Jump to content

Honda 90hk fra 2006, pålitelig?


Elskerhavet

Recommended Posts

Har kommet over en båt som har en påhengsmotor, Honda 90hk. Det står 2006 EPA standard på et klistremerke på den og den skal ha ca 1500 gangtimer. 
Den fikk siste service i 2019, da ble det blant annet byttet impeller. Den har dessverre stått stille de siste 3 årene, i havnen.
Jeg har selv null peiling på motor, motor ble forsøkt startet i går for første gang på flere år. Ny bensin i tanken. Ingen batteri, så det ble brukt en fulladet jumpstarter fra et båtverksted. Den gikk tom for strøm før motor startet og deretter ble det hentet en annen jumpstarter, og deretter ble det start. De mente den var treg pga forgassere, gammel bensin i slangene osv. Den gikk jevnt og fint etter hvert. 
I dag ble det prøvd igjen med jumpstarter, for å se om den startet lettere nå, etter 5-6 forsøk gikk eieren inn i styrhus og justerte på choke og da ble det start. 
Siden jeg ikke vet noe om båt eller motor er jeg litt usikker. Er dette noe man bør holde seg unna eller er en service det som trengs for å kunne fortsette å bruke denne motoren? 

Redigert av Elskerhavet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å kjøpe noe motorisert som har stått stille i 3 år er jeg meget skeptisk til! Selv om det er en Honda!  Da kan mye stå seg i hjel rett og slett, gummi og pakninger tørker ut osv.  Om ikke den starter på normal startkapasitet er det noe som er feil. Er det forgassere eller insprøytning da? første bud er nye plugger nye filtre og rensing av forgasser om den har det! sjekk og drivstoffslanger

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 10 minutter siden:

Å kjøpe noe motorisert som har stått stille i 3 år er jeg meget skeptisk til! Selv om det er en Honda!  Da kan mye stå seg i hjel rett og slett, gummi og pakninger tørker ut osv.  Om ikke den starter på normal startkapasitet er det noe som er feil. Er det forgassere eller insprøytning da? første bud er nye plugger nye filtre og rensing av forgasser om den har det! sjekk og drivstoffslanger

Jeg aner rett og slett ikke. Jeg mener verkstedet nevnte forgassere.. Og at gammel bensin i slangene kunne være et problem. Etter at den ble forsøkt startet i dag av verkstedet var det først etter at eieren justerte på choke at den startet. Han sa at verkstedpersonell ikke hadde satt på choke og at den derfor ikke startet kjapt i dag. Jeg så ikke dette selv. Jeg hadde vurdert nye drivstoffslanger, nye plugger og en standard service med bytte av filtre osv. Evt rensing av forgasser. 
Er bare engstelig for å ende opp med en motor som gir problemer under bruk. I verste fall stopper, eller ikke vil starte om man slår av motor under fiske uti havet. 

Link to post
Share on other sites

Den bør i alle fall få seg en service nå, det fortjener den. Honda er jo kjent som gode motorer, så det burde være muligheter for mange gode år til her. Men siden den har stått såpass lenge hadde det kanskje vært en ide å få en mekainger til å se over den først? Evt legge inn et forbehold i kontrakten?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Så oppsummert har en motor med 1500 timer ikke hatt service de siste 5 år og har derav stått stille i havn 3 år? 
 

Dersom du ikke kan utføre alt selv hadde jeg krevd at båt leveres med full service på motor. Hvis ikke hadde jeg stått over… 

 

Dette høres for meg ut som bingo. Alternativ er å legge inn et skambud som tar høyden for motorhavari. 

Link to post
Share on other sites

Motoren er ikke nødvendigvis fra 2006 selv om det står et EPA2006-merke på den.

Slike merker ble satt på mange år tidligere på motorer som da ville tilfredstille de utslippskravene som skulle komme i 2006.

Honda BF90A kom i salg i 1996 såvidt jeg husker, og den tilfredstilte 2006-kravene allerede i 1998. Så motorer fra 1998-2006 kan vel da ha dette merket.

Motorene hadde faktisk girhus fra Mercury.

Faktisk årgang går det nok an å finne ut fra serienummeret. Noen hadde vel også årgang stemplet inn på ei plate.

Men uansett, en 20-25 år gammel utenbordsmotor med tvilsom historikk og mangelfult vedlikehold vil som regel være gambling. Noe prisen må gjenspeile.

 

Etterfølgeren BF90D ble lansert høsten 2006, og var vesentlig mere moderne, med bl.a. innsprøytning istedet for forgassere og registerkjede istedenfor registerreim.

Dessuten lavere vekt. Veldig god motor, jeg hadde en slik i noen år.

 

"Honda Marine was the first manufacturer to comply with EPA 2006 across the range - eight years ahead of the deadline."

 

https://www.boatsales.com.au/editorial/details/low-emission-outboards-8428/

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

index skrev 32 minutter siden:

Den bør i alle fall få seg en service nå, det fortjener den. Honda er jo kjent som gode motorer, så det burde være muligheter for mange gode år til her. Men siden den har stått såpass lenge hadde det kanskje vært en ide å få en mekainger til å se over den først? Evt legge inn et forbehold i kontrakten?

Den fikk en  service i 2019 med bytte av impellet, samt filter, olje osv. i 2013 ble registerreim byttet. Det er et båtverksted som kommer til å ta denne servicen nå igjen, om jeg velger å kjøpe båten. 

ReneNorge skrev 30 minutter siden:

Så oppsummert har en motor med 1500 timer ikke hatt service de siste 5 år og har derav stått stille i havn 3 år? 
 

Dersom du ikke kan utføre alt selv hadde jeg krevd at båt leveres med full service på motor. Hvis ikke hadde jeg stått over… 

 

Dette høres for meg ut som bingo. Alternativ er å legge inn et skambud som tar høyden for motorhavari. 

Jeg får båten veldig billig om jeg vil ha den. Men full service, den hadde det i 2013, i alle fall med registerreim bytte. I 2019 hadde den også service. Men den har de siste 3 årene blitt tatt med på sjøen kun 2 ganger som jeg forstod. 

Teerex skrev 11 minutter siden:

Motoren er ikke nødvendigvis fra 2006 selv om det står et EPA2006-merke på den.

Slike merker ble satt på mange år tidligere på motorer som da ville tilfredstille de utslippskravene som skulle komme i 2006.

Honda BF90A kom i salg i 1996 såvidt jeg husker, og den tilfredstilte 2006-kravene allerede i 1998. Så motorer fra 1998-2006 kan vel da ha dette merket.

Motorene hadde faktisk girhus fra Mercury.

Faktisk årgang går det nok an å finne ut fra serienummeret. Noen hadde vel også årgang stemplet inn på ei plate.

Men uansett, en 20-25 år gammel utenbordsmotor med tvilsom historikk og mangelfult vedlikehold vil som regel være gambling. Noe prisen må gjenspeile.

 

Etterfølgeren BF90D ble lansert høsten 2006, og var vesentlig mere moderne, med bl.a. innsprøytning istedet for forgassere og registerkjede istedenfor registerreim.

Dessuten lavere vekt. Veldig god motor, jeg hadde en slik i noen år.

 

"Honda Marine was the first manufacturer to comply with EPA 2006 across the range - eight years ahead of the deadline."

 

https://www.boatsales.com.au/editorial/details/low-emission-outboards-8428/

Takk for info. Denne har nok forgassere og reim, men service har den visst fått etter intervall hos et båtverksted så den skal være fulgt opp, frem til 2019. Siden da har den kun vært på sjøen et par ganger. Båtverksted som hadde den inn sist mente den er fra 2006. 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke ha stolt på det med 2006 sånn uten videre. Ble solgt en del av disse de 8-10 årene den var populær.

Og kanskje ikke så veldig mange i 2006 siden ny modell var på gang.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 1 minutt siden:

Jeg ville ikke ha stolt på det med 2006 sånn uten videre. Ble solgt en del av disse de 8-10 årene den var populær.

Og kanskje ikke så veldig mange i 2006 siden ny modell var på gang.

Jeg kan sjekke med verkstedet ut i fra serienummeret for å være sikker. Jeg skal dobbeltsjekke servicehistorikk også. 

Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, index said:

Om du får den veldig billig kan det jo være en risiko verdt å ta. 5 år siden sist service er jo ikke mye om den knapt har blitt brukt...

men at den ikke er jevnlig brukt, er jo problemet her!   Hadde den vært jevnlig brukt, lettstarta og uten problemer hadde antall servicer bekymra meg mindre!  En motor som ikke brukes på tre år forringes veldig

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 3 minutter siden:

 En motor som ikke brukes på tre år forringes veldig

 

Det eneste jeg ser som evt forringes er avleiringer i forgasser. Og de kan rengjøres. Utover det bør det meste klare seg helt fint. Du kan jo få korrosjon pga stillestående vann et sted om du er uheldig, men ellers burde alt være helt greit. .

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis det er fem år siden servise, så vil jeg betrakte impeller og register-reim, klar for bytte igjen. 
 

Å en Honda skal starte på første forsøk, både kald og varm, hvis ikke er det noe feil. Da mest sannsynlig forgasseren som trenger en overhaling. Noe som er lett for de som kan det, ikke så lett for andre. Hvis du skal ha en god sjekk før kjøp, så kan det jo være smart med en kompresjonsjekk. 
 

Jeg prøver ikke være pessimist, men alle selgere sier vel bare det er noe småting som fører til fusking, og startproblemer. Jeg synes det er rart de ikke fikser disse tingene før salg hvis det bare er småting…. Men ofte er det nok ikke det heller…..

 

Lykke til. 
 

 

Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev 1 time siden:

Hvis det er fem år siden servise, så vil jeg betrakte impeller og register-reim, klar for bytte igjen. 
 

Å en Honda skal starte på første forsøk, både kald og varm, hvis ikke er det noe feil. Da mest sannsynlig forgasseren som trenger en overhaling. Noe som er lett for de som kan det, ikke så lett for andre. Hvis du skal ha en god sjekk før kjøp, så kan det jo være smart med en kompresjonsjekk. 
 

Jeg prøver ikke være pessimist, men alle selgere sier vel bare det er noe småting som fører til fusking, og startproblemer. Jeg synes det er rart de ikke fikser disse tingene før salg hvis det bare er småting…. Men ofte er det nok ikke det heller…..

 

Lykke til. 
 

 

Takk. 
Impeller er ment å byttes om jeg går for båten. Register-reim mente verkstedet ikke var nødvendig da det ble byttet i 2013, og har lite etter det. Men jeg aner ikke. 
Jeg vet ikke noe om motorer og hvor raskt de bør starte, på første forsøk eller ikke. Jeg vet bare at den startet i dag først etter selger satte på choke. For alt jeg vet ble ikke dette gjort i går og at det også var 3 år gammel bensin i slangene. Skal en Honda motor starte på første forsøk også uten å bruke choke? 

Link to post
Share on other sites

Elskerhavet skrev 32 minutter siden:

Takk. 
Impeller er ment å byttes om jeg går for båten. Register-reim mente verkstedet ikke var nødvendig da det ble byttet i 2013, og har lite etter det. Men jeg aner ikke. 
Jeg vet ikke noe om motorer og hvor raskt de bør starte, på første forsøk eller ikke. Jeg vet bare at den startet i dag først etter selger satte på choke. For alt jeg vet ble ikke dette gjort i går og at det også var 3 år gammel bensin i slangene. Skal en Honda motor starte på første forsøk også uten å bruke choke? 

Jeg mener en motor med forgasser skal starte lett med choke når den er kald. Når den blir varm så skal den svive reint uten bruk av choke. Hvis en forgasser motor starter kald uten choke normalt en indikasjon at den går med for rik blanding. Hvis den trenger litt choke for å gå reint når den er varm, så er det en indikasjon med at den får for lite bensin, problemer med tomgangsdyse/forgasser. 

 

Angående intervall for registerreim så er jeg litt usikker. Men tror det er fem, maks ti år. Hvis selger hevder ei 11 år gammel registerreim er ok, så ville jeg fått det skriftelig, og garanti på det. Ja skjønner den holder nok noen år til, men jeg ville ikke eksperimentert på det på en nyinnkjøpt motor. 

Link to post
Share on other sites

14 hours ago, Sørlandet2 said:

Hvis det er fem år siden servise, så vil jeg betrakte impeller og register-reim, klar for bytte igjen. 
 

Å en Honda skal starte på første forsøk, både kald og varm, hvis ikke er det noe feil.
 

 

Må si meg enig! Selv er jeg Honda entusiast og har Honda Bil, MC, ATV, plenklipper og kantklipper. Alt starter lett enten kald eller varm, men får vedlikehold og stell uansett. Veldig lite trøbbel!  Kunne tenkt meg å bytte min Suzuki300 med den nye Honda 350 V8! :yesnod:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

En 4T med forgassere trenger ikke å være et problem, men motoren er nok minst 20 år gammel og kanskje nærmere og 25 da begynner ting å gå i stykker. Spesielt med 1500 timer så ville jeg tatt ut termostat og sett om det er tegn til kraftig tæring i kjølesystemet før jeg kjøpte.

 

Rensing og justering av forgassere er noe du bør lære deg hvis du kjøper denne motoren. Det blir fort dyrt å belage seg på verksteder, hvis de i det hele tatt tar på seg jobben. 

 

Viktig å ikke la E10 bensin stå over lenger periode uten du bruker motoren da dette kan gi trøbbel i forgasserne.

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 2 timer siden:

Må si meg enig! Selv er jeg Honda entusiast og har Honda Bil, MC, ATV, plenklipper og kantklipper. Alt starter lett enten kald eller varm, men får vedlikehold og stell uansett. Veldig lite trøbbel!  Kunne tenkt meg å bytte min Suzuki300 med den nye Honda 350 V8! :yesnod:

Men om bensinen er over 3 år gammel, vil ikke bensinen som ligger i slangene kunne gi problemer med å starte? Det ble brukt ny bensin men det vil vel være noe eldre bensin i slangene kanskje. 

Ålesunder skrev 22 minutter siden:

En 4T med forgassere trenger ikke å være et problem, men motoren er nok minst 20 år gammel og kanskje nærmere og 25 da begynner ting å gå i stykker. Spesielt med 1500 timer så ville jeg tatt ut termostat og sett om det er tegn til kraftig tæring i kjølesystemet før jeg kjøpte.

 

Rensing og justering av forgassere er noe du bør lære deg hvis du kjøper denne motoren. Det blir fort dyrt å belage seg på verksteder, hvis de i det hele tatt tar på seg jobben. 

 

Viktig å ikke la E10 bensin stå over lenger periode uten du bruker motoren da dette kan gi trøbbel i forgasserne.

Fikk sjekket at motor er fra 2006.

Verkstedet her vil sikkert gjøre det meste om jeg ønsker det. 

Termostat og tæring vet jeg ikke engang hvordan jeg sjekker, og om jeg vil få slikt sjekket må jeg betale verkstedet. Båten og motor er til gi bort pris, så den selges som den er. Jeg har regnet med en del kostnader på båten da den trengs en del fiks. 
Men det er kun motor jeg ser på som et problem om den ikke vil starte lett. Jeg skal sjekke med verkstedet hva de kan tilby for en service som kanskje er litt større enn intervall. 

Link to post
Share on other sites

Elskerhavet skrev 59 minutter siden:

Båten og motor er til gi bort pris, så den selges som den er. 

 

Løp og kjøp! Overhode ikke noe å lure på!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

ReneNorge skrev On 24.4.2024 at 13.09:

Dersom du ikke kan utføre alt selv hadde jeg krevd at båt leveres med full service på motor. Hvis ikke hadde jeg stått over… 


Eller med prisavslag for å bekoste dette selv, så har man kontroll på serviceprosessen istedenfor å få utlevert motor og en kvittering fra mr. random mekaniker.  Det er sikkert også bedre hvis det skulle bli nødvendig med flere verkstedbesøk.

Selges det til gibortpris så må man vel bare akseptere at det følger med en risiko, og så får man erfare over tid hvor driftssiker motoren er. Hva med å kjøpe en nyere "dorgemotor" i tillegg som backup, det er vel greit å ha uansett.

Link to post
Share on other sites

Det er jo tæring som er det store trollet her. Har den vært jevnlig vedlikeholdt i tidligere år med bytte av anoder tror jeg det går bra. Jeg har en Yamaha F50 fra 2000. Null tæring og god som ny. Starter som ent skudd uansett hvor lenge den har lagt 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...