Jump to content

Kart på PC med ekstern GPS


Arne2

Recommended Posts

For litt siden så var det en liten diskusjon omkring dette temaet, men jeg tror det ver innenfor en annen tråd, der denne broblemstillingen også ble nevnt. I mellomtiden så har jeg jobbet litt videre med saken og funnet ut litt mer.

 

OpenCPN har blitt nevnt og det er flere her på forum som har gode erfaringer med OpenCPN. De fleste som bruker OpenCPN bruker "GPS-dongle" med USB kabel, slik jeg har forstått det.

 

Jeg lastet ned OpenCPN for uttesting men jeg har så langt ikke kjøpt inn kart for norge. (3-400 kr tror jeg.)

 

I mangel av "GPS usb dogle" så intallerte jeg et program på mobiltelefonen "Bluetooth GPS output", som så viste seg å fungere helt fint opp mot OpenCPN. (Men testet uten detaljkart for Norge.)

 

Begynte så å underøke litt om det ikke var mulig å få "stedsfunksjonen" i Windows operativsystem til å lese GPS posisjon fra mobiltelefonen, slik at man kunne ha tilgang til posisjon i mange forskjellige kartapplikasjoner. Ved å også å installer dette programet på PC, så fikk jeg også "stedsfuksjonen" til Windows til å holde seg orientert om hvor PC'en er i verden. Dette virker helt fint med Google maps, kartfunksjonen innebygd i Windows og vanligvis også med Web versjonen av Google Earth. Posisjonen markers med en blå prikk. På Norgeskart, så finner den riktig posjon, men den markerer den ikke ikke blå prikk. Webfunksjonene fungerer best med Microsoft Edge browser.

 

Man får jo ikke opp noe særlig maritime info på disse generelle kartene, men synes at de fyller ut en funksjon ved siden av de for eksempel "Skippo" ved at de gir en utrolig god oversikt for å se hvor man er og for å planlegge turen videre. Når man leser "Skippo" på mobilen, så ser man liksom bare en liten del av "terenget". Når man har en PC skjerm som i tillegg viser "hele terenget" og hvor man er, gjerne i form av flyfoto, så synes jeg at det gir en veldig god oversikt. En del ting som for eksempel å måle avstander synes jeg fungerer mye bedre på Google Maps og Google Earth på en stor PC skjerm. Når man så kombinerer med automatisk vising og oppdatering av posisjon, så synes jeg det viker veldig bra.

 

I motsetning til Norgeskart, så markeres riktig posjon på kommunekart.com  De har også ganske nye flyfoto, så når jeg går inn på flyfoto, så ser jeg faktisk riktig båt, på riktig posisjon og med makering av "her er du".

 

Hvis det er noen som ønsker å teste, og som eventuelt ønsker noen flere detaljer, så er det bare å gi et lite pip.

 

  

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev On 24.4.2024 at 0.15:

OpenCPN har blitt nevnt og det er flere her på forum som har gode erfaringer med OpenCPN. De fleste som bruker OpenCPN bruker "GPS-dongle" med USB kabel, slik jeg har forstått det.

 

Jeg lastet ned OpenCPN for uttesting men jeg har så langt ikke kjøpt inn kart for norge. (3-400 kr tror jeg.)

 

I mangel av "GPS usb dogle" så intallerte jeg et program på mobiltelefonen "Bluetooth GPS output", som så viste seg å fungere helt fint opp mot OpenCPN. (Men testet uten detaljkart for Norge.)

Vil anbefale å kjøpe Norges kartet og kjøp en Gps mus.

Å ha 2 og 3 parts  dubeditter for å få fram GPS signal vil fort føre til feil.

OpenCpn  viser GoogllEarth også ta fram manualen

https://opencpn.org/wiki/dokuwiki/doku.php?id=opencpn

Arne2 skrev On 24.4.2024 at 0.15:

Man får jo ikke opp noe særlig maritime info på disse generelle kartene, men synes at de fyller ut en funksjon ved siden av de for eksempel "Skippo" ved at de gir en utrolig god oversikt for å se hvor man er og for å planlegge turen videre. Når man leser "Skippo" på mobilen, så ser man liksom bare en liten del av "terenget". Når man har en PC skjerm som i tillegg viser "hele terenget" og hvor man er, gjerne i form av flyfoto, så synes jeg at det gir en veldig god oversikt.

Dette er ting en ser på når en planlegger turer Når en er på tur må en lese kartet og ikke ha nesa i skjerme og se på ander ting.

En fin måte  å lære kartforståelse på er,  kompass og orienteringskart  for å lære forståelse  av kart og terreng og kunne se ruten litt lenger enn der en er.

Husker i år 2002 hadde brukt vinteren til å lage kart fra Strømstad til Maendal for å bruke  i kart programmer https://www.sping.com/seaclear/index.html 

Det var helt rett  hel til vi kom til Lyngør; den ville gps`n ha oss på land, den kart biten var kalibrert feil 170 m gjennom hele Lyngør og rett videre nedover kysten.

Når Gps og terreng ikke stemmer stol på kartet og egen vurdering.

God tur.

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...