Jump to content

Dieselfilter for KAD 300

JohnS

Recommended Posts

Byttet dieselfilter i dag, og ser at Mann filteret jeg skrudde av har en pakning ved forskruningen og det har også et Wix filter jeg har liggende. Volvo original filteret har da tydeligvis ikke dette. Virker jo egentlig fornuftig, da jeg vil tro filtrert diesel går opp i den forskruningen i senter. Noen synspunkter?

20240428_133803.jpg

Skal nok være en pakning der. Skal jo være tett mellom ren å skitten side av filter.

Er pakning der på alle mine filtre.

Sikker på det ikke bare har datt ut å ligger i esken til filter?

Men ser også at disse to filtre ikke ser like ut med utforming rundt feste. Er det ene til grovfilter å andre til finfilter? For ser ikke ut for å være til samme holder.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Her er det noe som ikke stemmer.
Disse filtrene er ikke like så de passer ikke om hverandre begge to.
Jeg tror kanskje det er VP filtret som du har demontert i fra motoren og hverken MAN eller WIX har nummer overgang på dette VP nummret så det er ikke samme filter.
Husker ikke helt men ett av diesel filtrene til VP er vanskelig å få kjøpt andre steder enn på VP.
Virker som det er dette VP filtret du har i følge denne overgangen.
Dukker ikke opp noen kjente merkenavn på alternativt filter sett med norske øyne 

https://www.fuelfilter-crossreference.com/convert/VOLVO/3840335 

Mann filteret har jo stått på motoren i et år nå, og passet perfekt.

Jeg kjøpte det hos Marinedeler.no (Boe AS) og var deres art. no.:  1000091969

Følgende tekst på nettstedet: " Dieselfilter som er samme type som Volvo brukte før  de gikk over til billigere type   . Dette er en mer er påkostet utgave med dreneringskran for  vann i diesel.   40,41,42,43,44,300 og flere.."

Kostet kr. 200,- i 2022 (276,- i dag ser jeg)

*Noen" har overtalt meg til å gå over til Volvo original deler, så betalte 288,- i fjor for den blikkboksen uten drenering eller pakning.

Da er det altså ikke pakning ved forskruning i senter på original filter?

1 hour ago, JohnS said:

Jeg kjøpte det hos Marinedeler.no (Boe AS) og var deres art. no.:  1000091969

Følgende tekst på nettstedet: " Dieselfilter som er samme type som Volvo brukte før  de gikk over til billigere type   . Dette er en mer er påkostet utgave med dreneringskran for  vann i diesel.   40,41,42,43,44,300 og flere.."

Har inntrykk av at Boe AS, Marinedeler.no har god greie på det de selger, så tipper at det filteret du har kjørt med er vel så godt som det du har kjøpt nå. Så kommer sikkert menigheten til å skrive linje opp og ned om originaldeler og Volvo garanti etc. Men KAD300 er det lenge siden hadde garanti uansett. Jeg kjøper filter til min KAD300 fra selskaper med bra rykte som for eksempel MANN. Så lenge man ikke kjøper dieselfilter på alixpress.com så tror jeg det skal gå fint :-)

/Baard

Ja, har brukt mye Mann filtre fra min fortid som Maskinist, så vet at det er god kvalitet🙂

Nå er jo Volvo filteret montert, så det eneste jeg lurer på er om det er korrekt at det da ikke skal være pakning. Synes det er betenkelig at kun gjengepartiet skal skille mellom ufiltrert og filtrert diesel.( Dvs. etter Racor forfilter på 10my)

1 hour ago, JohnS said:

så det eneste jeg lurer på er om det er korrekt at det da ikke skal være pakning.

De har vel spart 10 øre per filter på å ha det sånn da....Det går nok fint i og med at filteret kommer fra VP og er laget for KAD300 - Jeg kjører også med originalt volvo filter i år.......

/Baard

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...