Jump to content

Eldre Yamaha 80 starter kun på en sylinder

Bøffen

Recommended Posts

Hei!

Nettopp kjøpt båt og trenger hjelp med feilsøking. Det er en Yamaha 80 hk fra 80/90 tallet, totakter med tre sylindere. Den starter opp lett som en plett men kun på en sylinder. Alle tennpluggene er testet og er gode. Jeg har målt Ohm fra coilene til tennhettene og de er 3,5 alle sammen som jeg leste skulle være innafor. Men vis jeg skrur ut tennpluggene på sylinderene som ikke starter opp så tenner de ikke ved oppstart, midt sylinder #2. 

Det merkelige: vis jeg gir på litt gradvis turtall begynner sylinder #1 og #3 å slå inn i utakt, høres ikke godt ut. Plutselig så drar den igang, hoster litt, så tilbake til ett-stempels-during, og setter jeg ned turtallet igjen så dør den ut til slutt. Om jeg tar av tennhettene på plugg #1 og #3 så går motoren klokkeren ved alle turtall på sylinder #2, selv på tomgang.

kan det være så enkelt som dårlige ledninger mellom coil og tennhette? Jeg har skrudd av tennhettene og byttet plass på de og sylinder #2 fyrer med alle. Kan det være to dårlige coils?

tusen takk!

IMG_5440.jpeg

IMG_5439.jpeg

Slike feil kan være frustrerende å feilsøke på.  

Kan være coiler, og kan også være trigger spolene under svinghjul.  

Sjekk Dokumentarkivet her inne, tror du skal finne manual der

Dekor tilsier at motor er fra ca 84/85, mens bokstaven j innstemplet på skiltet tilsier prod år 1986

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Da jeg fikk lignende kluss med min 60hk så var det coiler kjekt da å ha etpar ekstra å teste med.
Men hos meg var det synlig gnist på alle pluggene når de var ute, men tydeligvis ikke nok futt til å få skikkelig gnist i sylinder

gå ellers gjennom alt av kontaktpunkter og jordinger, se etter og rens bort irr og sett inn med fett.  

Neste trinn blir muligens at du må av med svinghjul (nb med svinghjulsters)  for å sjekke spolene osv som ligger der.   

står nok div her ang feilsøking

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Bytt innbyrdes den fungerende tennkretsen med de andre : Coil pluggledning og plugg. Da ser du om feilen bytter plass, og om feilen har noe med det å gjøre. Samtidig ser du om tilhørende elektriske forbindelser, plugghetter og jordinger er 100%.

Neste steg kan være å sjekke at du har 12v til coil. Ved primær på coil og samtidig kining skal du måle 12v pulser. Prøvelampe skal blinke. 

Om du nå har puls på coilen, og alt er i orden videre defra, så er enten timingen feil, eller noe helt annet,  som bensin eller komp.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...