Jump to content

Volvo penta D1-30 seildrev oljelekkasje


Ninja1

Recommended Posts

Hei!

Jeg har i løpet av vinteren fått en oljelekkasje i drevet på seilbåten min. Belgen er inntakt, og det er tørt i motorrommet, så det er ikke der oljen kommer fra. For meg ser det ut som det renner fra festet mellom drevet og giret, på undersiden av belgen. Når jeg peiler olja på drevet er peilepinnen tørr. Det renner også olje ut av saltvannsinntaket på sidene av drevet. Det ser ut som det er vann i oljen. Kan pakninger eller sim-ringer ha sprukket i løpet av vinteren? Har noen tips til diagnose og løsning på problemet? IMG_6949.jpeg.7829c830418544de1e7df1c1f5faa1b7.jpeg
IMG_6950.jpeg.fcf4bf28d0146e1046bd52d62bd4b9aa.jpeg

Link to post

Tror nok drevet må av og splittes. Du kan jo vurdere belgbytte når du likevel har dette fra hverandre. Skal byttes hvert 7. år. Jeg bytter ca. hvert 10. år. Jeg har riktignok et 120-drev, men de er ikke veldig forskjellige. På mitt drev skal denne pakningen smøres inn med pakningssement (f.eks. Permatex). Denne pakningen og en god beskrivelse av belgbyttet følger forøvrig med belgsettet.

 

Eivind

Link to post

Har etter mye om og men fått drevet ut av båten. Endte med å måtte skjære opp belgen for å få det til, fordi ringen rundt belgen sitter helt fast. Ringen er festet med to bolter på hver side (se bilde) som det ikke går an å skru ut. Disse boltene er ikke beskrevet i manualen, noen som har vært borti de før? Det er ingen tegn til limrester, og boltene går ikke an å skru ut nedenfra heller. Noen som har tips?:) 

IMG_6979.jpeg.3f3d0f4b8bebfabfdea01003403a83d1.jpeg

Link to post

Er du sikker på at de to boltene er gjennomgående? For meg kan det se ut som on de kun er sveist i ringen. I så fall kan de få stå. 

 

Det ser da virkelig ut som om det er smurt Sikaflex eller noe lignende på flatene. Jeg ville ha prøvd med varme på ringen og slå inn kiler mellom ring og skrog. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Takk for tips, skal teste litt mer! 
 

Delte drevet og der kom det ut sjøvann. Det er litt rustflekker på drivverket, det tror jeg går bra. Lagrene derimot må byttes. Noen som har forsøkt å gjøre dette selv som har erfaring? Eventuelt noen som vet om et kompetent verksted? Papirpakningen så grei ut, men de tre o-ringene på toppen av drevet var ødelagt. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...