Jump to content

Billigst mulig medlemskap i seilforening..


Anonym

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg skal melde meg inn i en seilforening, men vet ikke hvilken.

 

Det viktigste for meg er pris, og at foreningen er medlem av Norges Seilforbund..

 

Vet at Skøyen Seilforening tar 100,- for medlemskapet, men er de medlem av Norges Seilforbund?

 

Andre billige foreninger som er med?

Link to post
Share on other sites

Du finner sikkert seilforeninger i Nord-Norge også, men antar du vil ha medlemsskap i en seilforening i ditt nærmiljø? Da er vel det beste å bli medlem i den foreningen som kan passe best for deg, og betale det det koster........

 

Eller ta en telefonrunde, kanskje en av dem vil ha deg med som blindpassasjer?

Link to post
Share on other sites

Valg av seilforening er ganske enkelt mange steder i landet, man melder seg enten inn i den lokale foreningen eller klasseklubben for den båttypen man seiler - eller begge deler.

 

I de områdene hvor man har flere valg er det nok ikke kontingenten som er det avgjørende. For det første er det ganske vesentlig hva slags aktivitet foreningen har. Det er kanskje ikke så spennende å melde seg inn i en typisk jolleklubb dersom man har en stor turseiler. En annen faktor er at mange seilforeninger har havn. Det er kanskje ikke så ille om kontingenten er litt høyere dersom medlemsfordelene også omfatter mulighet til båtplass.

 

Sjekk en liste med forskjellige seilforeninger.

Link to post
Share on other sites

Jeg mistenker ANonym for å gi blanke i hva slags seilforening han er medlem av. Han har ingen behov for klubbhus, medlemskvelder eller aktivitet forøvrig. Poenget er at den er medlem i NSF, slik at han får billigere forsikring, og/eller kan være med i en regatta i ny og ne.

 

Når det gjelder Skøyen seilforening er det vel bare å ta en telefon og undersøke, evnt sjekke hjemmesider. Vil også tro at Norges Seilforbund har en liste over medlemsforeninger.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Blir litt som støyen som har vært rundt "postkasseklubber" innen golfen.

Hvor noen tar grøntkort i regi av sin lokale klubb, for deretter å melde seg inn i Huttiheita GK som har en trehullsbane inne i en skau en plass, og, deretter å benytte anleggene medlemmene i forskjellige klubber betaler for.

Nå er jeg selv medlem av billig seilforening, 150 i året, uten anlegg, medlem av NSF, men det er fordi jeg har flyttet og vil være i en forening i nærmiljøet.

Men, kanskje fordi jeg er jæ---- "hellig", så er jeg fremdeles støttemedlem av min opprinnelige forening for å gi min skjerv til deres arbeid med rekruttering til sporten og til drift av deres store anlegg.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Verden vil bedras?

Jeg ringte til Norges Bondelag for en del år siden og sa; "Jeg vet at dere har noen meget gunstige forsikringsordninger som jeg ønsker å dra nytta av ved å stikke sugerøret mitt ned i den store kassen (de hadde opparbeidet seg store premiefond som de ønsket å avvikle ved å subsidiere forsikringene til medlemmene) som trofaste medlemmer har fyllt opp over en årrekke og derfor vil jeg søke om medlemskap hos dere. Jeg er ikke bonde, eier ikke jord og støtter dere ikke politisk hverken direkte eller indirekte." "Huff da", sa damen, det er vel ikke meningen? Jeg sa meg enig med henne i dette og sa at jeg overlot helt og holdent til dem om de ville sende meg innmeldingspapirene eller ikke, og at jeg hadde full forståelse om de valgte å ikke sende papirene.

 

Tror dere at jeg fikk tilsendt papirene? Ja da, de lå i postkassen dagen etter! Jeg er fortsatt medlem av Norges Bondelag og har stor nytte av dette både på alle mine skadeforsikringer og på liv/uføreforsikring.

 

Hvem har så tapt på dette? Jeg tror ingen, for jeg har betalt inn laaaangt mer i forsikringspremie enn jeg har fått utbetalt (som er ingenting), Norges Bondelag har fått min årlige sjekk på kr.500 og Gjensidige har alle mine skadeforsikringer uten at det har vært noen utbetalinger fra dem.

 

Det må ikke alltid være noen tapere - eller?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det må ikke alltid være noen tapere - eller?

Ved siden av poenget Mouche.

Det er forskjell på en ren særinteresseorgansisasjon som Bondelaget og en seilforening. Bondelaget eksisterer kun for å gi medlemmene fordeler.

Seilforeningen er til for å la medlemmene utøve seilsporten. Min forening nr. 2 er digre på barne og ungdomsarbeid, og, handicapseiling. Dette ønsker jeg å støtte. Dersom alle velger "billige" seilforeninger får vi ganske reelle tapere fordi dette tilbudet faller bort.

Igjen analogt med "postkassegolfklubber". Medlemmene i ordentlige klubber taper fordi de må betale mer for å utøve idretten sin.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Ved siden av poenget Mouche.

Ikke uenig i det, men det var kanskje en anekdote som en liten digresjon til poenget? Ellers så er jeg vel kanskje ikke den første på dette forumet, eller den eneste, som kan være så "uheldig" å være litt på siden av poenget en sjelden gang? :wink:

 

Men faktum er vel fortsatt at medlemskap i en seilforening i Finmark, mens man selv er bosatt og har hjemmehavn i Agderfylkene, kan gi rabatt på båtforsikring på samme måte som medlemskapet i Norges Bondelag. (Jeg ville bare liksom ikke gi meg helt, da!)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Min forening nr. 2 er digre på barne og ungdomsarbeid, og, handicapseiling. Dette ønsker jeg å støtte.

Godt, godt. Helt enig i dette, er det mulig å få vite hvor denne seilforeningen er/heter? Har en sønn på 9 som har CP. Seiling kunne så absolutt være av interesse, men da må jeg vite at det er et godt tilbud til han og hans handikap.

 

Pero

Redigert av pero (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Valg av seilforening er ganske enkelt mange steder i landet, man melder seg enten inn i den lokale foreningen eller klasseklubben for den båttypen man seiler - eller begge deler.

 

I de områdene hvor man har flere valg er det nok ikke kontingenten som er det avgjørende. For det første er det ganske vesentlig hva slags aktivitet foreningen har. Det er kanskje ikke så spennende å melde seg inn i en typisk jolleklubb dersom man har en stor turseiler. En annen faktor er at mange seilforeninger har havn. Det er kanskje ikke så ille om kontingenten er litt høyere dersom medlemsfordelene også omfatter mulighet til båtplass.

 

Sjekk en liste med forskjellige seilforeninger.

Jeg har båtplass allerede, og driter fullstendig i alt som har med miljø, klubbhus, osv.

Det viktige for meg er penger, og muligheten til å delta i enkelte regattaer.

 

Jeg mistenker ANonym for å gi blanke i hva slags seilforening han er medlem av. Han har ingen behov for klubbhus, medlemskvelder eller aktivitet forøvrig. Poenget er at den er medlem i NSF, slik at han får billigere forsikring, og/eller kan være med i en regatta i ny og ne.

 

Når det gjelder Skøyen seilforening er det vel bare å ta en telefon og undersøke, evnt sjekke hjemmesider. Vil også tro at Norges Seilforbund har en liste over medlemsforeninger.

Stemmer, her er det en som forstår det :)

Klubbhuset heter jo Rorbua, og "medlemskvelder" har vi hver mandag :)

 

Blir vel til at jeg er medlem et eller annet sted i løpet av noen dager, det er en forutsetning for forsikringen jeg har nå. (Fra i dag er jeg forsikret i Norske Sjø)

Link to post
Share on other sites

Heldigvis er det vel slik at man fortsatt "søker" om medlemskap i en klubb eller forening. Jeg håper for Anonym sin del at han spissformulerer sine ønsker. Ellers ville en slik holdning karakterisere til avslag om medlemskap, etter min bok.

 

Å begynne med regattaseiling er starten på en læreprosess som aldri slutter. Første bud er å finne ut av hva en selv gjør riktig og galt i forhold til konkurrenter og klubbkollegaer. Skal du bedrive regattaseiling, uten å involvere deg i et miljø, kommer du til å gå glipp av veldig mye verdifull lærdom. En av de aller første lærdommene er nok dessverre at årskontingenten i seilforeningen knappt nok er verdt å sette opp som en post i budsjettet.

Link to post
Share on other sites

lærdom. En av de aller første lærdommene er nok dessverre at årskontingenten i seilforeningen knappt nok er verdt å sette opp som en post i budsjettet.

årskontigenten er en 'Myggpiss i Missisippi' jmf nytt utstyr som skall till med jämna mellanrum....

 

men gillar man o kappsegla, o det er skoj...visst er det det....

 

det billigaste alternativet er ju Tisdag eller Onsdagsseglingarna hemma i den lokala klubben......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Blir litt tåpelig og smålig dette "anonym"........

Hvorfor bry båteiere her inne med et problem som går ut på at du kanskje kan klare å spare kr. 10.- eller kanskje kr. 50.-, hvis en eller annen finner den aller billigste seilforeningen for deg?

 

Noen er fornøyd med posen, andre med sekken mens atter andre må ha både i pose og sekk.........

 

Tror ikke så mange av medlemmene i seilforeningen heller blir særlig begeistret for slike blindpassasjerer, som bare skal utnytte foreningen til egen fordel, uten å gi noe igjen.

 

Tror nok at et medlemsskap forplikter, og bør forplikte.......

Link to post
Share on other sites

Heldigvis er det vel slik at man fortsatt "søker" om medlemskap i en klubb eller forening. Jeg håper for Anonym sin del at han spissformulerer sine ønsker. Ellers ville en slik holdning karakterisere til avslag om medlemskap, etter min bok.

 

Å begynne med regattaseiling er starten på en læreprosess som aldri slutter. Første bud er å finne ut av hva en selv gjør riktig og galt i forhold til konkurrenter og klubbkollegaer. Skal du bedrive regattaseiling, uten å involvere deg i et miljø, kommer du til å gå glipp av veldig mye verdifull lærdom. En av de aller første lærdommene er nok dessverre at årskontingenten i seilforeningen knappt nok er verdt å sette opp som en post i budsjettet.

Altså, hvorfor skal de si neitakk til et medlem som bare er passivt medlem? Det er da også penger inn.

Mine regattaambisjoner er sånn ca Færdern, mer enn den gidder jeg ikke delta på.

 

 

Blir litt tåpelig og smålig dette "anonym"........

Hvorfor bry båteiere her inne med et problem som går ut på at du kanskje kan klare å spare kr. 10.- eller kanskje kr. 50.-, hvis en eller annen finner den aller billigste seilforeningen for deg?

 

Noen er fornøyd med posen, andre med sekken mens atter andre må ha både i pose og sekk.........

 

Tror ikke så mange av medlemmene i seilforeningen heller blir særlig begeistret for slike blindpassasjerer, som bare skal utnytte foreningen til egen fordel, uten å gi noe igjen.

 

Tror nok at et medlemsskap forplikter, og bør forplikte.......

Et medlemskap forplikter til å betale kontingent ved forfall, hverken mer eller mindre.

 

Med tanke på at det koster 850,- for medlemskap i KNS, og 100,- i Skøyen er det faktisk en del å spare også!

Link to post
Share on other sites

Med tanke på at det koster 850,- for medlemskap i KNS, og 100,- i Skøyen er det faktisk en del å spare også!

Mulig det, men så er det vel også to forskjellige tilbud når det gjelder aktiviteter og andre medlemstilbud. :wink: Så er da også fordelen ved å bo i et distrikt med mange båt- og seilforeninger at hver og en kan finne det tilbudet som passer for eget behov. :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Jeg ordla meg litt feil "anonym",

 

Et medlemskap i seg selv forplikter ikke, men skal du ta del i de aktiviteter som seilforeningen arrangerer, ja da bør selv du føle at medlemskapet forplikter.

 

Har forresten aldri hørt om at Skøyen Seilforening har jolleseilere eller regattaseilere.

 

Så vidt jeg vet må man vel ikke være medlem i en seilforening for å delta i Færdern eller?

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg skal melde meg inn i en seilforening, men vet ikke hvilken.

 

Det viktigste for meg er pris, og at foreningen er medlem av Norges Seilforbund..

 

Vet at Skøyen Seilforening tar 100,- for medlemskapet, men er de medlem av Norges Seilforbund?

 

Andre billige foreninger som er med?

Dette må jeg bare le av.

greit nokk att man ska ta vare på sine penger men det må da finnes grenser. Gjetter på att vi snakker om sirka 200-500.- i året i kontigent hos di fleste seilforeningene på Østlandsområdet (vi tar 300.-) att bruke tid på og ringe rundt og sjekke, og på samme gang ha instillinga att ejg gir f...... i hva ni driver med bare jeg kan bli medlemm. Nei dette synes jeg ikke va en spesiellt bra greia. Har sett bedre postinger en dette fra deg "anonym"

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet må man vel ikke være medlem i en seilforening for å delta i Færdern eller?

Jo det må du, basta.

 

Kona og jeg er sammen om det meste, men hun har båtførerprøven (eller hva det nå heter), derfor får vi rabatt hos forsikringen, derfor sto båten i hennes navn OGSÅ i Frognerkilen Båtforening som for en symbolsk sum kunne utvides til også å gjelde deres seilforening. Så til saken; jeg meldte meg på Færdern og fikk et h**vete fordi medlemskapet i seilforeningen sto på kona. Hjalp ikke at vi snakker om samme båt engang.

 

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet må man vel ikke være medlem i en seilforening for å delta i Færdern eller?

Fra Færderns regler:

Enhver båt skal påmeldes av og ha ombord som ansvarlig et medlem av en seilforening tilsluttet NSF. (For utenlandske deltagere tilsvarende nasjonal myndighet)

 

Det er selvsagt mange som vil påpeke at de har deltatt uten at de er NSF-medlemmer, men da har de vært mannskap.

 

(Båter som deltar må også ha seilnummer. For å få tildelt seilnummer må båtens eier være medlem av NSF, men siden seilnummer følger båten kan båt med nummer være solgt til en som ikke er medlem eller eieren kan være utmeldt.)

Link to post
Share on other sites

Men jeg burde jo visst at alle med seilbåt er medlem i en seilforening eller?

Neida....er ikke medlem og blir det vel neppe heller med mindre det kreves i forbindelse med båtplass.

 

Kunne godt meldt meg inn om jeg fant en skikkelig uformell seilforening så langt fra KNS som det er mulig å komme. En forening for folk som liker å seile og ikke for Seilere...

Link to post
Share on other sites

Neida....er ikke medlem og blir det vel neppe heller med mindre det kreves i forbindelse med båtplass.

 

Kunne godt meldt meg inn om jeg fant en skikkelig uformell seilforening så langt fra KNS som det er mulig å komme. En forening for folk som liker å seile og ikke for Seilere...

Så du mener at medlemmer i KNS bare er Seilere og ikke folk som liker å seile? Jo, kan tenkes at det finnes medlemmer i KNS som er mer opptatt av å ha KNS-slips, jakke og knapper, men tror det er i stor grad en "utdøende" rase! Ditt innlegg minner om at du har visse fordommer mot folk på "feil" side av Sørlandsporten?

 

Personlig elsker jeg sørlendinger - jeg er gift med en! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønte heller ikke helt den der.

KNS er en seilforening blandt mange tilsluttet NSF.

Det er mulig at KNS skiller seg ut fra alle de andre foreningene ved at medlemsskapet inkuderer abonnement på Seilas. Trekker du fra prisen på dette abonnementet er ikke medlemskontingenten så høy. KNS har også en stor havn, selv om det ikke bør overraske noen at det er behov for flere plasser også her.

 

Jeg er ikke sikke på hva so menes med Seilere, men jeg har en mistanke om at du sikter til en gruppe med relativt høy blazerfaktor som ikke nødvendigvis deltar så mye i regattaer eller dugnader lenegr. De finnes i flere seilforeninger. I Oslo-området er vi så heldige at det er mulig å velge mellom flere foreninger, og dermed er det større mulighet for å finne en med et miljø man trives i. :wink:

 

For min egen del er jeg veldig fornøyd med at det med NSF og KNBF finnes to store landsomfattende interesseforeninger for båtfolk. De er så ulike at det det er like uproblematisk å være medlem av begge som det er å være medlem av bare en av dem. :smiley:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...