Mastiff Startet 25.April.2024 Link til dette innlegget Startet 25.April.2024 Min 2011 Suzuki DF 140 med i øyeblikket 2025,5 timer bak seg begynte nettopp på blinke på oljeskift, og jeg kommer meg på slippen om tre-fire uker (det er ikke enkel logistikk med å få ordnet stoffing og sånt samtidig som jeg tar servicen på motoren selv, på grunn av skulderen må jeg ha hjelp til alt av repeterende bevegelser som maling). Jeg byttet olje i august i fjor, og jeg kjører drøyt to timer i uka (det har vært noen færre turer i vinter på grunn av veldig mye sterk vind her i Sørlandets perle Mandal). 90 % av turene består av drøyt 20 knop i 10-15 minutter, et turtall på rett rundt 5000, og så halvannen time med hovesakelig tomgang, men opp i rundt 2500 når jeg kjører mellom teinelenkene. Her er turtallsprofilen: Det vil si at det vil gå rundt 6-8 timer over Suzukis faste serviceintervall på 100 timer, med tre turer ut. Er det noe jeg bør være bekymret for, eller er det ufarlig? Jeg byttet som vanlig både olje og filter sist, sammen med alt annet som er på lista. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 25.April.2024 Link til dette innlegget Svart 25.April.2024 Det går helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.April.2024 Link til dette innlegget Svart 25.April.2024 Det hadde ikke bekymret meg en plass. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mastiff Svart 25.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2024 Flott, mange takk, begge to! Av ren nysgjerrighet, hvor lenge over ville det vært trygt å kjøre på olja? Jeg har ikke tenkt å kjøre lenger denne gangen, men det er jo greit å vite hvis det kniper en annen gang. Det er Quicksilver 10W-30-olje i servicekit fra Boatparts jeg bruker, sammen med filter fra samme sted. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.April.2024 Link til dette innlegget Svart 25.April.2024 100 timer over burde gå greit, mer enn det hadde jeg vært skeptisk til. 100 timer tilsvarer 5-6000 km i bil. Så ofte skifter jeg ikke... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mastiff Svart 25.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2024 Takk! Og oi, det var ikke lite! Det blir jo det doble av Suzukis serviceintervall. Men det er jo veldig kjekt å høre, for da holder det å skifte én gang i året, så jeg ikke må på slippen i januar neste gang! Om det blir 40-50 timer ekstra, klarer jeg meg altså. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.April.2024 Link til dette innlegget Svart 25.April.2024 Opp til deg. Det er jo ikke feil å følge produsentens anvisninger, noen skifter jo enda oftere. Jeg sier bare hva jeg ville ha følt meg komfortabel med. Men jeg tviler sterkt på om oljen tar skade av 40-50 timer mer med forsiktig bruk. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
abbor Svart 25.April.2024 Link til dette innlegget Svart 25.April.2024 På min 2006 DF115 etter at garantiperioden var utgått byttet jeg olje en gang i året. Sannsynligvis ca 200 timer i året. Siden jeg driver med trolling så har jeg enda mer kjøring på 2-3 knop enn deg. En av grunnene til at jeg bruker syntetisk olje er disse lengre intervallene mellom oljeskift. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 25.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2024 Igjen takk for det, begge to! Greit å høre det fra noen jeg vet kan sine saker! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 25.April.2024 Link til dette innlegget Svart 25.April.2024 Jeg tror ikke motoroljen forringes veldig mye på noen timer. om det ikke er fukt, lekasjer eller andre problemer med motoren Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mastiff Svart 25.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2024 @-morten- Det kan jeg ikke tro. Den bruker omtrent ikke olje, og olja jeg tapper ut på oljeskift er fin og jevn og svart i fargen, ikke noe antydninger til gråsprengt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.April.2024 Link til dette innlegget Svart 25.April.2024 Noen motorer kan ha en tendens til å gå litt for kaldt på sakte kjøring (feks Yamaha F115) , med resultat at motoren ikke får kvittet seg med vann som kondenseres i olja. Da ville jeg vært mer påpasselig med oljeskiftene. Men høres ikke ut som at det er tilfelle her Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 25.April.2024 Link til dette innlegget Svart 25.April.2024 En liten kuriositet om motorolje: En tidligere bruker her på Forumet, Motordoktoren, hadde kjørt sin Mercedes 350.000 km uten å skifte olje. Han skiftet filter to ganger i året, og etterfylte ved behov, men årlige oljeprøver sendt inn til lab viste ingen svekking av olja. Bilen var visstnok kjørt 600.000 km på dette tidspunktet, så lite tyder på at litt lange intervaller svekker levetiden betraktelig. Nå var jo dette en spesiell situasjon da, der eier visste veldig godt hva han gjorde og ønsket å kjøre et eksperiment. Men det får oss jo til å tenke litt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mastiff Svart 25.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2024 @ivar Nei, det tror jeg virkelig ikke er noe problem her, men jeg kan jo logge motortemperaturen fra Engine Interface også i Home Assistant, så ser jeg hvordan den holder seg. @index Mercedes er jo stort sett skuddsikre motorer, men uansett er det virkelig ekstremt! Jeg blir fornøyd hvis jeg får 200 000 ut av min EQC. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.April.2024 Link til dette innlegget Svart 25.April.2024 Mastiff skrev 1 minutt siden: @index Mercedes er jo stort sett skuddsikre motorer, men uansett er det virkelig ekstremt! Ja, jeg ville ikke ha prøvd noe slikt i båten! Men jeg tenker at ett årlig oljeskift burde være helt greit. EQC'en har vel betalt seg selv i lave driftskostnader lenge før 200.000, så får du mer så er det uansett en flott bonus! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mastiff Svart 25.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2024 @index Det vil jeg nok påstå! Vi hadde Volvo XC60 D4 før, og da brukte vi 500-1000 i måneden på diesel. Vi lader nesten bare hjemme (jeg har kanskje ladet andre steder ti ganger på to og et halvt år, på turer til Bergen og Oslo), og vi lader for et par hundrelapper i måneden. Og så er servicen en helt annen pris, full service på Mekonomen (lokalt verksted som jeg har brukt siden de startet opp) rundt 2500 kroner. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 25.April.2024 Link til dette innlegget Svart 25.April.2024 Suzuki går ikke for kalde selv i kaldt vann, dette er en av årsakene til at de er de mest populære motorene til trolling. Yamaha og Honda kan skape kondensproblemer i olja hvis termostat ikke tilpasses lave vanntemperaturer. Olja jeg tappet av DF115 etter ca 200 timer var mellombrun, sannsynligvis tilnærmet like god som ny. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 25.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2024 @abbor Veldig bra! Jeg husker ikke nøyaktig fargen, men det var iallfall ingen antydninger til fukt i den. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.April.2024 Link til dette innlegget Svart 25.April.2024 abbor skrev 5 minutter siden: Yamaha og Honda kan skape kondensproblemer i olja hvis termostat ikke tilpasses lave vanntemperaturer. glemte å nevne at jeg har byttet til F100 termostat på min F115 , men husker ikke hvor mye varmere den går Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
emilskj Svart 25.April.2024 Link til dette innlegget Svart 25.April.2024 abbor skrev for 2 timer siden: Suzuki går ikke for kalde selv i kaldt vann, dette er en av årsakene til at de er de mest populære motorene til trolling. Yamaha og Honda kan skape kondensproblemer i olja hvis termostat ikke tilpasses lave vanntemperaturer. Olja jeg tappet av DF115 etter ca 200 timer var mellombrun, sannsynligvis tilnærmet like god som ny. Samme er min erfaring etter fire DF-motorer, 40, 70, 115 og nå 150. Oljen ser ny ut når den tappes av etter 100-200 timer, 1-2 år, så jeg slurver glatt med intervallene og bytter når det passer seg sånn. Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Eika Svart 25.April.2024 Link til dette innlegget Svart 25.April.2024 På min df50a så skifta jeg hver 200time i fiskesesongen, det var hver 14dag. Det var 4 oljeskift på 8 uker, resten av året skifta jeg 2 ganger i året. Jeg kjørte vel 2500 timer på 2år med den uten ett feilslag Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.April.2024 Link til dette innlegget Svart 25.April.2024 Jeg skifter olje osv. stort sett akkurat når det passer meg. Men anoder skifter jeg lenge før de er helt borte :-) Men når motoren begynner å dra på årene blir det viktigere å skifte/sjekke giroljen. Man vil ikke ha noe vann der. Ei heller i drivstoffsystemet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mastiff Svart 27.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2024 @Teerex Anoder er greit å skifte før motoren begynner å tære ja. Men jeg har det litt enklere der, for med motorheisen er hele motoren og hele motorfestet (hvis jeg husker riktig i farten) over vann. Men jeg må jo også passe på den dinosauren av en anode som sitter på aluskroget. Girolje skifter jeg hvert år uansett hvordan den ser ut, og den har sett grei ut så langt. Og så har jeg en god vannutskiller, og god og tett alutank, så jeg kommer godt fra det også. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 27.April.2024 Link til dette innlegget Svart 27.April.2024 Hva som er rett i dette tilfellet er det jo delte meninger om, og mange her mener det er helt greit(jeg mener nok det samme, uten at jeg tørr og anbefalte det). BMW er nok litt mer firkantet i denne tolkningen om det er greit å kjøre litt for lenge. Bare som en tankevekker. https://www.motor.no/aktuelt/taper-hundretusener-pa-manglende-bmw-service/238896 Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 27.April.2024 Link til dette innlegget Svart 27.April.2024 Sørlandet2 skrev 4 minutter siden: BMW er nok litt mer firkantet i denne tolkningen om det er greit å kjøre litt for lenge. Det gjelder nok de fleste... Hvis produsenten kan påvise feil vedlikehold (som å dra oljeskiftene litt lengre...) så har de gode kort på hånd for å unndra seg garantiansvar. En annen sak er at skiftintervall ikke er satt for lengst mulig levetid men lang nok levetid til at den går problemfritt ut garantitiden pluss litt... Lange skiftintervall er jo "miljøvennlig" og kjekt å skryte av i salgssammenheng men akkurat for utenbordsmotorer virker jo intervallene veldig korte. Mange biler selges jo med "evighetssmurt" girkasse men det betyr bare at den er smurt til den havarerer og hadde du skiftet olje noen få ganger kunne den ha levd 3 ganger lengre... Sammenligningen med bil til @index er helt kurant og med @Mastiff sitt bruksmønster hadde jeg ikke ofret det en tanke å dra ut skiftintervallet litt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.