Jump to content

Fylle bensin på dieselkanne - kanne merket med "diesel"

Hedwig

Recommended Posts

Dette er et spørsmål som har blitt stilt før i forskjellige anledninger, men mitt spørsmål er slik:

Har også et par gule plastikk jerrykanner som er merket med "diesel". Er det noen grunn til å ikke ha bensin på disse? Og hvorfor er de merket diesel? 

Har hørt fra noen at diesel kan være hardere mot enkelte plasttyper enn bensin, slik at bensin kan fylles på tanker ment for diesel, men at diesel ikke bør oppbevares over tid på tanker ment for bensin. Andre hevder det motsatte. 

Hva sier fasiten (også kjent som Båtforum) 

Det er vel mest for at du som bruker letter skal skille mellom hva som er på kannene. Jeg har brukt samme kanner til diesel og bensin i alle år uten å merke noe problemer. 

Men om det er flere som bruker dem kan det være litt uheldig å fylle bensin på en kanne det står diesel på da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Bensinkanner skal være statisk nøytrale slik at de ikke kan opparbeide statisk elektrisitet. Det kan gi en ørliten gnist og få katastrofale følger. Om der er forskjell på bensin- og dieselkanner på dette området tviler jeg på selv om statisk el. ikke er noe problem for diesel.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Er nok en grunn til at den er merket med DIESEL. 

Vet  godt hvilke kanner du snakker om,(de der helletuten står opp ned i korken) og de har ikke lufting, noe som bensinkanner har, da bensin gasser mye mer. 

Så ville ikke fyllt bensin på de gule kannene om de ikke skal stå veldig kjølig. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...