Jump to content

stålbåt klubb


Guest roar

Recommended Posts

Hei Poseidon.

 

Jotamatic???

 

Bruker du dette under vannlinja og? Har du grunning på etterpå?? Evt. hva?

Hvem forhandler dette "vedunderstoffet"??  :cheers:

Hammerslag, brukes dette på stålbåt?

 

"Ramla" på land i dag litt uventet på 30 min. forvarsel. Har ikke kjøpt inn noe ting og må ut igjen på torsdag. Går fort i svingene.  :cheers:

 

Johnny

Link to post
Share on other sites

Hei Poseidon.

 

Jotamatic???

 

Bruker du dette under vannlinja og? Har du grunning på etterpå?? Evt. hva?

Hvem forhandler dette "vedunderstoffet"??  :cheers:

Hammerslag, brukes dette på stålbåt?

 

"Ramla" på land i dag litt uventet på 30 min. forvarsel. Har ikke kjøpt inn noe ting og må ut igjen på torsdag. Går fort i svingene.  :cheers:

 

Johnny

Johnny,

 

Jotamastic er Jotun sin variant av 2-komponentstoff for stål. (Du finner masse opplysninger på www.jotun.no). Jeg vet ikke om du får kjøpt det hos vanlig fargehandel eller om du må alliere deg med en proff bruker. Jeg vet heller ikke hvor du "ramla på land"  -  hvis det er ett av verkstedene i området så har de kanskje stoffet stående?

 

Hvis du får gjort godt rent for rust og salt (helst med sandblåsing) så kan du kjøre på to strøk Jotamastic. Det blir da kombinert rustbeskyttelse og grunning. På dette kan du smøre bunnstoffet nedenfor vannlinjen og male skrogfargen ovenfor. Får du denne jobben skikkelig gjort bør det holde i 10 år uten gjennomslag av rust!

 

Hammerslagslakk brukes nok en del, den har sine gode sider, men det blir nok helst til mindre detaljer og neppe til skroget.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Blåste rent å la på x antall my med Jotamastik silvergray (med aluoxyd) og x antall my med jotamastik toppstrøk, er på 3 sesongen med dette og det ser veldig bra ut.

Husk at for mye zink går utover malinga.

Har opprettet hjemmeside, kan jo ha en konkuranse for å se om noen finner denne  :cheers:

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei,har kjøpt meg stålbåt hvor maskin,gir,styremaskin og noe er isolert rundt omkring.

Med andre ord er det en skikkelig jobb som står foran meg.

Båten er ca. 3 år gammel,selvbygd av en som møtte veggen,litt utradisjonell form med flybridge.37 fot og 16000 kg!!og 3.80 m bred.motoren er en Nissan 180 hk turbodiesel og det er tennfjord styring.

Båten er malt utvendig med jotamatic,så det er skikkelig gjort av forrige eier,innvendig er det også malt i alle skott.

Det er ihvertfall nyttig å lese deres erfaringer i forhold til isolering,lyddemping etc..

Jeg hadde satt pris på stålbåt som et eget emne ihvertfall her på båtplassen.

prøvde å laste opp noen bilder av båten men fikk det ikke til,får prøve litt til...

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

litt om priming/behandling av stålet på både innside og utside.

Skal du ha det helt topp setter du bort jobben til en proff sandblåser som også legger første primerlaget, men det blir dyrt i lengden. Jeg skraper reint og behandler med Ferro-bet for både å løse rust og overflatebehandle der det er "bart" metall. Deretter børstes og vaskes det reint. Jeg legger deretter et tyntflytende tokomp Star (fordi den er billig) primerlag for å trekke godt inn i alle porer. Deretter enda flere lag. Min regel er 5 lag under vann og minst tre lag over vann, både ute og inne. Om det skal sparkles gjør jeg det etter første eller andre laget.

Ellers finner du en god del stoff i databasen.... tror jeg.

 

Lykke til med jobben!

Link to post
Share on other sites

Blåste rent å la på x antall my med Jotamastik silvergray (med aluoxyd) og x antall my med jotamastik toppstrøk, er på 3 sesongen med dette og det ser veldig bra ut.

Husk at for mye zink går utover malinga.

Har opprettet hjemmeside, kan jo ha en konkuranse for å se om noen finner denne  :lol:

 

:seeya:

Har selv vært i kontakt med Jotuns spesialister på området - de har kundeservice på telefon og mail.

Skal selv bruke Jotamastic på glassfiberbåt og Jotuns anbefaling var 2-3 tykke lag (250um) med Jotamastic Aluminium. Dette er den Jotamastic typen som har best beskyttelse for vanngjennomtrenging (det finnes mange Jotamastic typer). Det siste Jotamastic-laget må gjennomherde før en påfører Jotun's Penguin Primer for å få best vedheft for bunnstoffet.

Link to post
Share on other sites

Har en kompis som er på jakt etter stålbåt, vi har sondert Finn.no, boatnet.no etc, har noen av dere tips om stålbåt over 30 fot til salgs??

Hei og Godt Nyttår

Søkte på stål 300-900.000kr og 30 til 40 fot hos Finn og der fant jeg fire til salgs. Tror neppe du finner drev på noen av dem. Jeg tror det er utelukkende strak aksel på 30fot + stålbåt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...