Hivohoy Posted April 23, 2024 Share Posted April 23, 2024 Har et problem med en mercruiser 4,3 mpi som stopper når man sette båten fremover og deretter i fri og litt bakover om det er forståelig . Da stopper båten.Noen sier det skal være slik som er sikkerhet(cutoff) og noen sier det er feil med båten. Hva er riktig her? Quote Link to post
N-D-780 Posted April 27, 2024 Share Posted April 27, 2024 Litt usikker på om jeg har forstått deg korrekt i hvordan du beveger gass/gir håndtaket. Men generelt så skal det fungere på følgende måte: -Når du trykker inn knappen på håndtaket med tommelen kan du velge å dra spaken fremover for å sette den i forover gir, eller dra spaken bakover for å sette den i bakover gir. Om du kan dra håndtaket/spaken en av veiene uten å trykke inn denne knappen, har låsen på spaken låst seg i åpen posisjon. Da kan det hende at du som du sier drar den litt bakover, og den kutter ut. - Det er nemlig en cutoff bryter som sitter på gir overføringen på motoren ( der hvor gir wire fra håndtak og undervannshus/drev møtes), som har som funksjon å stoppe motoren et kort øyeblikk, i det man setter drevet i gir. Dette for å spare giret for påkjenning fra motoren. Det kan være mulig dersom wire og bryter ikke er korrekt satt sammen, at bryter kutter motor før eller for sent. Det kan også være at når du drar den "litt bakover" får denne bryteren i permanent åpen posisjon, og motoren stopper. Det er vanskelig å si noe sikkert uten å ha sett det, men du kan jo sjekke dette. Andre ting som kan påvirke tomgang turtall kan være IAC ventilen, som regulerer motoren på lavere turtall. Er denne gåen vil den gi en lydalarm, med noen pip og opphod for så nye pip. Men ikke alltid, kan være at den ikke bare fungerer opptimalt, men bør byttes likevel. Dette må i såfall sjekkes også. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.