Jump to content

Alternativer til Scand Baltic/Atlantic

Oscillo

Recommended Posts

Worry II skrev 20 minutter siden:

Om jeg hadde hatt små barn og skulle igjennom den perioden en gang til, ville jeg valgt Baltic/Atlantic foran Rivera 925, Skilsø 33 og Viksund 340 i alle fall.

Dette er båter som ikke har den avlastende salongen inne under dekk. Den er gull verdt hele sesongen. Da har unga en ekstra lugar å trekke seg unna til. 

Det er i grunnen min tanke også, og litt klatring skal vi nok alle få til. 

Jeg liker også løsningen med at det er litt avstand mellom kabin fremme og akterkabin, så kan barn/voksne sove mer uforstyrret. Dobbel kabin fremme med stikkøyer kan fungere, men da ligger man mer tett på hverandre.

Jeg liker også løsningen til Nimbus 3400 Europa Fly, der det ser ut til at man kan gå direkte ut på badeplatform gjennom akterkabin. To separate stikkøyer er også kjekt de dagene ungene ikke er bestevenner. 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=310589022

Men da er vi plutselig godt tilbake på 90-tallet igjen.

@Oscillo Hvis du kan ha eldre båt, hvorfor ikke bare skaffe skikkelig båt hvor alle folka i familien din får plass. Aka "stor gammel driter" så får du med på kjøpet bedre sjøegenskaper.

Nå må man ofte vente før man får noe skikkelig kupp på slik båt siden jeg også ser etter en slik. Men forstår ikke hvorfor ikke bare kjøpe noe aka Princess/Fairline 40+ så får du mer plass og bedre sjøegenskaper også.

XardasKSP skrev for 23 timer siden:

@Oscillo Hvis du kan ha eldre båt, hvorfor ikke bare skaffe skikkelig båt hvor alle folka i familien din får plass. Aka "stor gammel driter" så får du med på kjøpet bedre sjøegenskaper.

Nå må man ofte vente før man får noe skikkelig kupp på slik båt siden jeg også ser etter en slik. Men forstår ikke hvorfor ikke bare kjøpe noe aka Princess/Fairline 40+ så får du mer plass og bedre sjøegenskaper også.

Tanken er der, men jeg mener man pådrar seg større potensielle utgifter. Både drift/vedlikehold, men også båtplass, opplag, gjestehavn etc. 

Større båt begrenser også litt i valg av uthavner.

Men jeg er ikke helt fremmed for tanken :)

Jeg har også lagt på Flem 340 på lista nå:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=345330715

Liker løsningen med to stikkabiner under sittegruppen.

@Oscillo Men siden du tenkte om noe var utenfor boksen så kunne det koste mer, så er det bare ikke å tenke at båt kosta 1,5 mill og ikke 1 mill og putte 500 000 på fond så tar du dem ut når noe har "dævva" ?

For tiden er det jo ikke noen "store gamle dritere" som er til superpris ellers så hadde jeg kjøpt, men det kommer sikkert noen. Var jo en Princess 45 med overhalte motorer, gir m.m, nye tanker og nye akslinger til 895 000 men jeg fikk ikke kjøpt den da den ble solgt på noen dager og når jeg skulle kjøpe så var det ikke raskt nok å betale 600 000 på lørdag og resten på mandag.

Men det kommer jo sikkert noen i fremtiden så om du virkelig skal overnatte i båten og ha barn til å overnatte der og like seg så burde du egentlig ha enda mer behov for en "stor gammel driter", det er i hvert fall en idee dersom båten kan være eldre. Det vil jo koste mer kanskje ikke i innkjøpspris men i fikse båten pris senere men man kan vel tenke at den kosta mer å kjøpe så putte penga i fond så de er klare når noe dævver.

Om du vil ha mindre båt enn hva en "stor gammel driter" er så var det en som var fiksa med nye motorer og bilder på forumet. Men den hadde drev da: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=347086443 men til og med drev "dævver" vel ikke så fort om de er 2019 og størrelsen er vel akkurat den du skulle ha. Så burde være mindre dævvings kostnader enn eventuell 2000 båt uten nye motorer med tilbehør.

• 2 uker senere...

Det hadde helt klart vært deilig med masse boltreplass, men vi prioriterte å begynne med noe forholdsvis nytt som likevel rommer hele familien greit. Ungene er ikke større enn at det meste av stikkøyer vil oppleves romslig, og takhøyde har de mer enn nok av. Resten av familien skal også vende seg til båtlivet, så da kan det være greit med noe som er 'lite' og håndterbart. 

Med andre ord er handelen allerede gjort, og vi endte da opp med en Baltic fra 2007. Båten er prøvebodd i langhelgen, og alt fungerte veldig bra.

Så får vi se hvor lenge det går før trefotsjuka melder sin ankomst ;)

Takker for alle gode innspill! 

Inter 9300 var definitivt et godt alternativ, men denne er det nok ikke like mange av som Balticen, så dermed vanskeligere å få tak i. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...