Jump to content

Jukseløsning for lensepumpe


Steihy

Recommended Posts

Det gikk nettopp en tråd om problemer med å trekke lenseslange. Min Scanmar 35 har bare manuell lensepumpe og jeg gikk på samme problem da jeg skulle installere elektrisk. Her ber jeg forumet påpeke svakheter og fallgruver i den alternative løsningen jeg valgte. 

 

Fin plass til automatisk pumpe foran suget til den manuelle i lensebrønnen. Jeg håpte å kunne trekke slange ved å utvide litt i ruta til den manuelle slangen, men ga det opp da det ville bli ganske invasivt. Ny rute til ny skroggjennomføring over vannlinja uten å herje mye i innredninga virket også vanskelig. Etter som formålet var økt sikkerhet ved lekkasje, vurderte jeg en helt manuell løsning med en tilpasset slange liggende i brønnen, og hekte den i utslagsvasken som er rett ved siden av - a la vaskemaskin - ved behov. 

 

Det var mulig å trekke slange under dørken opp under vasken, hvor det også var et ledig "inntak" i avløpsrøret. Dette ser ut til å være vanlig kjøkkenutstyr fra F. Mattson, men sannsynligvis montert originalt. Tok ikke bilde av ferdig opplegg, men slangen gikk i fine bøyer langs skrog og innredningsvegg, og rett inn på stussen uten knekk, kraft eller drag i noen retning. 

 

Testet ved å fylle lensebrønnen uten strøm på pumpa, og lot vannslangen renne ved oppstart. Det tok ikke mange sekundene før brønnen var tom, så det funket perfekt. 

 

Det er åpenbart at jeg er skrudd dersom det oppstår lekkasje i akkurat den skroggjennomføringa. Ny er kjøpt inn, den og ny avløpsslange skal inn i vår. Utløpet er under vann, men det er ingen fare for hevert da det er åpent i kummene. 

 

Hvilke svakheter har løsningen?

 

 

 

PXL_20240403_140223249.jpg

PXL_20240403_132146671.MP.jpg

Link to post
Share on other sites

En fare er at du tømmer vasken rett i kjølen. En annen er faren for selvsenking. 

 

Jeg ville ha laget en ny gjennomføring over vannlinjen. Selv om det er vanskelig. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, index said:

En fare er at du tømmer vasken rett i kjølen. En annen er faren for selvsenking. 

 

Jeg ville ha laget en ny gjennomføring over vannlinjen. Selv om det er vanskelig. 

Det står på emballasjen at pumpen har tilbakeslagsventil, men erfaringsmessig tar det ikke lang tid før slike ventiler settes delvis- eller helt ut av spill av hår og smuss fra lensevannet, så her vil nok hvertfall deler av vasken gå rett i kjølen, men det kan vel hindres med en svanehals opp til benkplate.....

Link to post
Share on other sites

Big Horn skrev 45 minutter siden:

En annen er faren for selvsenking

Det er egentlig spørsmålet. Hvilke former for selvsenking ser du for deg? Og andre som har innspill, selvsagt.

 

Det er litt fall mellom vaskene. En skvett kan selvsagt gå fra vasken til brønnen når jokeren blir slitt, men da starter jo pumpa. Jokerventilen kan skiftes. Jeg ser på det som et mulig problem, men ikke en reell sikkerhetsrisiko.

Link to post
Share on other sites

Steihy skrev 14 minutter siden:

Det er egentlig spørsmålet. Hvilke former for selvsenking ser du for deg?

 

Når du har en pumpe under vannlinjen, koplet med en slange til en gjennomføring under vannlinjen, skal det egentlig ikke så mye til. Om noen glemmer å ta proppen ut av vasken, en pose med klær f.eks faller ned i vasken etc. Da kan du potensielt ha et problem når båten ligger og ruller litt i bølgene. Slike enveisventiler er skjelden tette særlig lenge, så jeg ville ikke ha stolt på den som barriere mot senking. Det kan gå bra, men det kan også gå galt. Det kommer an på hvilken risiko man selv ønsker å ta. Jeg hadde heller brukt et kvarter på å borre et hull godt over vannlinjen for å være helt sikker og for å kunne sove godt om natten.

 

En liten ting som jeg opplevde med min første båt, som jeg ikke så for meg kunne bli et problem: Båten hadde ikke septiktank, så det var rett ut fra toalettet. Ikke noe problem til vanlig. Men en dag etter overnatting, med hele familien i baugen på båten, kom jeg inn på toalettet og skåla var fylt med sjøvann helt til kanten. Litt framtung båt, hevertvirkning og litt bølger gjorde at den pumpet vann "feil vei". Om vi hadde ligget et par timer til ville vannet ha rent over kanten og begynt å fylle båten. Og da aksellererer det fort, helt av seg selv. Jeg satte inn et par luftede bend oppunder dollbordet, og det løste problemet. Så jeg har lært meg å tenke et par trinn fremover for at ikke slike uventede ting skal oppstå. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Steihy skrev for 3 timer siden:

Det var mulig å trekke slange under dørken opp under vasken, hvor det også var et ledig "inntak" i avløpsrøret.

Big Horn skrev for 2 timer siden:

men det kan vel hindres med en svanehals opp til benkplate...

 

laget en lensebrønn  i kjølen da kjetting kassa er drenert inn i båten og har lensepumpe som kjøres fra bryter har alarm på nivået når båten er i bruk,

har Svanehals på slangen fra lensepumpa (uten tilbakeslagsventil) som @ Big Horn sier, fungert  siden 88 og alarmen 

fungerer når tre luka over kjetting kassa stikker av gårde i grov sjø og lensebrønnen gir alarm.

Aldri skjedd at oppvaskvannet har havnet i kjølen da svanehalsen er over vannspeilet i vasken. men det hender at vasken går tett, men da blir vannet værende i vasken.

 

Ellers har @ index et godt poeng hvis proppen settes  i vasken.

En slik skal hindre at det det blir hevert.

 

 

image.png.728e5b14c6bf155f4be7cd7834dbd6ea.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

Så jeg har lært meg å tenke et par trinn fremover for at ikke slike uventede ting skal oppstå. 

God plan. Jeg har vært i den fasen et par uker, og er nå der at jeg spør andre. Lett å se seg blind på egne løsninger. 

 

index skrev for 2 timer siden:

Jeg hadde heller brukt et kvarter på å borre et hull godt over vannlinjen for å være helt sikker og for å kunne sove godt om natten.

Naturlig innspill, som ble kommentert i trådstart. 

 

Vurderingen nå er om jeg har øket eller svekket sikkerheten med dette tiltaket, i forhold til bare manuell lensepumpe. Seiler alene. Jeg mener jeg har øket den ved å ha automatlensing i tillegg. Også et poeng ved kai, da båten ligger uten tilsyn i ukevis i slengen.

 

Om svekket sikkerhet; Skal ikke på tur før ca. 4 mai, og tar ingen endelig avgjørelse før det. Tiltaket er reversibelt. I mellomtida bruker jeg alle innspill. Foreløpig virker det som at det er hevert som er den store trusselen, siden ingen har nevnt andre ting jeg ikke har tenkt på. Så litt mer om hvordan jeg har tenkt på hevert.

 

Det er to kummer i vasken. Den ene en ren utslagsvask med skrå bunn. Den kan ikke proppes. Sila (grov) er 3" i diameter, og leder rett ned i slangen, som er 2". I oppvaskkummen er det overløp på sida i tillegg, så selv om utslagsvasken blir tett og jeg glemmer proppen...

Jeg er alene, og selv om jeg går gjennom hele "hva om dersom" lista, klarer jeg ikke å se at det kan bli så tett at jeg kan få hevert. Jeg har aldri vurdert jokerventilen som en del av sikkerheten.

 

Om det utenkelige likevel skulle skje, skal altså pumpa slå inn. Den blir koblet direkte mot 280 At lithiumbank. Da den trekker 4A, vil den f. eks. gå i 10 timer på 40 At, altså rundt 15% av kapasiteten. Jeg har enda aldri vært under 40%. Og selv om den mot alle odds ikke klarer å pumpe ut, skal det være rart om jeg ikke hører den og kan gjøre tiltak.

 

Av det vi har diskutert foreløpig heller jeg mot at risikoen for selvsenking med hevert er akseptabel, og mindre enn gevinsten.

 

Ser frem til nye innspill.

 

 

Link to post
Share on other sites

mons skrev 1 time siden:

Den pumpa starter rett som det er hele døgnet hvis den er tilkoblet.

Lett å irritere seg over lyden en stille natt.

Pokker, der røyk hele opplegget!

 

Kødda. Klar over det, den er valgt av plasshensyn.

Link to post
Share on other sites

Steihy skrev for 18 timer siden:

Av det vi har diskutert foreløpig heller jeg mot at risikoen for selvsenking med hevert er akseptabel, og mindre enn gevinsten.

 

Så lenge risikoen er akseptabel for deg, så er det jo greit. Du er ansvarlig for din egen sikkerhet. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 20 minutter siden:

Du er ansvarlig for din egen sikkerhet.

Selvsagt, men jeg er ute etter minimert risiko fysisk og faktisk, ikke bare opplevd for meg. Jeg tar innspillene alvorlig, men de må være basert på de faktiske forhold.

 

Båten ligger i Haugesund. Jeg skal dit litt ut i neste uke. Ut fra din profil bor du kanskje i nærheten. Jeg inviterer på kaffe og noe dersom du stikker nedom og ser på opplegget, og risiko for hevert. Så kan vi diskutere fysikken og forutsetningene, så kan du gi råd ut i fra det. Hva sier du?

 

 

Link to post
Share on other sites

Steihy skrev 48 minutter siden:

Båten ligger i Haugesund. Jeg skal dit litt ut i neste uke. Ut fra din profil bor du kanskje i nærheten. Jeg inviterer på kaffe og noe dersom du stikker nedom og ser på opplegget, og risiko for hevert. Så kan vi diskutere fysikken og forutsetningene, så kan du gi råd ut i fra det. Hva sier du?

 

Det kan vi sikkert få til. Gi meg et vink når du skal i båten. 

 

Ellers er jeg enig med @Roger jo, et luftet bend eller bare slangen  et stykke lenger opp i en bøy og så ned til utløpet burde kunne gi tilstrekkelig sikkerhet. Litt avhengig av høyde ift vannlinjen selvsagt.

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...