Jump to content

Trenger tips til feilsøking på yamaha 9.9 4T som ikke vil stoppe


Mr_Stian

Recommended Posts

Skal hjelpe en kompis med å feilsøke litt på en yamaha 9.9 4t av nyere modell (usikker på nøyaktig årsmodell men regner med de er nokså like her).

 

Utfordring her er at motor starter helt fint og sviver som den skal. Men får ikke stoppet den. Hverken ved å skru av med nøkkel eller å nappe ut dødmann. 

 

Noen som har tips til hvor jeg kan starte feilsøking? Noen som har koblingsskjema til disse motorene? 

Link to post
Share on other sites

1 Endre trådtittel til F9.9, for det er det motoren heter.

2 Det er 7 forskjellige koblingsskjema til disse motorene, les av skiltet og søk på rett motorkode 

 

Mr_Stian skrev for 4 timer siden:

(usikker på nøyaktig årsmodell men regner med de er nokså like her).

Vet du ikke om den er manuell eller elstart?
Har motoren kontrollboks?

Sitter dødmannsknappen på kontrollboks eller motor?
 

Tips: om dødmannsknappen sitter på motoren så følg kablene baklengs så tenker jeg du finner ut at "noen" har dratt ut en kabelskjøt fordi de hadde glemt å ta med dødmannen ned i båten...

Link to post
Share on other sites

Det er en F15CE står det på skiltet. Men dekselet sier 9.9. 

 

Den har el-start, kontroll boks og ingen dødmann på motoren, kun på kontrollboks.

 

Var å kikket litt på den i dag. Den starter fint på nøkkel, men jeg kan ta ut nøkkel og dødmann uten at motor stopper. Koblet og vekk hele kabelen som går til kontrollboksen (den store koblingen rett før kabel går inn i motor) uten at den stoppet. Ville tro at hvis det var noe feil med kontrollboks så ville motor stoppet når denne ble koblet helt vekk? 

 

Litt usikker hvor jeg skal fortsette her. Det er jo ikke så veldig kompliserte disse motorene trodde jeg? 

Link to post
Share on other sites

Det er brudd eller dårlig kontakt på hvit(w) ledning eller svart(b) ledning. Motoren stoppes ved at disse kobles sammen i dødmannsbryteren når dødmannssnoren dras ut. Samme skal skje når nøkkel vris til stopp. Kretsen blr da ført til jord på motoren. Motoren vil ikke stoppe om kontrollkabelen kobles fra motoren.  Foreslår at kontrollboksen åpnes og det sjekkes om hvit eller svart ledning har løsnet i en kobling. 

703_koblingsskjema_kontrollboks__27375.webp

electrical-pins.png

Link to post
Share on other sites

Takk for skjema og tips.

 

Vi åpnet kontrollboks i går og der så alt greit ut. Sjekket og at dødmann virket og denne var lukket når dødmann var ute sånn som den skal. Så tror ikke kontrollboks er problemet.

 

På motor så ser det ut som hvit kabel går inn i ecu eller tilsvarende. Stemmer det? Og er det kun denne som bestemmer om motor får tenning eller ikke? Eller er det ett start releet eller tilsvarende på disse? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...