__jallis__ Startet 26.April Del på Facebook Startet 26.April Har lagt merke til at det er forholdsvis stor avstand mellom overkant av ror og skroget på båten. Ca 7 cm av metallstanga som går inn i båten er eksponert, se bilder. Er dette tegn på at noe er galt? Det var slik i fjor også, så det er ikke noe "nytt" som har skjedd. Hva bør jeg evt. se nærmere på? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
StorStas Svart 26.April Del på Facebook Svart 26.April Det der ser ikke riktig ut. Enten har ror-akslingen løsnet i toppen, eller så har ror-bladet løsnet fra akslingen og sklidd ned. Sjekk feste-mutteren på toppen av ror-akslingen. Hva skjer om du tar skikkelig tak i roret og løfter eller vrir det? Sitter akslingen fast i ror-bladet da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 28.April Del på Facebook Svart 28.April @__jallis__ Har lagt merke til at det er forholdsvis stor avstand mellom Etter slitasjefeltet ser det ut som akslen er sunket / flyttet ned. noen stygge merker kan tyde på det er med flyttet med vilje, var ikke tett. var det slik da du kjøpte båten spør selger. Spør fabrikken om det er OK. Er det Ok flytt nylonring opp og sett en akselanode under for å holde den på plass. Hva er dette ser ikke rett ut? mangler det noe? Tæring ? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
__jallis__ Svart 28.April Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April OPPDATERING: Takk for god hjelp. Etter å ha løftet opp roret og satt klosser under tok jeg turen opp i båten og kikket: Den ringen med gjenger lå bare helt løst rundt akslen, og *ingen* gjenger var i kontakt med hverandre. Ringen har to hull som åpenbart skal brukes til å skru den av/på, men hvilken funksjon har den skruen? Den er fryktelig kort, og stikker ikke ut på andre siden, er den knekt? Jeg får skrudd til den plata slik at roret nå holder seg i riktig posisjon, men jeg mangler vel noe som skal hindre at den skruer seg ut igjen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dobsen62 Svart 28.April Del på Facebook Svart 28.April Regner med at den korte skruen, er en låseskrue. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
__jallis__ Svart 28.April Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April dobsen62 skrev 9 minutter siden: Regner med at den korte skruen, er en låseskrue. Ja det kan godt være. Den runde skiven har jo en utfresing (som kan skimtes på det eve bildet, det som står på hodet) som gjør at den lille skruven kanskje kan brukes til å klemme den sammen slik at den klemmes mot gjengene både ovenfra og nedenfra. Noen som kan bekrefte dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dobsen62 Svart 28.April Del på Facebook Svart 28.April Litt annerledes låseskrue. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Hansen Svart 28.April Del på Facebook Svart 28.April __jallis__ skrev for 1 time siden: Ja det kan godt være. Den runde skiven har jo en utfresing (som kan skimtes på det eve bildet, det som står på hodet) som gjør at den lille skruven kanskje kan brukes til å klemme den sammen slik at den klemmes mot gjengene både ovenfra og nedenfra. Noen som kan bekrefte dette? Jepp, det er den skruen som skal låse slik at den ikke skrur seg av. Har du virkelig seilt med dette en sesong? Hadde du ikke hatt montert kvadrant osv. på rorakselen så hadde roret ligget på havbunnen... Det er kun denne skiva som holder roret på plass Roret skal så tett mot skroget som mulig, helst bare millimetere med mellomrom for best ytelse, men ikke sikkert utformingen tillater det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
__jallis__ Svart 29.April Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April Lars Hansen skrev for 12 timer siden: Har du virkelig seilt med dette en sesong? Vi la merke til at roret hang lavt før sesongen, men da bare ca halvparten så langt nede som det gjorde nå ved opptak. Så det har nok løsnet helt en gang i løpet av sesongen. Det er mye som skal læres! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 1.Mai Del på Facebook Svart 1.Mai __jallis__ skrev On 26.4.2024 at 19.01: Hva bør jeg evt. se nærmere på? Tror du må stoppe opp hvis dette er Tæringer så må du kartlegge omfanget. kan også være Pitting som ikke synes som svekker metallet før eller siden kommer vannet inn. kan se ut som det mangler anode i systemet. Merk alle delene og se om du ser at skrue har godt gjennom flere av delene Spørsmålet er, hvordan skal mutter låses? Er det skade på Gjengene? Skru ut skruen hvordan ser den ut? __jallis__ skrev On 28.4.2024 at 21.31: Ja det kan godt være. Den runde skiven har jo en utfresing (som kan skimtes på det eve bildet, det som står på hodet) som gjør at den lille skruven kanskje kan brukes til å klemme den sammen slik at den klemmes mot gjengene både ovenfra og nedenfra. Er det dette du mener? ' Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
leopard Svart 1.Mai Del på Facebook Svart 1.Mai Det er ikke anode på dette systemet, men her ser det ut som bunnstoff for plast skrog er påført inntil og på metallet. Det skal man ikke gjøre og kan sette i gang tæring. https://www.seilmagasinet.no/bunnstoff-batpuss-korrosjon/unnga-broler-under-varpussen/749005 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
J-Å Svart 1.Mai Del på Facebook Svart 1.Mai Det ser ut til at det er kommet en forbedret utgave: https://www.svb24.com/en/bavaria-rudder-nut.html Skal det ligge nylonringer under mutteren? https://bavariayacht.org/forum/index.php?topic=2102.0 https://youtu.be/Qi3dcIasQns?t=430 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 1.Mai Del på Facebook Svart 1.Mai J-Å skrev 41 minutter siden: Det ser ut til at det er kommet en forbedret utgave: Sr der ja, her vil en greie å låse gjengene med Tork trekker, her bør en lage seg en tolk så er er sikker på at en får samme avstand når en løsner skruene, når en skal skru mutteren av. (Burde det være moment tiltrekking) rormutter i aluminium. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 1.Mai Del på Facebook Svart 1.Mai leopard skrev 1 time siden: Det er ikke anode på dette systemet, men her ser det ut som bunnstoff for plast skrog er påført inntil og på metallet Er hele ror gjennomføringen i aluminium er rorakslen også i aluminium? Ser ut som det er rustfritt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
leopard Svart 1.Mai Del på Facebook Svart 1.Mai Roger jo skrev for 1 time siden: Er hele ror gjennomføringen i aluminium er rorakslen også i aluminium? Ser ut som det er rustfritt. Hele akselen er rustfritt, gjennomføringen er jeg usikker på. Jeg måtte opp i fjor sommer og bytte øvre og nedre rorlager. Jeg så på de som gjorde dette, de sa at det var ingen tegn til tæring hos meg. Jeg har gjort slik jeg linket til, de så ofte tæring på de som brukte " vanlig " bunnstoff inntil og på gjennomføringen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Hansen Svart Onsdag 22:23 Del på Facebook Svart Onsdag 22:23 Roger jo skrev for 14 timer siden: Tror du må stoppe opp hvis dette er Tæringer så må du kartlegge omfanget. kan også være Pitting som ikke synes som svekker metallet før eller siden kommer vannet inn. kan se ut som det mangler anode i systemet. Tenker du på de 2 store åpningene på hver side? Der er for å få inn/ut det sfæriske rorlageret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart Torsdag 17:58 Del på Facebook Svart Torsdag 17:58 Lars Hansen skrev for 19 timer siden: Roger jo skrev On 1.5.2024 at 10.00: Vis hele sitatet Tenker du på de 2 store åpningene på hver side? Der er for å få inn/ut det sfæriske rorlageret. Bra du kom på banen. Ja, det var det spurte om i starten. det så ut som tæring. Da er det bare velstand, når mutteren kommer på plass ( husk og løsne låseskruen) først. og smøre opp glideflatene. Ved sjøsetting vri på roret og sjekk at det er tett før stroppene forsvinner.' Jeg hadde modifisert den gamle med 2 tork skruer , er den gamle i stål? Er den gamle mutteren i Aul sjekk gjengene , kjøp ny ved tvil. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Hansen Svart Fredag 06:53 Del på Facebook Svart Fredag 06:53 Roger jo skrev for 12 timer siden: Bra du kom på banen. Ja, det var det spurte om i starten. det så ut som tæring. Da er det bare velstand, når mutteren kommer på plass ( husk og løsne låseskruen) først. og smøre opp glideflatene. Ved sjøsetting vri på roret og sjekk at det er tett før stroppene forsvinner.' Jeg hadde modifisert den gamle med 2 tork skruer , er den gamle i stål? Er den gamle mutteren i Aul sjekk gjengene , kjøp ny ved tvil. Her er en grei video som viser hvordan lageret byttes. De fleste bytter fra massive glidelager til Jefa med nålelager. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
__jallis__ Svart Fredag 06:53 Emnestarter Del på Facebook Svart Fredag 06:53 Takk for gode tilbakemeldinger alle sammen. Da er båten tilbake på sjøen, roret er der det skal være (gjengene er synlige i overkant av låsemutter), og fartøyet flyter fortsatt! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart Fredag 09:40 Del på Facebook Svart Fredag 09:40 __jallis__ skrev for 2 timer siden: gjengene er synlige tell gjengene som er over mutteren og og sjekk ofte. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.