Jump to content

Suzuki DF 140 - kan man kjøre noen timer ekstra før oljeskift?


Mastiff

Recommended Posts

Min 2011 Suzuki DF 140 med i øyeblikket 2025,5 timer bak seg begynte nettopp på blinke på oljeskift, og jeg kommer meg på slippen om tre-fire uker (det er ikke enkel logistikk med å få ordnet stoffing og sånt samtidig som jeg tar servicen på motoren selv, på grunn av skulderen må jeg ha hjelp til alt av repeterende bevegelser som maling). Jeg byttet olje i august i fjor, og jeg kjører drøyt to timer i uka (det har vært noen færre turer i vinter på grunn av veldig mye sterk vind her i Sørlandets perle Mandal). 90 % av turene består av drøyt 20 knop i 10-15 minutter, et turtall på rett rundt 5000, og så halvannen time med hovesakelig tomgang, men opp i rundt 2500 når jeg kjører mellom teinelenkene. Her er turtallsprofilen:

 

image.png.310dc08acf9fac692895b08faf9fb878.png

 

Det vil si at det vil gå rundt 6-8 timer over Suzukis faste serviceintervall på 100 timer, med tre turer ut. Er det noe jeg bør være bekymret for, eller er det ufarlig? Jeg byttet som vanlig både olje og filter sist, sammen med alt annet som er på lista.

Link to post
Share on other sites

Flott, mange takk, begge to! Av ren nysgjerrighet, hvor lenge over ville det vært trygt å kjøre på olja? Jeg har ikke tenkt å kjøre lenger denne gangen, men det er jo greit å vite hvis det kniper en annen gang. Det er Quicksilver 10W-30-olje i servicekit fra Boatparts jeg bruker, sammen med filter fra samme sted.

Link to post
Share on other sites

100 timer over burde gå greit, mer enn det hadde jeg vært skeptisk til.

 

100 timer tilsvarer 5-6000 km i bil. Så ofte skifter jeg ikke...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk! Og oi, det var ikke lite! Det blir jo det doble av Suzukis serviceintervall. Men det er jo veldig kjekt å høre, for da holder det å skifte én gang i året, så jeg ikke må på slippen i januar neste gang! :giggle: Om det blir 40-50 timer ekstra, klarer jeg meg altså.

Link to post
Share on other sites

Opp til deg. Det er jo ikke feil å følge produsentens anvisninger, noen skifter jo enda oftere. Jeg sier bare hva jeg ville ha følt meg komfortabel med. Men jeg tviler sterkt på om oljen tar skade av 40-50 timer mer med forsiktig bruk. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

På min 2006 DF115 etter at garantiperioden var utgått byttet jeg olje en gang i året. Sannsynligvis ca 200 timer i året. Siden jeg driver med trolling så har jeg enda mer kjøring på 2-3 knop enn deg. En av grunnene til at jeg bruker syntetisk olje er disse lengre intervallene mellom oljeskift. 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke motoroljen forringes veldig mye på noen timer.  om det ikke er fukt, lekasjer eller andre problemer med motoren

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Noen motorer kan ha en tendens til å gå litt for kaldt på sakte kjøring (feks Yamaha F115) , med resultat at motoren ikke får kvittet seg med vann som kondenseres i olja.   Da ville jeg vært mer påpasselig med oljeskiftene.    Men høres ikke ut som at det er tilfelle her 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

En liten kuriositet om motorolje: En tidligere bruker her på Forumet, Motordoktoren, hadde kjørt sin Mercedes 350.000 km uten å skifte olje. Han skiftet filter to ganger i året, og etterfylte ved behov, men årlige oljeprøver sendt inn til lab viste ingen svekking av olja. Bilen var visstnok kjørt 600.000 km på dette tidspunktet, så lite tyder på at litt lange intervaller svekker levetiden betraktelig. Nå var jo dette en spesiell situasjon da, der eier visste veldig godt hva han gjorde og ønsket å kjøre et eksperiment. Men det får oss jo til å tenke litt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@ivar Nei, det tror jeg virkelig ikke er noe problem her, men jeg kan jo logge motortemperaturen fra Engine Interface også i Home Assistant, så ser jeg hvordan den holder seg.

 

@index Mercedes er jo stort sett skuddsikre motorer, men uansett er det virkelig ekstremt! Jeg blir fornøyd hvis jeg får 200 000 ut av min EQC. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 1 minutt siden:

@index Mercedes er jo stort sett skuddsikre motorer, men uansett er det virkelig ekstremt!

 

Ja, jeg ville ikke ha prøvd noe slikt i båten! Men jeg tenker at ett årlig oljeskift burde være helt greit.

 

EQC'en har vel betalt seg selv i lave driftskostnader lenge før 200.000, så får du mer så er det uansett en flott bonus!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index Det vil jeg nok påstå! Vi hadde Volvo XC60 D4 før, og da brukte vi 500-1000 i måneden på diesel. Vi lader nesten bare hjemme (jeg har kanskje ladet andre steder ti ganger på to og et halvt år, på turer til Bergen og Oslo), og vi lader for et par hundrelapper i måneden. Og så er servicen en helt annen pris, full service på Mekonomen (lokalt verksted som jeg har brukt siden de startet opp) rundt 2500 kroner. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Suzuki går ikke for kalde selv i kaldt vann, dette er en av årsakene til at de er de mest populære motorene til trolling. Yamaha og Honda kan skape kondensproblemer i olja hvis termostat ikke tilpasses lave vanntemperaturer. 

 

Olja jeg tappet av DF115 etter ca 200 timer var mellombrun, sannsynligvis tilnærmet like god som ny. 

Link to post
Share on other sites

abbor skrev 5 minutter siden:

Yamaha og Honda kan skape kondensproblemer i olja hvis termostat ikke tilpasses lave vanntemperaturer. 

glemte å nevne at jeg har byttet til F100 termostat på min F115 , men husker ikke hvor mye varmere den går

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

abbor skrev for 2 timer siden:

Suzuki går ikke for kalde selv i kaldt vann, dette er en av årsakene til at de er de mest populære motorene til trolling. Yamaha og Honda kan skape kondensproblemer i olja hvis termostat ikke tilpasses lave vanntemperaturer. 

 

Olja jeg tappet av DF115 etter ca 200 timer var mellombrun, sannsynligvis tilnærmet like god som ny. 

Samme er min erfaring etter fire DF-motorer, 40, 70, 115 og nå 150. Oljen ser ny ut når den tappes av etter 100-200 timer, 1-2 år, så jeg slurver glatt med intervallene og bytter når det passer seg sånn.

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Jeg skifter olje osv. stort sett akkurat når det passer meg. Men anoder skifter jeg lenge før de er helt borte :-)

Men når motoren begynner å dra på årene blir det viktigere å skifte/sjekke giroljen. Man vil ikke ha noe vann der.

Ei heller i drivstoffsystemet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Teerex Anoder er greit å skifte før motoren begynner å tære ja. :giggle: Men jeg har det litt enklere der, for med motorheisen er hele motoren og hele motorfestet (hvis jeg husker riktig i farten) over vann. Men jeg må jo også passe på den dinosauren av en anode som sitter på aluskroget. Girolje skifter jeg hvert år uansett hvordan den ser ut, og den har sett grei ut så langt. Og så har jeg en god vannutskiller, og god og tett alutank, så jeg kommer godt fra det også.

Link to post
Share on other sites

Hva som er rett i dette tilfellet er det jo delte meninger om, og mange her mener det er helt greit(jeg mener nok det samme, uten at jeg tørr og anbefalte det). 

BMW er nok litt mer firkantet i denne tolkningen om det er greit å kjøre litt for lenge. 

Bare som en tankevekker. 

https://www.motor.no/aktuelt/taper-hundretusener-pa-manglende-bmw-service/238896

 

Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev 4 minutter siden:

BMW er nok litt mer firkantet i denne tolkningen om det er greit å kjøre litt for lenge. 

Det gjelder nok de fleste... Hvis produsenten kan påvise feil vedlikehold (som å dra oljeskiftene litt lengre...) så har de gode kort på hånd for å unndra seg garantiansvar. 

 

En annen sak er at skiftintervall ikke er satt for lengst mulig levetid men lang nok levetid til at den går problemfritt ut garantitiden pluss litt... Lange skiftintervall er jo "miljøvennlig" og kjekt å skryte av i salgssammenheng men akkurat for utenbordsmotorer virker jo intervallene veldig korte. Mange biler selges jo med "evighetssmurt" girkasse men det betyr bare at den er smurt til den havarerer og hadde du skiftet olje noen få ganger kunne den ha levd 3 ganger lengre...

 

Sammenligningen med bil til @index er helt kurant og med @Mastiff sitt bruksmønster hadde jeg ikke ofret det en tanke å dra ut skiftintervallet litt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...