Ninja1 Startet 23.April.2024 Link til dette innlegget Startet 23.April.2024 Hei! Jeg har i løpet av vinteren fått en oljelekkasje i drevet på seilbåten min. Belgen er inntakt, og det er tørt i motorrommet, så det er ikke der oljen kommer fra. For meg ser det ut som det renner fra festet mellom drevet og giret, på undersiden av belgen. Når jeg peiler olja på drevet er peilepinnen tørr. Det renner også olje ut av saltvannsinntaket på sidene av drevet. Det ser ut som det er vann i oljen. Kan pakninger eller sim-ringer ha sprukket i løpet av vinteren? Har noen tips til diagnose og løsning på problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 23.April.2024 Link til dette innlegget Svart 23.April.2024 ligger en papirpakning mellom der. Ryker den så får du vann i olja og oljelekasje slik som du har der. skal ikke skje, men kan skje. Her må nok drev ut og demonteres. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Ninja1 Svart 23.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2024 Takk for svar! Er den pakningen som er nummer 23 i dette bildet du mener? Klarer man å lure ut denne uten å måtte løsne motor, gir og belg osv? Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 23.April.2024 Link til dette innlegget Svart 23.April.2024 Tror nok drevet må av og splittes. Du kan jo vurdere belgbytte når du likevel har dette fra hverandre. Skal byttes hvert 7. år. Jeg bytter ca. hvert 10. år. Jeg har riktignok et 120-drev, men de er ikke veldig forskjellige. På mitt drev skal denne pakningen smøres inn med pakningssement (f.eks. Permatex). Denne pakningen og en god beskrivelse av belgbyttet følger forøvrig med belgsettet. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 23.April.2024 Link til dette innlegget Svart 23.April.2024 Her er beskrivelsen: http://www.varen4u.nl/pdfs/SailDrive/Volvo_120s-saildrive-Seal_Change.pdf Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 24.April.2024 Link til dette innlegget Svart 24.April.2024 Drevet må nok ut og overthales/repareres. Det er også noen oringer der som vil lage lekkaser. Har båten vært på land i vinter? Vann i oljen antyder du.(allerede en lekkasje) Kan dette ha frosset, og dette være en frostsprenging? Sitér dette innlegget Link to post
Ninja1 Svart 24.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2024 Båten har stått på land i vinter, så det kan godt hende det er frostskade, ja. Kan det isåfall være noe annet som også er ødelagt hvis frostsprengning? Takk for svar:) Nina Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 25.April.2024 Link til dette innlegget Svart 25.April.2024 Vanskelig å si. Det må jo da ha kommet vann i oljen før du tok opp båten, med andre ord du har en lekkasje. Om en eventuell frostskade har ødelagt mer, tja, det kan jo skje. Uansett må drevet ut av båten og du bør da gjøre en avtale med fagfolk som kan sjekke dette for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Ninja1 Svart 29.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2024 Har etter mye om og men fått drevet ut av båten. Endte med å måtte skjære opp belgen for å få det til, fordi ringen rundt belgen sitter helt fast. Ringen er festet med to bolter på hver side (se bilde) som det ikke går an å skru ut. Disse boltene er ikke beskrevet i manualen, noen som har vært borti de før? Det er ingen tegn til limrester, og boltene går ikke an å skru ut nedenfra heller. Noen som har tips?:) Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 29.April.2024 Link til dette innlegget Svart 29.April.2024 Denne ringen må av for å få montert seildrevet igjen. Jeg forstår ikke hva de lange boltene på bildet er godt for. Greier du ikke å skru ut boltene, må de kappes og bores ut. Prøv først med rustløser og noen forsiktige slag med hammer. Vær tålmodig. Ødelegger du gjengene, er kaskje "Helicoil" en løsning. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.April.2024 Link til dette innlegget Svart 30.April.2024 Er du sikker på at de to boltene er gjennomgående? For meg kan det se ut som on de kun er sveist i ringen. I så fall kan de få stå. Det ser da virkelig ut som om det er smurt Sikaflex eller noe lignende på flatene. Jeg ville ha prøvd med varme på ringen og slå inn kiler mellom ring og skrog. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
eivindch Svart 30.April.2024 Link til dette innlegget Svart 30.April.2024 De 2 lange boltene som er vist på bildet har ikke originalt sittet der. Der skal det være 8 mm (tror jeg) slik som resten av ringen. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Ninja1 Svart 2.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2024 Takk for tips, skal teste litt mer! Delte drevet og der kom det ut sjøvann. Det er litt rustflekker på drivverket, det tror jeg går bra. Lagrene derimot må byttes. Noen som har forsøkt å gjøre dette selv som har erfaring? Eventuelt noen som vet om et kompetent verksted? Papirpakningen så grei ut, men de tre o-ringene på toppen av drevet var ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.