Jump to content

Båtfrakt på skip Trondheim -Fredrikstad


Dag Larsen

Recommended Posts

Jeg kom i skade for å gjøre ting i litt feil rekkefølge når jeg kjøpte en båt i Trondheim. Det var en 50 fots losskøyte på 4,6 meter bredde. Jeg var ganske sikker på at jeg fikk et positivt godt tilbud fra NorLines men så viste det seg at de ikke kunne frakte fra Trondheim i det hele tatt. Jeg sjekket med Ulvan som beklaget de ikke kunne gå langt nok Syd. Jeg skulle gjerne fraktet båten for den ene motoren har en utfordring som kanskje ikke kan løses i Trondheim. Jeg hadde satt pris på om noen som har erfaring med å fraktet båt på skip kunne gi meg noen tips og råd til hva jeg kan gjøre. Jeg lurer jo også på hva som er vanlige kostnad for en slik frakt. Nordlands antok at det ville koste cirka 40000 + / - 10000 +mva. 

Link to post
Share on other sites

Hei Hei

Synes prisen du fikk fra Nor Lines virketrimelig i forhold til størelse/ strekning, men så kunne de ikke ta oppdraget heller. Prisene jeg har hørt om tidligere har ligget i overkant av dette.

Ja, Ulvan har stort sett sluttet med  å gå lenger enn Stavanger.

 

Var det et alternativ for Nor Lines om de kunne laste båten lenger ut ut i Trondheimsfjorden/ leia? Siden de ikke går helt inn til Trondheim mener jeg... Men Trondheimsleia/ Hitra passerer de uansett på vei sørover. 

 

Du skriver det er en utfordring med den ene motoren. Er den helt uten funksjon, eller fungerer den til manøvrering i noen minutter inn/ ut av havn? Selve strekningen ut Trondheimsfjorden kan jo gjøres for 1 motor...

Kan du si noe mer om hva som er problemet med den ene motoren, samt hva slags type motorer/ alder den har?

 

 

Hadde begge motorene vært friske ville jo det å ta veien på egen kjøl vært et alternativ, men lurt å ikke legge ut på en slik tur når ikke alt er 100%.

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hvilken motor er det!?  Tror det meste kan løses i Trondheim.  frakta min båt med Ulvans fra Tromsø til midt i Trondheimsleia. syntes det var billig! men må leveres og hentes i sjø.  Ville fiksa motor og gått stykkene til og fra

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Som styrmann i Egil Ulvan Rederi AS vil jeg bare gjøre deg oppmerksom på at når det lastes og losses båter fra sjøen, så SKAL følgebåt være med. Dette for at vi ikke skal heise båter med personer om bord da de kan skape ubalanse og at båten sklir ut av stroppene og skades, eller i værstefall skader/dreper personen om bord.

 

De fleste båtene stopper rundt Egersund, men ta å hør med rederiet som drifter fraktebåten Tinto.

 

Link to post
Share on other sites

Takk for kompetente inlegg. Spessielt mht. følgebåt. Motorene er MAN D 2542 LME.  Motoren har låst seg  med ferskvann på en sylinder. Holder på å pakke verktøy i bilen nå. Kjører til Trondheim torsdag eller fredag tror jeg. Da regner jeg med at jeg får turnet motoren rundt . Men det er ikke på det Rene enda om det er snakk om en bøyd ventil også så jeg må se selv. Det er synd hvis toppene må av for det er ganske dyre deler til denne motoren. Jeg tar jo en stor Risk her for hvis en Råde er bøyd noe jeg ikke tror, må motoren ut. Og det er i den sammenheng jeg ser meg nødt til å frakte den til Fredrikstad. Nå kan det jo hende at jeg finner et hyggelig mekanisk verksted med Kai i kanalene eller i nærheten av Trondheim sentrum hvor jeg kan bo i båten noen uker og leie en kranbil og gjøre et løft på motoren. Alt er åpent og usikkert, det eneste sikre er at dette blir et spennende eventyr på godt eller vondt. Derfor er det veldig hyggelig å støttende og umiddelbart få tre kompetente svar ved å skrive inn på båtplassen Mange takk!  ps. skal sjekke Tinto!

Link to post
Share on other sites

Bare ett bittelite spørsmål angående frakt: Altså NordLines frakter båter fra Midt og Nord Norge lenger sør enn Stavanger? Siden det hørtes ikke så ille ut med 40 000 + 25 % MVA om noe kan leveres ferdig Langesund f.eks og ikke Stavanger.

Dersom det finnes slike muligheter gjør det jo båter annonsert lenger nord vurderbare etter at man legger på frakten til prisen. Spesielt om man kan få hjelp av selger til å få putta båten på lastebåten.

Det er vel ingen firmaer som henter båt rett "fra havna" ?

Link to post
Share on other sites

 

3 minutes ago, XardasKSP said:

Bare ett bittelite spørsmål angående frakt: Altså NordLines frakter båter fra Midt og Nord Norge lenger sør enn Stavanger? Siden det hørtes ikke så ille ut med 40 000 + 25 % MVA om noe kan leveres ferdig Langesund f.eks og ikke Stavanger.

Dersom det finnes slike muligheter gjør det jo båter annonsert lenger nord vurderbare etter at man legger på frakten til prisen. Spesielt om man kan få hjelp av selger til å få putta båten på lastebåten.

Det er vel ingen firmaer som henter båt rett "fra havna" ?

 Ulvans f.eks frakter over 800 fritidsbåter i året! her er det sjø til sjø. skal de gå innom havner koster det ganske mye ekstra. Jeg fikk selger til å kjøre ut med båten i Tromsø. Aberet er at man må ha følgebåt, og det er litt vanskelig å få nøyaktig tidspungt på lasting og lossing. for min båt ble det i hvertfall veldig rimelig. Proffe folk

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

@-morten- Jeg har hørt om Ulvans men de går jo ikke ned til Langesund så da må man eventuelt også betale noen med båt i Stavanger for å bli "seilt til båten" om det leveres på havet der også. Så blir det ytterligere henting fra Stavanger. Så til syvende og sist vil det være ett nesten mirakel om ikke sluttsummen på kassalappen for 40++ foter ikke blir over 100 000 ferdiglevert i Langesund selv om ingenting "dævver" på veien i båten.

Egentlig ganske rart de ikke drar til Oslo siden ville jo anta at med norsk befolkningsspredning så burde det jo være enormt med kunder på strekket Stavanger - Fredrikstad. Det er vel nesten like mange fritidsbåter på det strekket som i resten av Norge. Men kanskje båt er bare "tillegg" til det som de normalt frakter.

Link to post
Share on other sites

11 minutes ago, XardasKSP said:


Egentlig ganske rart de ikke drar til Oslo siden ville jo anta at med norsk befolkningsspredning så burde det jo være enormt med kunder på strekket Stavanger - Fredrikstad. Det er vel nesten like mange fritidsbåter på det strekket som i resten av Norge. Men kanskje båt er bare "tillegg" til det som de normalt frakter.

Avstandene sørpå er ikke så store, og dessuten er jo båtfraktinga bare bigesjeft for de store transportørene!  For dem er det de lange rutene mellom nord og sør som teller og tjener nok pengene på godset de frakter! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 41 minutter siden:

Men kanskje båt er bare "tillegg" til det som de normalt frakter.

 

De frakter vel for det meste fiskefor til oppdrettsanlegg. Båttransport er bare en liten tilleggsgreie. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja, skipet som hadde den ruten i Oslofjorden ble solgt og nytt skip ble satt inn. Det er ikke lenger regningssvarende å fravike så langt øst for stykkgodsflåten lengre da de som regel frakter fryst fisk på sørturene, som skal rundt til hele verden. De fleste skipene går derfor til Danmark, Hamburg, Rotterdam og UK.

Link to post
Share on other sites

index skrev On 30.4.2024 at 14.36:

 

De frakter vel for det meste fiskefor til oppdrettsanlegg. Båttransport er bare en liten tilleggsgreie. 

 

Fôrbåtene til Ulvan frakter kun fiskefor, men dette er i bulk. :)

 

Stykkgodsbåtene frakter alt, ja, de frakter også fiskefôr i sekker, saltfisk og fryst fisk, gjødsel, alt du kan tenke deg.

 

Transport av båter/biler er kun en tilleggsfrakt som tas med om rutene går forbi eller innom, da dette ikke engang utgjør en prosent av månedlig inntekt for rederiet.

Link to post
Share on other sites

22 minutes ago, Fønstertittaren said:

 

Fôrbåtene til Ulvan frakter kun fiskefor, men dette er i bulk. :)

 

Stykkgodsbåtene frakter alt, ja, de frakter også fiskefôr i sekker, saltfisk og fryst fisk, gjødsel, alt du kan tenke deg.

 

Transport av båter/biler er kun en tilleggsfrakt som tas med om rutene går forbi eller innom, da dette ikke engang utgjør en prosent av månedlig inntekt for rederiet.

Nei er vel bare bigesjeft! men et flott tilbud uansett!.  om det er i snitt 30000 så blir det for 800 båter 24mill  holder vel til salt på maten til mannskapet

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Tipper nok det er mer "drivstoff til skipet" og vedlikehold som koster de store summene selv med norsk lønnsnivå på mannskapet. Har alltid hatt det vanskelig å kalkulere meg frem til hvordan linjeskip eller linjefly klarer å gå med overskudd med tanke på bare drivstoffet som forbrukes for å ikke snakke om hvor mye penger som må investeres for å kjøpe eller låne til noe såpass dyrt (og penger koster jo verken bank eller investor vil investere i en bedrift uten rente/gevinst).

Men det er jo bedre enn "ingenting" at man kan få båt frem til Stavanger i det minste om man skulle finne noe utrolig tilbud i Nord.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...