Jump to content

Lading fra 2 Volvo D6 - kople til begge dynamo


Gabi

Recommended Posts

Jeg har 2 motorer D6-310 med Mitsubishi 115A dynamo. Per idag ser det ut som at kun styrbord dynamo er koplet til for lading. Spørsmålet mitt er om hvordan jeg kopler til den andre også?

 

Sånn skal det antagelig se ut på min Bavaria 35 sport fra 2007:

Screenshot_20240501_051025_Dropbox.jpg.2a19241495354bc1c9b70e68d9037451.jpg

 

Og her ser det ut for meg at dynamo kun lader det ene startbatteriet....Men da lurer jeg på om de likevel er samme koplet på noe vis idet tenningsnøklene vris om? For rart om Bavaria har tenkt at bare det ene startbatteriet skal lades? Og ikke begge? Men det er bare styrbord dynamo som er koplet til startbatteri, det går ikke noen kabel fra babord dynamo til startbatteriene.

 

Men 230V landstrømslader lader begge samt forbruksbatteri.

 

I fjor byttet jeg til lithium på forbruk og installerte Victron Orion Smart DC-DC ladere på 30A hver. Da fjernet jeg den originale ladestrømsfordeleren som fordelte strøm fra dynamo til forbruk og det ene startbatteriet og koplet ladingen direkte til styrbord startbatteri. Og koplet så de to DC-DC laderne til den.

 

Men jeg har jo en dynamo på babord motor også, så det hadde vært fint å få den i drift. Er det da "bare" å kople en ledning fra babord dynamo til babord startbatteri? Og så fortrinnsvis kople den ene DC-DC laderen til denne? Da vil jeg få en dynamo per startbatteri og en DC-DC lader fra hvert startbatteriet til lading innpå felles forbruksbatteri.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker at plussen på babord dynamo sikkert går rett til pluss på babord startmotor, sånn at babord startbatteri får lading den veien (via kabelen mellom batteri og startmotor). 

 

Det er i så fall ikke noe i veien for å flytte den ene dc-dc laderen til babord startbatteri.

Link to post
Share on other sites

Standard på dobbeltinstallasjoner i Bavaria tidligere var at den ene motoren ladet kun sitt startbatteri, mens den andre motoren ladet sitt startbatteri i tillegg til alle forbruksbatterier via skillediode. Vet ikke når/om de endret praksis, men forhåpentligvis har de gjort det. 

Link to post
Share on other sites

Takk for supre svar @StorStas og @Sequoia!

 

Jeg tenkte ikke tanken på at det kunne skje lading på denne måten, men er bo logisk at slikt kan fungere. Da rimer det velsig med det jeg ser av kabling osv. Og samtidig betyr dette at babord motor har lite belastning mens styrbord har mer. Ved å flytte den ene DC-DC laderen vil babord få noe mer belastning og styrbord mindre. Og jeg får totalt 60A lading til lithiumbanken.

 

Dette skal prøves så snart jeg får tid til det!

 

DC-DC laderne er isolerte, det vil vel også si at de ikke slipper igjennom strøm feil vei slik at når begge lader fra forskjellige startbatterier skal det ikke kople sammen disse på noe vis.

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev 47 minutter siden:

Takk for supre svar @StorStas og @Sequoia!

 

Jeg tenkte ikke tanken på at det kunne skje lading på denne måten, men er bo logisk at slikt kan fungere. Da rimer det velsig med det jeg ser av kabling osv. Og samtidig betyr dette at babord motor har lite belastning mens styrbord har mer. Ved å flytte den ene DC-DC laderen vil babord få noe mer belastning og styrbord mindre. Og jeg får totalt 60A lading til lithiumbanken.

 

Dette skal prøves så snart jeg får tid til det!

 

DC-DC laderne er isolerte, det vil vel også si at de ikke slipper igjennom strøm feil vei slik at når begge lader fra forskjellige startbatterier skal det ikke kople sammen disse på noe vis.

Isolert DC-DC-lader betyr vanligvis at jord/minus ikke er gjennomgående. Kan være nyttig dersom en skal lade 12V batterier sammenkoblet til 24V feks (der minus på ene batteriet = +12V på det andre). De skal normalt uansett ikke slippe strøm gjennom ‘feil’ vei. 

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev for 1 time siden:

DC-DC laderne er isolerte, det vil vel også si at de ikke slipper igjennom strøm feil vei slik at når begge lader fra forskjellige startbatterier skal det ikke kople sammen disse på noe vis.

De vil ikke "snuble i beina på hverandre" nei. Og som du sier så fordeler du belastningen bedre. Og så får du redundans på den måten at du ikke er avhengig av styrbord dynamo alene, for å få ladet forbruksbanken.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 4 timer siden:

Isolert DC-DC-lader betyr vanligvis at jord/minus ikke er gjennomgående.

Og da virker det logisk når Orion Smart har to minus-innganger. Dvs pluss og minus fra batteriet som gir strømmen og så separat pluss og minus for utgående ladestrøm.

 

StorStas skrev for 3 timer siden:

De vil ikke "snuble i beina på hverandre" nei.

Supert! Da skal det prøves! Blir bra dette her tror jeg! Og fin redundans på lading av forbruksbatteri.

Link to post
Share on other sites

Og da ble jeg litt ivrig......og koplet ivei!

 

Av med nr 2 Orion minus og pluss, koplet de innpå andre batteriet.

 

Kom så på at startstrøm ledning fra Dynamo D+ var koplet fra SB dynamo til begge DC-DC laderne. Fant da ut at jeg burde kople ny fra D+ BB motor til tilhørende DC-DC lader, for at de skulle starte opp iht sin egen dynamo.

 

Så gjort, og startet opp BB motor. Og da fungerte tilhørende DC-DC lader. Gjorde samme på SB motor og fungerte det også.

 

Så da skal det være i orden og burde fungere fint. Eneste jeg så er at BB motor ikke har senseledning .ot batteri, det har SB motor. Vet ikke om det betyr så mye egentlig når en DC-DC lader wr koplet til?

Link to post
Share on other sites

Ble bra dette👍 Bb sense er sikkert bare trukket rett til B+ på dynamoen. Jeg tror du har såpass grov "ladekabel" i den starter-kabelen, at du ikke trenger å gjøre noe med sense. I hvert fall ikke for forbruksbanken sin skyld, for det tar dc-dc laderen seg av.

 

Men for bb startbatteri og for sikkerhets skyld kan du jo måle spenningen over bb startbatteri med motoren i gang (litt over tomgangshastighet) og full lading fra dc-dc laderen mot forbruksbanken. Måler du fra 14V og oppover over bb startbatteri da, vil jeg si du er "good to go". Noe mindre enn det så kan du vurdere å trekke sense dit, så du får ladespenningen helt på topp der også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...