Jump to content

Vann i olje på Volvo Penta 130S seildrev


__jallis__

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle skifte olje på seildrev for første gang på båten jeg kjøpte brukt for to år siden. Aner ikke når det ble gjort sist.

 

Den gamle oljen var helt melkefarget, som vel er et klart tegn på at det har kommet vann i oljen?

 

Hvordan skjer vanligvis dette? Vet at belg ble skiftet like før jeg overtok,  kan det tenkes at dette ble gjort uten å skifte olje på drevet,  og at det er et "gammelt" problem jeg ser spor etter?

 

Tenker at jeg skal fylle på ny olje og følge med på om den viser tegn på vanninntrengning etterhvert?

Link to post
Share on other sites

Sjekk simmering og propellaksel hvis du har båten på land. Tappepluggen midt under drevet er også en mulighet. Jeg tenker det er lite sannsynlig at dette er noe du har hatt i oljen siden før bytte av belg. Er det simmering er det en enkel, og billig rep. Propellaksel er også enkel, men ikke fullt så billig. 

Link to post
Share on other sites

Nevermind skrev 23 minutter siden:

Sjekk simmering og propellaksel hvis du har båten på land. Tappepluggen midt under drevet er også en mulighet. Jeg tenker det er lite sannsynlig at dette er noe du har hatt i oljen siden før bytte av belg. Er det simmering er det en enkel, og billig rep. Propellaksel er også enkel, men ikke fullt så billig. 

 

Har båten på land, og brukte tappeplugg for å tappe. Benyttet anledningen til å tørke godt av tappeplugg og den så helt fin ut.

 

Hvor og hvordan jeg sjekker simmering og propellaksel kjenner jeg ikke til? (vet ikke hva det er...)

Link to post
Share on other sites

Demonter, bytt simring og pakninger, og monter. Fyll olje og peil mye og ofte etterpå (etter montering, etter en stund, eller 15 min gange og etter en stund). Enkel og grei jobb. Gode videoer på Youtube. Husk å skru ut tappeskruen under drevet for olje før du trekker ut aksling.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...