Jump to content

Fylle bensin på dieselkanne - kanne merket med "diesel"


Werlin

Recommended Posts

Dette er et spørsmål som har blitt stilt før i forskjellige anledninger, men mitt spørsmål er slik:

Har også et par gule plastikk jerrykanner som er merket med "diesel". Er det noen grunn til å ikke ha bensin på disse? Og hvorfor er de merket diesel? 

 

Har hørt fra noen at diesel kan være hardere mot enkelte plasttyper enn bensin, slik at bensin kan fylles på tanker ment for diesel, men at diesel ikke bør oppbevares over tid på tanker ment for bensin. Andre hevder det motsatte. 

Hva sier fasiten (også kjent som Båtforum) 

Link to post
Share on other sites

Det er vel mest for at du som bruker letter skal skille mellom hva som er på kannene. Jeg har brukt samme kanner til diesel og bensin i alle år uten å merke noe problemer. 

 

Men om det er flere som bruker dem kan det være litt uheldig å fylle bensin på en kanne det står diesel på da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Bruker bensin og dieselkanner med bensin og diesel om hverandre. Ingen problemer så lenge man vet hva som er hva.

 

Er man i tvil (og ikke klarer å lukte seg til hva det er) kan man tømme ut en liten slant og prøve å sette fyr på. Bensin brenner, men diesel kan du legge en fyrstikk borti uten at det tar fyr.

Link to post
Share on other sites

Bensinkanner skal være statisk nøytrale slik at de ikke kan opparbeide statisk elektrisitet. Det kan gi en ørliten gnist og få katastrofale følger. Om der er forskjell på bensin- og dieselkanner på dette området tviler jeg på selv om statisk el. ikke er noe problem for diesel.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er nok en grunn til at den er merket med DIESEL. 

Vet  godt hvilke kanner du snakker om,(de der helletuten står opp ned i korken) og de har ikke lufting, noe som bensinkanner har, da bensin gasser mye mer. 

Så ville ikke fyllt bensin på de gule kannene om de ikke skal stå veldig kjølig. 

 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...