__jallis__ Startet 26.April Del på Facebook Startet 26.April Tenkte jeg skulle skifte olje på seildrev for første gang på båten jeg kjøpte brukt for to år siden. Aner ikke når det ble gjort sist. Den gamle oljen var helt melkefarget, som vel er et klart tegn på at det har kommet vann i oljen? Hvordan skjer vanligvis dette? Vet at belg ble skiftet like før jeg overtok, kan det tenkes at dette ble gjort uten å skifte olje på drevet, og at det er et "gammelt" problem jeg ser spor etter? Tenker at jeg skal fylle på ny olje og følge med på om den viser tegn på vanninntrengning etterhvert? Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 26.April Del på Facebook Svart 26.April Sjekk simmering og propellaksel hvis du har båten på land. Tappepluggen midt under drevet er også en mulighet. Jeg tenker det er lite sannsynlig at dette er noe du har hatt i oljen siden før bytte av belg. Er det simmering er det en enkel, og billig rep. Propellaksel er også enkel, men ikke fullt så billig. Sitér dette innlegget Link to post
__jallis__ Svart 26.April Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April Nevermind skrev 23 minutter siden: Sjekk simmering og propellaksel hvis du har båten på land. Tappepluggen midt under drevet er også en mulighet. Jeg tenker det er lite sannsynlig at dette er noe du har hatt i oljen siden før bytte av belg. Er det simmering er det en enkel, og billig rep. Propellaksel er også enkel, men ikke fullt så billig. Har båten på land, og brukte tappeplugg for å tappe. Benyttet anledningen til å tørke godt av tappeplugg og den så helt fin ut. Hvor og hvordan jeg sjekker simmering og propellaksel kjenner jeg ikke til? (vet ikke hva det er...) Sitér dette innlegget Link to post
seilofil Svart 26.April Del på Facebook Svart 26.April Bilde viser aksling når den er demontert fra seildrevet, det her på denne akslingen simmeringer må skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 26.April Del på Facebook Svart 26.April Den skal om jeg husker rett byttes med 500 timers intervall. Sitér dette innlegget Link to post
VonSchnellfahrer Svart 26.April Del på Facebook Svart 26.April Demonter, bytt simring og pakninger, og monter. Fyll olje og peil mye og ofte etterpå (etter montering, etter en stund, eller 15 min gange og etter en stund). Enkel og grei jobb. Gode videoer på Youtube. Husk å skru ut tappeskruen under drevet for olje før du trekker ut aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.