Mr_Stian Posted April 28, 2024 Share Posted April 28, 2024 Skal hjelpe en kompis med å feilsøke litt på en yamaha 9.9 4t av nyere modell (usikker på nøyaktig årsmodell men regner med de er nokså like her). Utfordring her er at motor starter helt fint og sviver som den skal. Men får ikke stoppet den. Hverken ved å skru av med nøkkel eller å nappe ut dødmann. Noen som har tips til hvor jeg kan starte feilsøking? Noen som har koblingsskjema til disse motorene? Quote Link to post
dieselfan Posted April 28, 2024 Share Posted April 28, 2024 1 Endre trådtittel til F9.9, for det er det motoren heter. 2 Det er 7 forskjellige koblingsskjema til disse motorene, les av skiltet og søk på rett motorkode Mr_Stian skrev for 4 timer siden: (usikker på nøyaktig årsmodell men regner med de er nokså like her). Vet du ikke om den er manuell eller elstart? Har motoren kontrollboks? Sitter dødmannsknappen på kontrollboks eller motor? Tips: om dødmannsknappen sitter på motoren så følg kablene baklengs så tenker jeg du finner ut at "noen" har dratt ut en kabelskjøt fordi de hadde glemt å ta med dødmannen ned i båten... Quote Link to post
Mr_Stian Posted April 29, 2024 Author Share Posted April 29, 2024 Det er en F15CE står det på skiltet. Men dekselet sier 9.9. Den har el-start, kontroll boks og ingen dødmann på motoren, kun på kontrollboks. Var å kikket litt på den i dag. Den starter fint på nøkkel, men jeg kan ta ut nøkkel og dødmann uten at motor stopper. Koblet og vekk hele kabelen som går til kontrollboksen (den store koblingen rett før kabel går inn i motor) uten at den stoppet. Ville tro at hvis det var noe feil med kontrollboks så ville motor stoppet når denne ble koblet helt vekk? Litt usikker hvor jeg skal fortsette her. Det er jo ikke så veldig kompliserte disse motorene trodde jeg? Quote Link to post
dieselfan Posted April 29, 2024 Share Posted April 29, 2024 Så du ingen løse ledninger på venstre side av motoren? Quote Link to post
Mr_Stian Posted April 29, 2024 Author Share Posted April 29, 2024 Nei. Den virket som den skulle når den ble satt vekk for vinteren i fjor. Ville ikke stoppe når de skulle ta service. Så dette har skjedd plutselig. Quote Link to post
Ludolf H Posted May 1, 2024 Share Posted May 1, 2024 Det er brudd eller dårlig kontakt på hvit(w) ledning eller svart(b) ledning. Motoren stoppes ved at disse kobles sammen i dødmannsbryteren når dødmannssnoren dras ut. Samme skal skje når nøkkel vris til stopp. Kretsen blr da ført til jord på motoren. Motoren vil ikke stoppe om kontrollkabelen kobles fra motoren. Foreslår at kontrollboksen åpnes og det sjekkes om hvit eller svart ledning har løsnet i en kobling. Quote Link to post
Mr_Stian Posted May 1, 2024 Author Share Posted May 1, 2024 Takk for skjema og tips. Vi åpnet kontrollboks i går og der så alt greit ut. Sjekket og at dødmann virket og denne var lukket når dødmann var ute sånn som den skal. Så tror ikke kontrollboks er problemet. På motor så ser det ut som hvit kabel går inn i ecu eller tilsvarende. Stemmer det? Og er det kun denne som bestemmer om motor får tenning eller ikke? Eller er det ett start releet eller tilsvarende på disse? Quote Link to post
Mr_Stian Posted May 2, 2024 Author Share Posted May 2, 2024 Da fant vi feilen. Det viste seg at den hvite kabelen ut fra cdi boksen hadde brudd ca 5cm inn i kabelstokken. Fikk skjøtet denne og etter det funket det helt fint :) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.