Jump to content

Forventninger til garantireparasjon


Bergen

Recommended Posts

Hei

Jeg har fåt litt kluss med turteller (den jager), og timeteller (blir i lange perioder borte) på min Yanmar 28 hk. Motoren er under 2 å og har således fremdeles garanti fra Importør. Jeg har vært i kontakt pr mail til Yanmar Norge og samt forhandler som leverte motoren ny (Firma i Stavanger). Har møtt bare velvilje og rask respons fra begge og er bedt om å ta med garantibeviset til min lokale Yanmar forhandler som er Bildøy Motor. Så jeg har ikke noen grunn til å tvile på at dette skal ordne seg. Nå har Bildøy Motor holdt stengt hele romjulen og hittil i år har det ikke passet for meg å kontakte dem.

Spørsmålet mitt til deltakerene på dette utmerkede forum er: Hva grad av service kan jeg forvente til en slik sak. Kan jeg forvente å få servicemann ut til båten? eller er det praksis at jeg bringer båten til verkstedet (den ligger på sjøen, ca 40 min seiling)? Eller kan jeg måtte finne meg i å få uttdelt nye deler med forventning om å skifte selv (om det er plug an play)? :confused:

 

En annen ting for Dere med elektronikkpeiling. Timetelleren min er av lcd typen, om denne må skiftes- går det da greit å få overført timer fra forrige måler til den nye ? Jeg har kun 100 timer gangtid på motoren og ønsker ikke å få noen "huller" i dokumentasjonen av dette med tanke på fremtidig salg.

Link to post
Share on other sites

Du kan også berre koble telleren direkte på batteriet noen dager slik at den får rette timetall. Dette gjorde eg (400t).

Ja men da oppnår du kun det som jeg er interessert i å unngå, nemlig tvil om det var 400 timer som var det korrekte før timetelleren ble skiftet. Enhver kjøper kan bli mistenksom når timeteller er skiftet, og dette sammen med lavt timetall kan gjøre at enkelte blir enda mere mistenksom på o selger har rent mel i posen. :sad:

Link to post
Share on other sites

Forvent at du bringer båten til Bildøy og at de skifter. Om det er enklere for deg å skifte selv enn å få båten over til dem er dette også en løsning som er ok.

Å få servicemann hjem tviler jeg på at du får, det er i tilfelle veldig god ekstraservice.

Er ikke sikker på hva som er vanlig praksis her, men da jeg reklamerte hos lokal forhandler (på båt jeg selv har importert fra Sverige) så stilte de med mann i marinaen der den lå på land. Alternativet hvis den lå på sjøen hadde vært å oppsøke de og la de ta den på land for reparasjon (trimflaps som satt fast). Dette ble jeg tilbudt før jeg hadde fått sagt at den sto på land.

 

Uansett: Å skifte selv hadde jeg aldri gått for. Da er du sansynligvis "føkked" dersom det blir ytterligere problemer.

Link to post
Share on other sites

Ja men da oppnår du kun det som jeg er interessert i å unngå, nemlig tvil om det var 400 timer som var det korrekte før timetelleren ble skiftet. Enhver kjøper kan bli mistenksom når timeteller er skiftet, og dette sammen med lavt timetall kan gjøre at enkelte blir enda mere mistenksom på o selger har rent mel i posen.

Ville uansett ikke stolt blindt på en timeteller i båt. Den kan byttes og jukses med uten at kjøper har mulighet til å kontrollere det...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg var hos forhandleren i dag. De ville først sende garanitiforespørsel til importør, men de indikerte at de ville ha båten inn til seg for feilsøkning og reperasjon. Det er ikke noe problem for meg siden verkstedet ligger så nært, men for båteiere som har lang vei til merkeverksted, så må det vel være et gjenstand for diskusjon, for ikke å snakke om det gjelder driftstans hvor en er avhengig av slep for å få båte til verkstedet.

 

 

Angående det å kun stole på timeteller. Så er jeg helt enig i at å kun stole på det som en leser av timeteller ikke er nok ved vurdering av kjøp. Men det er nå engang slik for meg i alle fall at god dokumentasjon og historikk også er medvirkende til om det skal bli handel eller ikke. Når jeg var på kjøpsjakt var jeg borti flere motorer som ifølge annonse var nyovhalt, men som ikke kunne fremvise et eneste papir på hva som var gjort, og som heller ikke kunne beskrive hvilke deler som var utskiftet. Slike motorer blir ikke kjøpt av meg ! :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg var hos forhandleren i dag. De ville først sende garanitiforespørsel til importør, men de indikerte at de ville ha båten inn til seg for feilsøkning og reperasjon. Det er ikke noe problem for meg siden verkstedet ligger så nært, men for båteiere som har lang vei til merkeverksted, så må det vel være et gjenstand for diskusjon, for ikke å snakke om det gjelder driftstans hvor en er avhengig av slep for å få båte til verkstedet.

Interessant dette. Jeg kjøpte båten min hos importør og forhandler i Drammen. Det sier seg selv at å frakte båten fra Bergen til Drammen for reparasjon er mildt sagt tungvint.

Importøren har også forhandler i Haugesund, men fortsatt er det så langt unna at det er en stor ulempe å bringe båten dit.

Garanterte meg derfor skriftlig at alt garanitarbeid skulle foregå på verksted i Bergensområdet.

 

Vel, da jeg fikk bruk for garantien i sommer kom to fra Drammen og tre fra Italia (der båten er produsert) og inspiserte og reparerte båten.

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...