Jump to content

Skipshundtråden. Bilder, historier og praktiske tips.


Fanafjord

Recommended Posts

Inspirert av Lars H sin tråd om å skaffe eller ikke skaffe seg skipshund igjen, tenkte jeg vi kunne lagt ut bilder av våre skipshunder og deler erfaringer og tips og triks hvordan man har det omord med sin firbente venn. Vi har hatt "Winston" i 4 år og han liker egentlig båtlivet ganske godt. Men blir litt utolmodig på de lengste seilbåtturene. Desverre kunne vi ikke ta han med til Shetland i fjor, siden hunder til UK kan bare tas med i de offisielle fergene og på fly.

20210407_181657 winston.jpg

20210612_161507 winston.jpg

 

20200721_091118 winston.jpg

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Trapp (Jack Russell, 4 år) koser seg i båten, men er ikke veldig glad i krengning når vi seiler. Han har ingen problemer med jolleturer til land for å gå på do.

 

Som JRT har han litt jakt- og konkurranseinstinkt og hører av og til ikke fars stemme når det kommer hunder forbi i havn. Han hopper selv ned fra båt til brygge når han blir båtvant utover i sesongen, så han må ha på sele når vi ligger til brygge. Hvis ikke kan han stikke av. 
 

Han har falt i vannet to ganger, en gang fra baugsprydet og en gang akter. Han hoppet opp på benken bak, skled over benken, ned på badeplattformen og videre i vannet. Det gjorde han litt forsiktig i en periode, men etter en ukes tid var han tilbake i vanlig form.

 

Jeg har ikke noe problem med å anbefale en JRT som båthund, men man må bare være klar over at de er store hunder i liten innpakning, og de er smarte. De kan finne på å prøve å lure deg om du ikke passer på. 
 

IMG_5284.jpeg.9fa66d8c27f6b5c9897503288f350ae1.jpeg
 

IMG_5285.jpeg.fcc57c5788375bb367973025d5b05988.jpeg

 

IMG_5286.jpeg.ae3278b75a4d45bc83c5bb62db26e9da.jpeg

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Her er eit praktisk tips frå Erling Tambs. Tambs var ein av dei første norske langturseglarane. (Fritidssegling.)

 

Store beundrere av Tambs

Erling Tambs (født 1888), som hadde forsøkte å gjøre noe av det samme i "Teddy", en nokså lik båt. Han var fra Larvik og la i vei med sin gravide kone Julie og en hund som het Nødprovianten.

https://www.dagsavisen.no/fremtiden/nyheter/2017/11/10/disse-to-vil-gi-ho-ho-gutta-kongelig-feiring-pa-80-arsdagen/

Link to post
Share on other sites

Vi har med en liten blandingshund, Cocker/Puddel mix på 10,5 kilo. Fordel at hun ikke røyter.

Trives veldig bra i båt, så lenge vi ikke kjører i mye sjø, trives også på Sub når vi skal en tur i land og ikke har med jolle.

Må passe på varmt duradekk i solsteiken, lett å skade poter

20220713_114915.jpg.40f71b51b7f99f23dd29a7145c1e7195.jpg20220813_195228.jpg.e046e0923e385cc0f4fb83000940d687.jpg20220720_140818.jpg.80a0cb468927134a532f87480252ed17.jpg

20230624_090003.jpg

20230624_085919.jpg

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Ikke bare er det trivelig med en 4-beint matros ombord, men greit med en ekstra hånd (labb) når det skal mekkes motor. Her den forrige hunden, den brune labradoren Japp som valp.

 

japp_far_reparerer_motor.jpg.2f088eb681b5f0f8184ddf1ca194c4b7.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Pauli.jpg.0e6c2b5d72b1db02c01eadf499d32cdf.jpg

Skipshunden Pauli. Oppkalt etter en kaptein fra Færøyene som seilte for kona.

 

Ett tips er å montere rekkenett, slik man ser i bakgrunnen her. Da kan han gå fritt rundt båten på egenhånd, både når vi ligger stille og går for motor.

Han elsker å ligge framme i baugen og speide når vi tusler mellom holmene eller nærmer oss land.

Under seil og i litt sjø 'liker' han seg best i fanget til mor..

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Her er  Orry og matmor i Mandal  i løpet av  30 min hadde vi 7 engelske båter på utsiden, det var en regatta tur fra  Londontraktene.

Årene før hadde i 2 Collie`r ombord.

000052.jpg.a393a234b569a485f22ad94b2ae9af4e.jpg

En skal ikke være redd for hår når en har Collie i røytetiden, da blir de pjuskete000042.jpg.759c8246ba304332d1820d3e286f49f1.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Her er skipshunden en border collie tispe. Her nyter hun ettermiddagssolen i gjestehavna på Bohus-Malmön. Fordelen med border collie som skipshund (eller hund i det hele tatt) er at man ikke legger på seg til tross for at det er ferie. Her må man ut på tur uansett vær, og hun er alltid klar for aktivitet og lek. Av-knappen fungerer likevel fint når hun er ombord. Ikke overentusiastisk om det er mye bølger og (u)lyd, og vil da helst ligge i et reisebur som vi slår opp i salongen nede.

 

image.png.7db934c5ac99e0cc748ba0edec792029.png

Link to post
Share on other sites

Nå må dere gi dere med disse flotte bildene. Jeg begynner å grine når jeg tenker på vår Max som gikk bort for to uker siden. Det kommer til å bli rart å dra ut med båten noen dager over helgen.

 

max_3aar.jpg.7d31e8ff816a385aa98f6c17d2d0619a.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke skipshund, men får mer og mer lyst på - ikke minst etter at denne tråden kom! Jeg hadde boxer for mange år siden, men om det blir skipshund i framtiden, så blir det en hund av den mindre sorten.

 

Siden jeg er veldig glad i hunder med flatt tryne, så tenker jeg meg en fransk bulldog, akkurat passe størrelse, nesten en slags mini-boxer...

 

Men det blir ikke noe av før jeg slutter å jobbe, slik det er nå passer det ikke, hverken for hunden eller meg!

 

Veldig koselig med en tråd som dette, så jeg håper det kommer flere bilder av flere hunder (og papegøyer og katter også!)

Link to post
Share on other sites

Og her er Nishi, skipshunden vår. Hun er en snart 11 år gammel Shibatispe.

 

20180715_100128.jpg.e6b9c0ddf117982ac6a699cb4a8540b3.jpg

 

DSC_0820.JPG.82e37ba033e4d78ac1c1bae6bddf1e1b.JPG

 

Når vi er underveis ligger hun som oftest som dette

20180715_100143.jpg.2a4f74d301b231547038f8b262add045.jpg

Enten der eller på dørken. Når jeg slakker av på motoren er det rett opp med forlabbene på ripa for å se hva som skjer. Tidligere var hun kjempeutålmodig for å komme i land, men de siste par årene har hun blitt roligere. Skjønner kanskje at alt har sin tid.

 

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev for 6 timer siden:

Og her er Nishi, skipshunden vår. Hun er en snart 11 år gammel Shibatispe.

 

Hvordan er lynnet på Shiba'ene? De ser jo så hyggelige ut, men vår Trapp (Jack Russell) har gjort seg litt uvenn med den ene Shiba'en i nabolaget så jeg får aldri hilst skikkelig og snakket med eieren... :nonod:

 

Og sånne ellers så har jeg skikkelig lyst på en norsk lundehund. De er flotte, utrydningstruet og burde være gode båthunder (min teori). Hadde tilgangen på en lundhund vært bedre da vi så oss om etter en hund så hadde vi kanskje endt opp med en slik, men det var ingen valpekull tilgjengelig da vi kikket aktivt. Norsk lundehund - NKK

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Lyra har vært med siden hun var valp, og har også seilt til Skagen. Hun trives med «flokken», men er ikke så glad i bølger. På moderskipet blir det litt stress, men hvis det er utsikter til en TUR, hopper hun gladelig ut i jolla, SUP’en og fremnog tilbake mellom disse, og her er bølgene ingen hindring. IMG_3810.jpeg.eafd21922424d094546928c7f28cf1c6.jpeg

«blir det tur snart?»

IMG_3811.jpeg.e6fdb7c92062a432176b0ea5cf6e832b.jpeg

 

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 8 timer siden:

Hvordan er lynnet på Shiba'ene? De ser jo så hyggelige ut, men vår Trapp (Jack Russell) har gjort seg litt uvenn med den ene Shiba'en i nabolaget så jeg får aldri hilst skikkelig og snakket med eieren... :nonod:

Nå kan jeg bare snakke for vår egen, men det er riktig at overfor andre hunder kan de være litt vanskelige. Noen kan hun ikke tåle, andre bryr hun seg ikke om i det hele tatt (de blir totalt oversett), og andre igjen går det helt greit med. Men det jeg har sett, er at når de har møtt hverandre et par ganger og forholdet mellom dem er avklart, så er alt i orden. Vår shiba er nok i overkant dominant og tåler ikke at andre hunder er "sjefen". 

Ellers er det en veldig rolig hund som så og si aldri bjeffer. Hun "boffer" litt når det kommer ukjente til døra eller båten, og da skal hun hilse. 

Rasen er også kjent for å være noe egenrådig, så det gjelder å ikke være dårligere selv slik at hunden får vite hvem som bestemmer.

Jeg kan godt anbefale rasen, og størrelsen er praktisk å ha med i båt. Vår veier ca 12 kg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...