Jump to content

Mikuni my30 - dårlig effekt i år


Renzir

Recommended Posts

Dieselvarmeren i båten fungerer ikke så bra som den tidligere gjorde. Den starter fint, ryker ikke og alt virker normalt. Men luften ut av den er ikke skikkelig varm. Tidligere år ble det veldig varmt i båten etter en stund. Nå er ikke luften ordentlig varm lenger. Det er ikke noen lekkasje på slangene fra varmeren til kabinen. 
 

hva kan være feil her?  Mine tanker går i følgende retninger.

 

- Får den nok diesel? Sjekke filter og slanger?

- Sotet inni? Er det noe her som kan skape problemer.

- Glødeplugg? Men da burde den vel ikke fungere og også ryke veldig (lukte veldig diesel av eksosen?)

- elektrisk feil? Viften går fullt men brenneren ikke?

 

Er det noen som har noen tips til feilsøking her?

Link to post
Share on other sites

Kjøpte ny varmer fra Kina i år, hadde også en fungerende Mikuni MY30 i 42 fots seilbåt.

Kjøpte den dyrere varianten av kinavarmere, Belief 5kW.

Varmer mye bedre enn Mikuni'n.

Kjøpte 2 varmere da jeg tenkte det kunne være kjekt å montere, men holder godt med 1...

Har derfor en til overs, om du skulle være interessert.

Link to post
Share on other sites

@Renzir Har denne varmeren et styringspanel hvor det kan velges halv eller full effekt? I så fall, er det valgt full effekt?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Bjørkski skrev for 17 timer siden:

Min ble også dårligere og dårligere. Viste seg å være dieselpumpen som ga mindre og mindre, selvom den "klikket" som normalt. Skiftet pumpen og den ga varme som før igjen..

Dette kan være en mulighet ja. Hvor fikk du tak i pumpe?

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 5 timer siden:

@Renzir Har denne varmeren et styringspanel hvor det kan velges halv eller full effekt? I så fall, er det valgt full effekt?

Stemmer det er ett panel. Står på fullt. Merker at vifta går ned i fart når jeg skrur ned på panelet. 

Link to post
Share on other sites

Lars Hansen skrev for 15 timer siden:

Kjøpte ny varmer fra Kina i år, hadde også en fungerende Mikuni MY30 i 42 fots seilbåt.

Kjøpte den dyrere varianten av kinavarmere, Belief 5kW.

Varmer mye bedre enn Mikuni'n.

Kjøpte 2 varmere da jeg tenkte det kunne være kjekt å montere, men holder godt med 1...

Har derfor en til overs, om du skulle være interessert.

Takk for tilbudet. Skal komme tilbake til deg hvis det blir aktuelt. Hadde håpet å få bedre liv i den jeg har. For noen år siden varmet den ganske godt. 

Link to post
Share on other sites

Renzir skrev for 1 time siden:

Merker at vifta går ned i fart når jeg skrur ned på panelet. 


Da kan det godt være dieselrelatert. Men jeg ville ha sjekket at det er god flyt på dieselen frem til pumpa før bytte av pumpa. Tett stigerør i tanken, tett dieselfilter om det er slikt montert eller skarp bøy på slangen kan være aktuelle årsaker. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Martine29f skrev 46 minutter siden:

Hadde samme utfordring på samme varmer. Dritt i kopling til pumpa. 

IMG_20220128_110459.jpg

IMG_20220127_112903.jpg

Tenker jeg tar opp og sjekker alt av ledninger etc. fant lite med rusk i filter på båten, men så det var litt i stoppekrana på dieselen. Så får vel rense litt. 

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 57 minutter siden:


Da kan det godt være dieselrelatert. Men jeg ville ha sjekket at det er god flyt på dieselen frem til pumpa før bytte av pumpa. Tett stigerør i tanken, tett dieselfilter om det er slikt montert eller skarp bøy på slangen kan være aktuelle årsaker. 

Godt poeng. Jeg plukker fra hverandre sjekker. Dieselfilteret er gjennomsiktig og det ser egentlig greit ut. Mulig pumpa er tett. 

Link to post
Share on other sites

Renzir skrev for 4 timer siden:

Dette kan være en mulighet ja. Hvor fikk du tak i pumpe?

Jeg kjøpte en ny på Finn.no. 

Jeg måtte starte varmeren 2-3 gange for å få pumpet frem diesel etter å ha skiften pumpen, men etter det har varmeren fungert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...