Jump to content

Yamaha F50 som fusker ved gasspådrag


KC-

Recommended Posts

Jaja, om man trodde løsningen var å kjøpe nyere bruktmotor og kvitte seg med den gamle... 😞 Kjøpte en F50 2004-modell på fredag. Monterte den på båten på lørdag. Alt gikk knirkefritt, burde vel ha skjønt at det var for godt til å være sant allerede da... På søndag sjøsatte jeg båten og tok første testturen.
 
1. Motoren gikk dårlig på tomgang, og stoppet når jeg forsøkte å gi mer "håndgass" i nøytral.
2. Etterhvert fikk jeg satt den i gir uten at den stoppet, men den døde med en den kom over 2400rpm.
 
I dag har jeg gjort følgende tiltak:
1. Skiftet bensinkoblinger, da de gamle var litt lurvete.
2. Skiftet plugger
3. Rengjort bensinfilteret (som ikke er et filterfilter, men en skål med en sil i som kan rengjøres)

 
Nå går den fint på tomgang, og nå kan jeg fint bruke "håndgassen" i nøytral og få den opp i over 4000 rpm.
Men med en gang jeg setter den i gir, vil den ikke over 2400 rpm. Den dør med en gang jeg forsøker å gi mer gass. Hvis jeg forsøker, men drar gassen tilbake før den stopper helt, kan den "jage" litt opp før den roer seg.
 
Ved bakking fikk jeg "full hendel" bakover, og ingen "turtallsperre".
 
Det hører også med at på instrumentet blinker "oljelampa", check-engine-tenget vises, og tidvis et som ser ut som en motor med olje nederst. Dette instrumentet har fusket litt, så jeg vet ikke om det kan stoles på.
 
Det er ny olje og oljefilter på. Og det er nok olje.
 
Nå er jeg lei og fortvilet, og skjønner ingenting. Motoren skulle være helt i orden, og selger har ikke opplevd disse problemene. La oss i denne diskusjonen anta at han snakker sant, så slipper vi det sidesporet.
 
Hva kan være galt?

20240429_192715.jpg

20240427_203751.jpg

Link to post
Share on other sites

KC- skrev for 2 timer siden:

Alt gikk knirkefritt, burde vel ha skjønt at det var for godt til å være sant allerede da... På søndag sjøsatte jeg båten og tok første testturen.

Etter regn, kommer det alltid sol :yesnod: Du får hjelp :smash:

 

KC- skrev for 2 timer siden:

Kjøpte en F50 2004-modell på fredag.

Del gjerne om det er forgasser eller injection, ikke alle vet akkurat når det var bytte, det var noen år med overlapp også for å gjøre ekstra :crazy: 

KC- skrev for 2 timer siden:

3. Rengjort bensinfilteret (som ikke er et filterfilter, men en skål med en sil i som kan rengjøres)

Var det vann og mjød i skåla?

 

KC- skrev for 2 timer siden:

Ved bakking fikk jeg "full hendel" bakover, og ingen "turtallsperre".

Kan du sjekke om gasskabel er montert feil?
Har du byttet fra "push" til "pull" motor eller omvendt ?

Link to post
Share on other sites

KC- skrev for 1 time siden:

La oss i denne diskusjonen anta at han snakker sant, så slipper vi det sidesporet.

Har lyst til å gi deg anerkjennelse og ros for holdningen din :thumbsup:

Et godt forbilde for oss andre og positivt for Forumet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har jo dessverre ikke så god peiling, så når folk på facebook foreslår å omtrent plukke motoren fra hverandre og sjekke alt, blir man litt motløs. Tømte lommeboka på dette kjøpet, for å slippe å sitte å plages, og kanskje få bruke båten igjen - som er så viktig for meg :/ 

 

Det er forgassermotor. :) 

 

I skåla var det bensin, og et lite rusk...ellers så det bra ut. 

 

 

Er det egentlig mulig å montere gasskablene feil? Jeg har bare montert kontrollboksen som fulgte med motoren... :) 
 

 

Link to post
Share on other sites

KC- skrev 21 minutter siden:

I skåla var det bensin, og et lite rusk...ellers så det bra ut. 

Det er veldig godt å høre :smiley:

 

KC- skrev 38 minutter siden:

Er det egentlig mulig å montere gasskablene feil?

Ja

Det er også mulig å sende med deg feil kontrollboks....

KC- skrev for 2 timer siden:

Ved bakking fikk jeg "full hendel" bakover, og ingen "turtallsperre"

Du skal ikke kunne gi full gass "bakover" på en Yamaha med original kontrollboks. Noe er feil. 

 

Mye på denne planeten går fremover... men bensinen vi kan kjøpe i dag som 95 oktan, går bruksmessig grusomt bakover. Prisen for en angivelig miljøgevinst er at drivstoffet "smuggler" vann forbi bensinfilter og vannutskiller...
Derfor ber jeg deg drenere alle forgasserne dine, minst 2 ganger pr år. Yamaha har reneringsskrue i bunnen av alle forgassere. Fang opp alt som kommer ut og samle det i noe rent av klart glass og la det stå i 30 min og se etter vann og grå melkaktig materie (mjød) når dette ender opp i dysene på dine forgassere får vi begge problemer.
Det er mye mer krevende å gjøre ren en forgasser i dag enn for 20 år siden. Det er veldig mange på min alder (nesten hundre) som var dyktige, men som i dag driver noe bortimot vranglære. Å tro at trykkluft og en dæsj bremserens eller noe lurium gjør en forgasser som ny, er :crazy:
 

Kan du også sjekke om du får full åpning på spjeldet inne i forgasseren når du gir full gass (uten å starte motoren) 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 29 minutter siden:

 

Ja

Det er også mulig å sende med deg feil kontrollboks....

Hehe, kontrollboksen er riktig =) 

 

dieselfan skrev 29 minutter siden:

Du skal ikke kunne gi full gass "bakover" på en Yamaha med original kontrollboks. Noe er feil. 

Tja, med "full gass" mener jeg at den oppfører seg som normalt. Bakker på 3000rpm på det meste. I forovergir dør motoren når jeg prøver få mer enn 2400rpm. 

 

dieselfan skrev 29 minutter siden:

Mye på denne planeten går fremover... men bensinen vi kan kjøpe i dag som 95 oktan, går bruksmessig grusomt bakover. Prisen for en angivelig miljøgevinst er at drivstoffet "smuggler" vann forbi bensinfilter og vannutskiller...
Derfor ber jeg deg drenere alle forgasserne dine, minst 2 ganger pr år. Yamaha har reneringsskrue i bunnen av alle forgassere. Fang opp alt som kommer ut og samle det i noe rent av klart glass og la det stå i 30 min og se etter vann og grå melkaktig materie (mjød) når dette ender opp i dysene på dine forgassere får vi begge problemer.
Det er mye mer krevende å gjøre ren en forgasser i dag enn for 20 år siden. Det er veldig mange på min alder (nesten hundre) som var dyktige, men som i dag driver noe bortimot vranglære. Å tro at trykkluft og en dæsj bremserens eller noe lurium gjør en forgasser som ny, er :crazy:
 

Kan du også sjekke om du får full åpning på spjeldet inne i forgasseren når du gir full gass (uten å starte motoren) 

 

Hmmm.  jeg må prøve å se hva jeg får til her.. 

Link to post
Share on other sites

KC- skrev for 15 timer siden:

Det hører også med at på instrumentet blinker "oljelampa", check-engine-tenget vises

 

prøv å tell blinkene, blinker den feks først 2 blink og deretter 9 , så er det feilkode 29.   Kan muligens gi en indikasjon på hva motoren mener er feil 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Så kom finværet...og båten må ligge fortøyd :sad: 

 

Nå har jeg sjekket det jeg føler at jeg har kompetanse til å sjekke. Å plukke løs forgassere og dyser og sånn er ikke for meg. 

 

Skal ringe verksted i morgen og høre, men det er vel ikke så lett å få time til noe som helst nå på denne tiden av året. Frykten er jo at jeg blir sittende uten fungerende motor i et par måneder :/ 

 

Selger tilbyr meg eventuelt et avslag i pris om jeg er interessert i det.  Hva ville vært en ok pris å betale for en slik motor, med disse problemene jeg har beskrevet?  Hvis man tar utgangspunkt i at man ikke vet helt sikkert hva som er feil. 

 

 

Link to post
Share on other sites

KC- skrev for 4 timer siden:

Selger tilbyr meg eventuelt et avslag i pris om jeg er interessert i det.  Hva ville vært en ok pris å betale for en slik motor, med disse problemene jeg har beskrevet?  Hvis man tar utgangspunkt i at man ikke vet helt sikkert hva som er feil. 

Først og fremst, synes du har en fin og raus holdning i forhold til selger.
 

Motoren, slik den er akkurat nå, har jo dessverre ikke store verdien, i praksis. Det kan være en filleting, men det vet man jo ikke før etter verkstedbesøk. Hadde det vært meg i din situasjon hadde jeg nok spurt selger om han kunne ta seg av å få den i stand igjen, forutsatt at motoren ble solgt som i orden. Alternativt ta motoren tilbake og annullere salget, det finnes flere motorer til salgs, som er i orden. Kan selger stå for verkstedregninga (feilsøking) vet dere begge mer hva ståa er etterpå, og kan gå veien videre ut fra det. Går du med på en reduksjon i prisen nå, før du vet hva feilen er, gir du selger en anledning å betale seg ut av problemet (uten at motoren nødvendigvis blir i orden med det første). Bakdelen her, for din del, er hvis det viser seg å ikke være en filleting. Da er det jo du som blir sittende med en motor uten reell verdi, og må ta årene fatt. Mens selger «slapp billig unna». Nå vet jeg ikke om prisen du ga var realistisk i forhold til motorens alder og tilstand, klart; selger man en gammel motor bør prisen gjenspeile dette.

Link to post
Share on other sites

Nå har eg hatt et par sånne motorer så skal oppsummere hva jeg har opplevd.

1. Tøm tanken og skyll den med rødsprit og få på 98 oktan. Sjekk samtidig pickup i tanken at den er uten knekk på slange. Kan suge luft.

2. Spyl/pump gjennom forgassere med bunnplugg på flottørkammer av.

3. Sjekk ledninger til coilene. Den forrige jeg hadde hadde sånne problemer og da var det eir i en skjøt på ledning til coil. Fusket under belastning. Enkelt å sjekke.

 

Om den fortsatt krangler og dør over 2400 rpm kan skyldes sjit i forgasserdyser. Tomgangsdyse kan være OK men når "full-fart" dysen overtar så er det tett og den får ikke bensin. Da må forgassere av og renses. Dette er tidkrevende med 4 sånne mini-forgassere så blir dyrt på verksted. Har gjort dette sjøl en gang og ja det er tidkrevende. Gjorde det som kosearbeid om vinteren.

 

Før du vurderer en deal med selger, sjekk anodene som står ved siden av pluggene. 10mm bolt/skrue. Skru av lokk, ta ut gummipakning og så anodene. Er de oppspist har trolig motor tæring og prøv å heve kjøpet framfor noe annet. Dette er meget kritisk! 

 

Skulle motor bli frisk, må du få deg et bensinfilter med vannutskiller mellom tank og motor. Det såkalte "filteret" på motoren er en vits.

 

 

Link to post
Share on other sites

jerognal skrev for 16 timer siden:

Skulle motor bli frisk, må du få deg et bensinfilter med vannutskiller mellom tank og motor.

Håper mange leser det du skriver og følger rådet.... selv om det vil medføre noen magre år for båt-motorverksteder rundt om...

Link to post
Share on other sites

Har snakket med et par verksteder i dag. Det største problemet er vel egentlig at det vil ta lang tid for å få en eventuell time, det er ikke akkurat drop-in-sesong hos båtverksteder nå. 

 

Jeg betalte 25k for motoren, og må innrømme at det frister å be om å få heve kjøpet nå - da har jeg jo en sjanse til å finne en annen motor jeg kan sette rett på båten og komme i gang med bruk, heller enn å vente et par måneder på time... 

 

Men bruktmarkedet flyter ikke over av alternativer heller, synes jeg. Og vanskelig å orientere seg, det man tror er sammenliknbare motorer kan være titusener unna hverandre i pris.. 

Link to post
Share on other sites

Det er mye forgasser problem med 4-taktere med forgassere, de bruker mindre bensin enn 2-takt å derfor også mindre dyser, i tillegg er det også ofte 4 forgassere på små motorer som gjør att det er ekstremt små dyser, med dagens bensin så kan det være nok med fulle flottør kammer over en periode så er alt grodd igjen.

Dette er en enkel jobb (men tar tid) for en mekaniker men ikke noe en ikkemekaniker bør begynne med.

Anbefaler å la motor "gå tørr" på tomgang når den settes bort for sommeren, steng feks bensinkranen eller ta av bensinslangen når motor har fått feskvannsskyllingen sin å la den gå til den stopper, ta deretter av bunnpluggen på alle flottøthus å la det stå åpent vinteren gjenom, da unngår du groing i dyser.

Å som nevnt av andre, kun 98okt !

Link to post
Share on other sites

En kjapp tur til Skien på morrakvisten i dag, og et par timers montering i ettermiddag - og vips så var man på sjøen igjen!  I motsetning til F50'en denne tråden ble startet om, så startet denne og gikk så fint så. 

 

Den "nye" er en Yamaha F60 fra 2003. Så i prinsippet samme motor som den forrige, med litt flere HK og ikke minst: denne funker! 500 timer, ser veldig pen ut og må enten ha vært veldig godt holdt, eller gått i ferskvann. 

 

Jeg likte også  at det er egen påkobling for å spyle gjennom motoren etter en tur på sjøen, så det blir standard prosedyre etter en dag på sjøen nå. 

 

Humøret går fort opp og ned i båtlivet, i takt med om ting fungerer eller ikke. I dag er en god dag :)  Og gøy å kjøpe noe som funker, da blir det morsommere å ta vare på det :) 

 

Takk for gode råd her, nå satser jeg på at det blir noen turer til neste gang jeg trenger motorhjelp :) 

0237df14-be21-471f-849b-0921856f251a.jpeg

Link to post
Share on other sites

KC- skrev 3 minutter siden:

Humøret går fort opp og ned i båtlivet, i takt med om ting fungerer eller ikke. I dag er en god dag :)  Og gøy å kjøpe noe som funker, da blir det morsommere å ta vare på det :) 

Håper denne motoren kommer til å gi deg mye glede:thumbsup:

 

Men, om det blir lenge til du er her igjen er du med på å bestemme selv...  du virker veldig lunken i forhold til å se nytten av å drenere forgasserne dine. Det sitter en skrue i bunnen av hver forgasser som du skrur halvveis ut, så renner det ut det som er i flotørkammeret, sammen med smuss og vann. Dvs at driten IKKE havner i dysene....  vansklighetsgraden på den jobben er bare litt over å åpne en gammeldags utekran.

Det å montere ett godt bensinfilter med vannutskiller bak ved motoren er etter min mening den beste investering du kan gjøre i forhold til kostnad/effekt, om du vil slippe problemer.

Peil olje jevnlig, Kjør motoren noen minutter på tomgang og kjør 1500 omdr til den er lunken, så kan du gi gass...
Lykke til:thumbsup:
 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 7 minutter siden:

Håper denne motoren kommer til å gi deg mye glede:thumbsup:

 

Men, om det blir lenge til du er her igjen er du med på å bestemme selv...  du virker veldig lunken i forhold til å se nytten av å drenere forgasserne dine. Det sitter en skrue i bunnen av hver forgasser som du skrur halvveis ut, så renner det ut det som er i flotørkammeret, sammen med smuss og vann. Dvs at driten IKKE havner i dysene....  vansklighetsgraden på den jobben er bare litt over å åpne en gammeldags utekran.

Det å montere ett godt bensinfilter med vannutskiller bak ved motoren er etter min mening den beste investering du kan gjøre i forhold til kostnad/effekt, om du vil slippe problemer.

Peil olje jevnlig, Kjør motoren noen minutter på tomgang og kjør 1500 omdr til den er lunken, så kan du gi gass...
Lykke til:thumbsup:
 

 

Jeg forsøkte å drenere forgasserne på den forrige, der kom det kun ut bensin og det hadde ingen effekt i forhold til problemene. Jeg bare oppdaterte ikke her, ser jeg :) 

 

Denne motoren har filter som du etterlyser allerede =) 

Link to post
Share on other sites

Godt du valgte den enkle løsnigen.  Og godt at du er på sjøen igjen. Det er det som betyr noe. På sikt bør du vurdere å enten øke kompetansenivået eller oppdatere til noe verkstedene er interressert i å skru på. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev Just now:

Godt du valgte den enkle løsnigen.  Og godt at du er på sjøen igjen. Det er det som betyr noe. På sikt bør du vurdere å enten øke kompetansenivået eller oppdatere til noe verkstedene er interressert i å skru på. 

 

Jeg blir fort utålmodig når det er ting jeg ikke finner ut av. Er ellers ganske handy, så klarer å fikse ting om jeg vet hva som er feil.... Men ja, målet er absolutt å oppgradere til noe nyere. Nå handlet det om å få båten brukbar. 

Om en ny motor i denne størrelsen koster 70-80k, er det jo ikke helt uoppnåelig. Og jeg tenker vel at det er bedre med gammel båt og nyere motor :) 

 

 

Link to post
Share on other sites

KC- skrev 13 minutter siden:

Jeg forsøkte å drenere forgasserne på den forrige, der kom det kun ut bensin og det hadde ingen effekt i forhold til problemene. Jeg bare oppdaterte ikke her, ser jeg :) 

Glad for å høre at det var slik det var :thumbsup: :clap:  
Dette er et typisk forebyggende tiltak, det fjerner ikke drit som allerede har kommet inn i dysene, men det hindrer at det kommer mer shit inn i det hellige...  

 

KC- skrev 18 minutter siden:

Denne motoren har filter som du etterlyser allerede =)

Det gleder å høre... men da får vi nok ikke høre fra deg på en stund :wink:

Sjekk at batteriet er bra og at motoren gir ok ladespenning også :saint:

 

Link to post
Share on other sites

KC- skrev 38 minutter siden:

Jeg blir fort utålmodig når det er ting jeg ikke finner ut av. Er ellers ganske handy, så klarer å fikse ting om jeg vet hva som er feil.... 

 

Kjente feil er ikke noe problem, men å finne ut av ting man ikke ikke helt forstår tar mye tid. Jeg er enda ikke helt i mål med min 30 hester, etter åtte-ti år. Og den tiden kunne strengt tatt ha blitt brukt til bedre ting.. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...