Bøffen Startet 27.April.2024 Link til dette innlegget Startet 27.April.2024 Hei! Nettopp kjøpt båt og trenger hjelp med feilsøking. Det er en Yamaha 80 hk fra 80/90 tallet, totakter med tre sylindere. Den starter opp lett som en plett men kun på en sylinder. Alle tennpluggene er testet og er gode. Jeg har målt Ohm fra coilene til tennhettene og de er 3,5 alle sammen som jeg leste skulle være innafor. Men vis jeg skrur ut tennpluggene på sylinderene som ikke starter opp så tenner de ikke ved oppstart, midt sylinder #2. Det merkelige: vis jeg gir på litt gradvis turtall begynner sylinder #1 og #3 å slå inn i utakt, høres ikke godt ut. Plutselig så drar den igang, hoster litt, så tilbake til ett-stempels-during, og setter jeg ned turtallet igjen så dør den ut til slutt. Om jeg tar av tennhettene på plugg #1 og #3 så går motoren klokkeren ved alle turtall på sylinder #2, selv på tomgang. kan det være så enkelt som dårlige ledninger mellom coil og tennhette? Jeg har skrudd av tennhettene og byttet plass på de og sylinder #2 fyrer med alle. Kan det være to dårlige coils? tusen takk! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.April.2024 Link til dette innlegget Svart 28.April.2024 Slike feil kan være frustrerende å feilsøke på. Kan være coiler, og kan også være trigger spolene under svinghjul. Sjekk Dokumentarkivet her inne, tror du skal finne manual der Dekor tilsier at motor er fra ca 84/85, mens bokstaven j innstemplet på skiltet tilsier prod år 1986 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bøffen Svart 28.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2024 Tusen takk for svar! Jeg skal bruke søndagen på å bla meg videre i gamle tråder, men i håp om at du har noen tips, vet du hvordan jeg evt kan teste hvorvidt det er coiler eller trigger-spole uten å måtte bytte de ut som et ledd av feilsøking? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.April.2024 Link til dette innlegget Svart 28.April.2024 Da jeg fikk lignende kluss med min 60hk så var det coiler kjekt da å ha etpar ekstra å teste med. Men hos meg var det synlig gnist på alle pluggene når de var ute, men tydeligvis ikke nok futt til å få skikkelig gnist i sylinder gå ellers gjennom alt av kontaktpunkter og jordinger, se etter og rens bort irr og sett inn med fett. Neste trinn blir muligens at du må av med svinghjul (nb med svinghjulsters) for å sjekke spolene osv som ligger der. står nok div her ang feilsøking Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
jerognal Svart 28.April.2024 Link til dette innlegget Svart 28.April.2024 Min forrige F50 fuska vilt innimellom på en sylinder. Da var det en dårlig/eiret jording OG eiret skjøt på ledning til coil.. Sjekk slikt først før du begynner å handle deler på måfå..... Sitér dette innlegget Link to post
Åge Grevlingen Svart 28.April.2024 Link til dette innlegget Svart 28.April.2024 Bytt innbyrdes den fungerende tennkretsen med de andre : Coil pluggledning og plugg. Da ser du om feilen bytter plass, og om feilen har noe med det å gjøre. Samtidig ser du om tilhørende elektriske forbindelser, plugghetter og jordinger er 100%. Neste steg kan være å sjekke at du har 12v til coil. Ved primær på coil og samtidig kining skal du måle 12v pulser. Prøvelampe skal blinke. Om du nå har puls på coilen, og alt er i orden videre defra, så er enten timingen feil, eller noe helt annet, som bensin eller komp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.