanlig blybatteri spiller det jo ingen rolle for dynamoen om BMS kobler ut forbruksbatteriet.

Jeg kommer ikke til og skifte ut startbatteriet mitt som er et 140 At blybatteri. Det jeg ønsker er nytt forbruksbatteri som er i stand til å kjøre pysevispen som trekker 530A. Ankervinsjen trekker jo ikke mer en 100A så den er ikke noe problem.

Kunne jeg byttet ut det 140 At blybatteriet jeg i dag har til forbruk med to 110 At LiFe batterier ville jeg jo i praksis ha dobbelt så mye strøm tilgjengelig på forbrukssiden uten å øke vekta. Men det forutsetter jo selvsagt at de klarer pysevispen som er koblet på forbruksbatteriet.

Link to post
Share on other sites

60B skrev for 11 timer siden:

Interessant tema. Ser at Farco har slike batterier. https://www.farco.no/batterier/litium-startbatterier

Kanskje mest fornuftig å kjøre standard bly til både start og trustere da de sjelden blir tappet mye og stort sett er toppet opp. Dvs holder lenge og har plenty strøm til formålet.

Det er vel helst forbruksbanken som har mye å vinne på å være lithium.

 

NB. Dynamoer kan koples slik at de stopper å lade dersom de mister tilgang til batteriene. Enten via hovedbryter som er laget for dette eller via et enkelt rele.

Disse Farco batteriene har ikke BMS, Dette vil jeg være skeptisk til i båt

 

 

Link to post
Share on other sites

Ser at Seatronic averterer dette lithium batteriet med hele 1500 CA. For dyrt for meg , men interressant utvikling

Med så stor CA så kan man kanskje starte D6, og kjøre thustere uten at motoren reagerer på spenningsfallet Alternativt ha ett for motor og ett for thrustere

 

Skanbatt Bluetooth Lithium 12V 100Ah LiFePo4 startbatteri 1500CA - Seatronic

image.png.74cc51dafe6f04de20749b0555c7f761.png

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 1 time siden:

Ser at Seatronic averterer dette lithium batteriet med hele 1500 CA. For dyrt for meg , men interressant utvikling

Med så stor CA så kan man kanskje starte D6, og kjøre thustere uten at motoren reagerer på spenningsfallet Alternativt ha ett for motor og ett for thrustere

Ja, interessant! Men det jeg er nysgjerrig på er hva som skiller dette lithiumbatteriet fra andre. Mistenker at det kun er BMSen som er større. Lithium i seg selv takler jo store strømmer, selv om det er forskjell på hvor stor utladning cellene tåler. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har slått til og har kjøpt meg en 300 AH 12V Litihium batteri. Litime fikk ganske gode skussmål av youtuberen Will Prowse men den leveres desverre ikke direkte til Norge. Men noen som besøker meg i juni tar de med fra Tyskland. Jeg synes her snakker man virkelig valuta for pengene. https://www.litime.de/products/litime-12v-300ah-lithium-lifepo4-batterie?variant=47722805330201

 

Jeg har installert en 50A  DC DC lader fra Renogy mellom dynamo og batteribank. Spennende å se om alt fungerer knirkefritt

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev On 25.4.2024 at 12.33:

Det batteriet leverer jo kun 200A så det blir ikke rare greiene å drive pysevispen med.

Nei det er det jo ikke, men det var ett utrolig billig batterie til forbruk

 

Har forløpig  ikke hørt noe fra leverandøren vedrørende mitt spørsmal.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...