Jump to content

Alternativer til Scand Baltic/Atlantic


Oscillo

Recommended Posts

Hei,

 

Båtdrømmen skal kanskje bli en realitet i år, og Scand Baltic/Atlantic har lenge vært en favoritt. 

Nå er det nok fare for at jeg ser meg blind på disse båtene, så jeg lurer på om det er noen som har et par gode alternativer i ermet. 

 

Ønsket vårt er kort oppsummert; Strak aksling, planende skrog, 5 sengeplasser, helst ikke eldre enn 2000-mod, 30-35 fot.

Link to post
Share on other sites

Det var lenge min drøm også etter mange år med en Scand 26. 

Men når jeg skulle gjøre alvor av det, falt valget på en Flem 340, og er foreløpig veldig fornøyd med det. Mest pga 3 lugarer. 

Jeg vurderte også Skilsø 33 og Riviera 925. 

Link to post
Share on other sites

Skilsø 33 og Riviera 925 har også slått inn på radaren, men disse kommer stort sett med 4 faste sengeplasser etter hva jeg har klart å se. 

Flem 340 har nok ligget litt i skyggene på radaren min, men den har en lugarløsning som fikk litt sansen for nå som jeg sjekket nærmere.  Godt tips :)

 

Og jeg skulle nok ha skrevet 'planende' skrog, for jeg vet at disse båtene betegnes som halvplanere, men det var mest for å unngå båter med rene fortrengningsskrog ;)

Link to post
Share on other sites

Stormwatch skrev 53 minutter siden:

 

Baltic/Atlantic er halvplanere. Beryktet for å gå TUNGT i sjøen.

Viktig at Baltic har nok motor da. Bør ha min 240hk. Ulempene til Baltic er mye klatring rundt akterkabin/plattform i forhold til hekkport. Og å ikke få utnyttet egenskapene om motor er for liten. 
Ellers kan jo Inter 9000 være et alternativ.  Mindre klatring en Baltic, men mindre båt også. Bør nok ha en med 184hk, helst 222hk Yanmar. 
Skilsø 33 sport er nevnt. Det er en båt jeg synes de har fått mye ut av. 
Også er det jo endel lukkede/ bakveggbåter. Står ikke noe om budsjett, men begynner vel muligens å nærme deg en tidlig utgave av Viknes 1030 k3 også. Litt samme lugarlayout som flem uten å skyve på salongen, og klassens desidert største uteplass. 

Link to post
Share on other sites

Stormwatch skrev for 3 timer siden:

 

Baltic/Atlantic er halvplanere. Beryktet for å gå TUNGT i sjøen.

Nei. Baltic og Atlantic har planende skrog, men finnes i et stort antall med for liten motor til å få dem i plan.

Da går de tungt, og bruker mye energi på å lage bølger. De rommer også mye mer feriestasj enn de fleste.

 

30 føtter planende skrog bør ha 300hk for å yte skroget rettferdighet.

 

En Baltic bør kunne marsje på 20+ knop.

Link to post
Share on other sites

Vi hadde Baltic et par år, og båten er enkel og grei og lett å manøvrere selv med en motor, men du må ha minimum baugtruster.

Skuta gikk i plan med TAMD60C som har ca 250 hk. 

 

Men som Gullfisk nevner - det er en "opp og ned båt" med mye klatring i trapper. Det er mye mer praktisk med hekkport og en trapp ned i forkabin.

 

Men for all del, Baltic og Atlantic er flotte båter. 

Noen på Scand sa vel engang at "Baltic er en båt, Atlantic er et skip"! 

 

Etter Baltic'en var ønskene våre flat dørk, hekkport, trapp (ikke stige) til evt flybridge, to motorer, og litt bredere båt. Og da røyk feriepengene. 

 

Og tenk litt på driftsutgifter når suppe koster nær 20 kr. 

Og kjøp noe som er vedlikeholdt. Etterslep her koster flesk. 

 

Du har ikke nevnt prisnivå.......

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Antar at noen som tenkte på 2000+ modell av en båt som da koster på undersiden av 1 mill ikke hadde i tankene båt med utgangspris på nesten 3 mill :giggle:

Tipper nok det var mer slik priskategori trådstarter tenkte med 2000+ modell og størrelse av båt: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=301864793 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=346616870

Link to post
Share on other sites

@Captain A Ja det var vill gjetning fra min side. Men tenkte på det sånn "logisk" med pris på 2000-2005 modeller av båter som trådstarter nevnte altså Scand Baltic og Scand Atlantic.

Splitter ny Scand Atlantic koster vel mindre enn forslaget (så en 2022 modell til 2 mill på finn), men ja det passer jo med tanke på bare årstallet så er vel Sagaen til 3 mill innenfor

Link to post
Share on other sites

Her er en Scand 3500 Atlantic 2022 modell (!) med utgang bak.

Mener den er bygget av Agder Boats som eneste i sitt slag. Kun gått 62 timer.

Atlantic og Baltic produseres ikke lenger, formene ble solgt for noen år siden. Tror siste båt ble produsert i 2010 (bortsett fra den jeg henviser til som kom som en kurositet)  Jeg hadde selv en Baltic 29HT 2004 modell m/Yanmar 290. Det var en veldig god båt. Kjøpte den hos Scand Boats i Fevik (som Agder Boats senere overtok)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev On 27.4.2024 at 22.06:

Du har ikke nevnt prisnivå.......

 

XardasKSP skrev On 28.4.2024 at 12.39:

Antar at noen som tenkte på 2000+ modell av en båt som da koster på undersiden av 1 mill ikke hadde i tankene båt med utgangspris på nesten 3 mill :giggle:

Tipper nok det var mer slik priskategori trådstarter tenkte med 2000+ modell og størrelse av båt: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=301864793 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=346616870

 

Jeg valgte bevisst å ikke nevne prisnivå for å åpne for forslag litt ute av boksen også, men det er nok fare for at XardasKSP treffer ganske greit med sin antakelse ;)

Man har jo en tanke om sånn ca. hva man har lyst til å bruke av penger, men dersom det dukker opp noe hyperaktuelt er det mulig å strekke seg. Saga 370'en er en kjempefin båt, men jeg kan røpe at den nok havner litt for langt over budsjett..

2022-modellen av Atlantic som ligger ute har jeg kikket på allerede, men også den blir nok litt dyr. Løsningen med hekkport var imidlertid veldig lekker, og en litt eldre Atlantic med 2 toaletter bør jo kunne la seg bygge om med de rette evnene og godt med pågangsmot. 

 

Vi skal imidlertid klare litt klatring, så Baltic er fortsatt høyaktuell.

 

 

Captain A skrev On 28.4.2024 at 18.47:

 

Tråd starter har vel ikkje spesifiser tak løsning han ønsker

 

 

Takløsning er nok heller ikke noe utslagsgivende egenskap, så både kalesje, hardtop og flybridge kan være aktuelle. 

 

Et siste moment som også er med i bakhodet er muligheten for å få fraktet båten hjem til eget gårdstun for opplag. Er det noen som har erfaring med hvor store båter transportselskapene går med på å frakte langs veien? Baltic ser jeg rundt om i hager, og Riviera 925 har jeg også sett, men sjeldent noe særlig større.

 

Link to post
Share on other sites

Er vel 3m i bredden før du må ha følgebil.

Så er det høyden. Skal du passere bru/tunnel på veien, setter de ofte begrensning i høyden.

Så blir det også fort dyrt, om du skal ha egen kran hvis ikke lastebil kranene kan løfte båten av/på.

Å er det langt hjem, så har transport blitt ganske så dyrt nå om dagen.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Takker for alle gode innspill så langt.

 

For å oppsummere:

 

Scand Baltic - malen for hva vi er ute etter. Mulighet for 5 faste, oppredde sengeplasser. Hadde vært enda bedre med hekkport. Ligger ute 19 stk på finn pr. i dag.

Scand Atlantic - mulighet for litt mer plass, men koster noen flere båtpenger i innkjøp og antakeligvis også løpende utgifter. 9 stk på finn pr. i dag.

Skilsø 33 -  4 faste sengplasser, hekkport, mulighet for flybridge. Virker som om de fleste er levert med hekkaggregat. 6 stk. på finn pr. i dag

Riviera 925 - 4 faste sengeplasser, hekkport, flybridge. Mange med strak aksel. 6 stk på finn.

Inter 9000 - Kan ha 5 faste sengeplasser, men mister da salong i front. Klatrebåt som Baltic/Atlantic. Strak aksel. 1 stk på finn.

Viksund 340 - 4 faste sengeplasser, hekkport, flybridge. hekkaggregat. 1 stk på finn

 

Så lenge det er barn som skal være med, så syns jeg løsninger med stikklugar er fornuftig. 

Med vårt vekslende værforhold her i landet, så er kanskje ikke hardtop så dumt egentlig. 

 

Er det noen som har forslag til flere båter på denne størrelsen med mulighet for 5 faste sengeplasser?

 

Link to post
Share on other sites

Oscillo skrev for 2 timer siden:

Inter 9000 - Kan ha 5 faste sengeplasser, men mister da salong i front. Klatrebåt som Baltic/Atlantic. Strak aksel. 1 stk på finn.

Hva legger du i klartebåt? Ned til lugarene det nok ikke til å unngå. Direkte utgang til vannet eller brygga bak var viktig når jeg valgte Inter9300 for noen år siden.

(2 Inter9000 på Finn nå, ingen Inter9300)

 

Ja, du mister salongen foran. Den lages som salong når båten gjøres klar om våren. Etter første tur så er det seng og blir sånn til høsten.  Min erfaring er at du ikke trenger salong inne om sommeren. Kanskje hvis du bruker den seint på høsten eller vinteren. Når vi er alene sitter alle sammen oppe. Når vi treffer båtvenner så sitter de voksne i den fineste båten og barna i min båt. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...