Jump to content

Hvor får jeg kjøpt Shell T15 olje?


JonnyBoy

Recommended Posts

Snakket med Sleipner i dag, og de anbefalte meg å bruke Shell Tellus T15 (eller tilsvarende) olje på min hydrauliske styring.

Noen som vet hvor denne er å få kjøpt, eventuelt hvilke andre oljer som kan brukes?

 

Hvilken olje bruker dere andre? ATF oljen som var påfyllt min styring, var ikke anbefalt.

 

(Fantastisk service fra Sleipner forresten. Ble oppringt 10 minutter etter jeg sendte en mail )

 

Mvh

John

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker ATF olje, dexron III. Denne fås på bensinstasjoner og hos andre som selger oljeprodukter. Jeg vet ikke hvorfor jeg bruker nettopp denne oljetypen, antagelig har jeg fått den anbefalt på ett eller annet tidpunkt.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvorfor du er anbefalt en 15-olje, men tror de aller fleste er anbefalt, og bruker, 32-olje.

Om du bruker Statoil, Shell eller andre spiller ikke så stor rolle. Tror nok det er lurt å få bort ATF-oljen, hvis den ikke er anbefalt på din styring. Mange fabrikanter fraråder nettop å bruke ATF-olje på hydrauliske styringer. Anbefaler å skifte olje igjen etter kort tid, da det alltids vil være litt igjen av gammel-oljen, og det ikke er anbefalt å blande 2 forskjellige oljetyper med hverandre.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvorfor du er anbefalt en 15-olje, men tror de aller fleste er anbefalt, og bruker, 32-olje.

T15 oljen er tynnere, T32 oljen vil derfor gi en tyngre styring er jeg blitt fortalt.

Er det forresten noen som har en kurant måte å skifte oljen på uten å få luft i systemet på et 2 posisjons system ?

Eller må alt tømmes for olje først ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...