Jump to content

Polar 20 med fastrustet Marna MB10, dilemma


Italianpolar

Recommended Posts

He, jeg har en oppusset polar 20 fot -81 modell, som har en Marna MB 10 A motor. I fjor sommer stoppet motoren. Mekaniker konstanterte at motoren var full av vann og sto fast, trolig grunnet rust. Han anbefalte enten å total overhale motoren hvis deler var å finne, eller finne ny erstatningsmotor. 
Siden jeg kjøpte båten i 2021 har den kjørt for fort på lav hastighet, noe som har gjort det ganske utfordrende å legge til etc. Vi har byttet propell og justert turtall uten særlig bedring. Den har også vært litt vanskelig å sette i gir, og lager en høy «klunke» lyd ved reversj/drive. 
Vi vurderer nå veien videre. Jeg kjøpte båten for 130 000 nok i god tro om at den fungerte bra. Hva anbefaler dere? Er det noe poeng i å bruke energi og penger på å forsøke å overhale motoren? Å finne en brukt motor vil vi fremdeles ha utfordringene med gir/turtall? 
En komplett ny motor løser alle problemer, men koster mer enn hva jeg kjøpte båten for 😱 Har dere eventuelt noe verksted å anbefale i Vestfold?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha prøvd å finne en nyere brukt motor med gir. Utfordingene med fart og turtall er kun tilvenning, det finner du ut av. At motoren plutselig skulle stå fast pga rust høres rart ut, men om du ikke kan skru selv har du ikke annet valg enn å høre på mekaniker. 

 

Hva du ga for båten med fungerende motor spiller mindre rolle nå, nå har du en båt uten motor som du må gjøre det beste ut av.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Sannsynligheten er stor for at dette startet med en dårlig toppakning, men når den har fått stått og ruste så lenge som dette må det nok en total overhaling til. Og om du skal betale folk for å gjøre dette lønner det seg rett og slett ikke. Prøv å få kjøpt en brukt nyere motor med propellanlegg og det hele, da har du noe som mest sannsynlig passer sammen. Et hett tips er å kjøpe en eldre trebåt med nyere motor, disse går latterlig billig for tiden og du kan plukke det du trenger og skrote resten. Men det fordrer jo en del egeninnsats da, og kunnskap. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...