Jump to content

En eller to motorer....??

hermansen

Recommended Posts

• 1 år senere...
Om et produkt holder må eller ikke er noe man først kan si noe om

etter MANGE ÅRS ERFARING og etter at produktet har vært ute i markedet og vært prøvd under variable og kanskje hardere påkjenninger enn den man selv påfører produktet.

:cheers:

Har atter en gang fått bekreftet at ovennevnte påstand er riktig.

Det er bare å referere til alle de MANGE HAVARIENE og PROBLEMENE som man etterhvert erfarer med Volvos NYE og "gode" D-serie.

Altså:

Man skal ikke forsøke med skråsikre konklusjoner basert på utelukkende hva reklame og båt-journalister måtte skrive.

Konklusjoner om kvalitetet/holdbarhet på et NYTT produkt skal man ikke gjøre før produktet er skikkelig utprøvd i mange år under ulike/varierte forhold.

:flag:

Vanskelig å mene noe uten å trekke frem spesifikk båt.

Har du en lang slank speedbåt kan du nok ha en motor for å få høy hastighet, båten går fort opp i plan og da tåler drevet det.

Har du derimot en bredere kortere båt er det ikke sikkert den går like lett i plan, det er da viktig at drevene tåler dette. Og da synes jeg det er dumt å kun referere til dreiemoment, hva drevene tåler er greit nok men det skal fordeles over tid også. Bruker du lang tid med en motor for å komme i plan sier det seg selv at drevene slites. Da ville jeg helt klart fordelt kreftene på to drev.

Andre fordeler med to drev er blitt nevnt og må du ikke levere inn båten for hver skrue som skal justeres er ikke vedlikeholdet så dyrt likevel.

Selv har jeg to mercruiser bravo II på Steyr 236, båten veier nok i overkant av 6 tonn med litt lake ombord... Jeg hadde vert veldig skeptisk til å kun ha en motor i denne båten, vekten om vi snakker om Volvo ville heller ikke reduseres. En Volvo veier jo like mye som 2 Steyr...

Nå går jeg og tar en liten :cheers: ... slik!!!... og nå har det roet seg ned litt ..... dette ble mye "Båtplassenfenomen" hvor mange "syns" mye (så tar diskusjonen helt av), uten å stille Hermansen noen fundamentale spørsmål:

Nye motorer er muligens ikke noe alternativ, da båtene som de ser på muligens er et par år gamle, og derved ikke kan benytte seg av den nyeste teknologiske løsningen. Uten å påberope meg noe kunnskap om disse spesifikke båttyper eller maskinleverandører, så tillater jeg meg derfor å spørre Hermansen om De leter etter en helt ny eller en båt som er et par år gammel?

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Ok, la oss få noen vurderinger på en helt konkret båt, Nimbus 29 Nova. Noen bilder:

Øverst utfordreren: 2 x KAD32, 1998 modell 2 x 170hk, toppfart 38 kn

Under tittelforsvareren: KAD44 2000 modell 243hk, toppfart 35 kn

Vannlinjebildene indikerer at 2 motorsvarianten ligger dypere i vannet....

vannlinje_2xkad32.jpgvannlinje_kad44.jpg

Akterspeilene bekrefter dette.....

akterspeil_2xkad32.jpgakterspeil_kad44.jpg

Kanskje noe trangt til venstre, bedre plass til høyre....

2xkad32.jpgkad44.jpg

Da Kad32 nødvendigvis må plassere ute bordet kommer de også høyere, dette gir et ekstra trinn på akterdekket til venstre, plant akterdekk med KAD44...

akterdekk_2xkad32.jpgakterdekk_kad44.jpg

Hk og toppfart er hentet fra selgers beskrivelse. Begge båtene har DP290 drev med alu duoprop og er utstyrt med baugpropell.

Nimbus sier flg om båten:

L.o.a 9,10 m

Beam 2,90 m

Displ. 3000 kg

Fueltank 300/470 l

Freshwatertank: 75l

Battery 2x12v-75 ah

Engine alt:

Volvo Penta AQ KAD 44P EDC (260Hp)

Volvo Penta 2xKAD 32P (2x170Hp)

Basert på ovenstående - hvike vurderinger/konklusjoner kan man gjøre seg om feks hva som vil være mest

- hensiktsmessig mht. manøvrering, sikkerhet og komfort

- økonomisk mht drivstoff forbruk

- økonomisk mht vedlikeholdskostnader årlig og på lang sikt

- annet

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Wankel ser jeg helt klart poenget med.. Problemet med Wankel-motorer er bare driftssikkerheten, den er relativt nære null.

Husk at biler som Mazda RX-7 må ha full overhaling etter 50-100000km..

Hvor lenge tror vi det holder i båt? 200 timer?

du er nok ute å cykler her.. til og med NSU sin RO80 holdt 30000km.

de nye Wanklene holder mye lengre - har jo skjedd litt siden 70 tallet - tallene du referer til var innen rekkeviddee med Mazda sine 70 tallsbiler med rimelig normal bruk - 70 000 km med hardkjøring.

i tillegg til at drivstofforbruket er senket vesentlig klarer de alle nåværende utslipskrav uten katalysator takket en enkel men snedig mod....

her er et eksempel på wankel i båt:

det lages og spesielle marineversjoner som kan gå på all slags drivstoff + ekstremt lav vekt og høy ytelse.

Jepp, flotte båter.

2xKad32 varianten prøvde jeg i sommer, Var veldig begrodd så de 38kn var helt uoppnåelig. Om 38kn overhodet var realistisk selv nystoffet vet jeg ikke. Men båten var nydelig å manøvrere og i sakte fart var det ikke noe problem å gå for kun en maskin.

Men jeg er ganske sikker på at en slik båt med 2 maskiner er mer tungsolgt en tilsvarende båt med en større maskin. Har fulgt godt med på de som har vært til salgs i sommer/høst og utbuds prisen har ligget fra 1,1 til 890', men spesielt på ettersommeren og i høst har selgerne redusert ganske godt, 2 motors eierne har redusert mest på prisforlangende. Hadde tilbud på 750' for en slik, mener han la den ut for rundt 950+ i våres. Noe av årsaken er at den konkrete båten er noe spartansk utstyrt i forhold til de fleste andre som har vært for salg, men tror at det er de 2 maskinene som trekker mest ned.

På denne båten tenker nok de fleste som jeg, at en maskin gir mer en tilstrekkelig både krefter og fart så hvorfor påta seg vedlikehold av 2 motorer og drev? I tillegg blir jo akterdekket delvis ødelagt av den oppbygde motorluken.

Men så er der jo andre kriterier som også kan komme inn i bildet, feks sikkerhet. Har selv en liten drøm om å gjøre turen Kristiansand - nordover (Lofoten?) og retur, gjerne over flere somre. Da kunne en slik med 2 maskiner vært kjekk å ha.

Men handel er det ikke blitt.......

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

• 2 år senere...

Det er en tidligere Landstignings båt fra den Svenske marinen.Benevnes som transport båt større (tbps).Populært kalt 200 båter.

Ligger for tiden på land i påvente av ombygging til en litt mere praktisk og bedre fremtid.(Derav profil bilde).

21 m lang og 4,3 m bred med 3 x 300 hk Scania som tilsammen gir 21 knop.(7-8 knop på 1000 o/min med senter motor = 7 liter diesel i timen)

https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31355/bilde64.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31355/bilde70.jpg

Jeg undres hvorfor det er så få produsenter som gjør som Nordhavn:

propeller_size.jpg

Forskjellige fordeler / ulemper kan fremføres for en eller to motorer. For en deplasementsbåt vil jeg nok hevde at fordelene men en motor er overveldende. En liten hjelpemotor, i ordets rette forstand, borte i hjørnet utstyrt med foldepropell fjerner argumenter vedrørende sikkerhet for enmotor installasjon!

Dessuten, den er fantastisk for dorging. Den lille Yanmar tassen jeg har er nesten lydløs. Med hovedmotor og stor propell kommer jeg ikke ned i riktig dorgefart.

• 10 år senere...
Bitteliten skrev On 9.1.2006 at 22.43:

For å få skikkelig lyd bør man vel også ha luftkjølt boxer motor da. men man sparer jo ikke så mye plass med en boxer - med mindre man vil ha en veldig lav båt da. Bare se på BMW motorsyker - man må jo ha brei beinstilling for å skreve over noen av de. Men hva med en Wankel motor? Plassbesparende og masse hk.

Wankel var jo det store til båt for 50 år siden, men det ble nok et ganske hurtig blaff :saint:

wankel.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Bitteliten skrev On 9.1.2006 at 20.59:

Naturligvis setter man 2 motorer inn i båter hvor 1 motor blir for liten. Men om D6 kommer i en 450 hk versjon etterhvet - da tror jeg vi vil se enda større og tyngre båter med denne motoren i single installasjon.

Ja, nå 14 år etter er altså D6-440 på markedet, med nytt drev også. 

D6-440DPI-1200-800.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Komodo skrev 31 minutter siden:

Må si jeg er litt imponert nå @Teerex ! Har du gått rundt og husket på det @Bitteliten skrev om VP i 2006 helt til nå?

Ja, de viktige tingene i livet må man legge seg på minnet til en passende anledning byr seg :giggle:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...