Jump to content

Forsikring av trebåt


Knatren

Recommended Posts

Hei!

Skal forsikre min trebåt, og fikk i dag brev fra forsikringsselskapet mitt (Sparebank 1) om att det er nye regler fra nyttår, om att alle trebåter eldre enn 25 år må ha takst for å få kaskoforsikring. Hvordan skal jeg gå fram for å finne en takstmann som kan ta en takst på båten min? Er dette noe alle forsikringsselskap krever?

Båt: KMV 1700 HT Suzuki DF 70

Link to post
Share on other sites

Hvis du prater med forsikringsselskapet ditt så har de nok en takstmann som kan komme og gi deg takst. Dette er vanlig på eldre trebåter, hadde selv taktsmann på båten før sommeren.

Han kalte seg hvertfall takstmann, men forsikringssummen på båten ble vi etter hvert enige om.

DEt vedkommende egentlig sjekker er om de ønsker å forsikre din båt.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Skal forsikre min trebåt, og fikk i dag brev fra forsikringsselskapet mitt (Sparebank 1) om att det er nye regler fra nyttår, om att alle trebåter eldre enn 25 år må ha takst for å få kaskoforsikring. Hvordan skal jeg gå fram for å finne en takstmann som kan ta en takst på båten min? Er dette noe alle forsikringsselskap krever?

Mener bestemt at når vi i 99 skulle kaskoforsikre en da 36 år gammel trebåt så kom samme kravet, så dette kan ikke være noe nytt.

Du kan også være trygg på at alle krever det samme, kanskje med unntak av Lloyds. Forsikringsselskapet kan sette deg i kontakt med godkjent takstmann

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Jeg forsikret Majali i fjor, og hun er en 53 år gammel dame.. men som det blir sagt så krves det stort sett an tilstadsraport og verdivurdering for at de idethaletatt vil høre om det...

Så jeg meldte meg inn i KNBF og bestillte takstmann via de og tilslutt forrsikret hun i Norske Sjø.

 

Så nå er alt i sjønneste orden.

 

Jeg kan vel egentlig ikke gjøre annet enn å forstå de, tenkt deg å forsikre en 50 år gammel båt uten å vite noe om den.?

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Må legge til att båten skal forsikrest med det samme forsikringsselskapet som den forrige eigeren hadde og det var tatt takst på den for ca fire år siden!

 

Er vel kanskje litt merkelig, men tror ikke forsikringsselskapet tar noen sjanser, og det skal jo sies at mye kan skje med en trebåt på fire år.

Tror det med takst/tilstandsrapport er noe man må ha uansett når båten er eldre enn 25 år og forsikringssummen overskrider noen tusenlapper. For vår del ble den greit forsikret for rundt 20 000 første gang, men når vi ønsket å øke summen,grunnet div arbeider så ville de ha takst på den.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Må legge til att båten skal forsikrest med det samme forsikringsselskapet som den forrige eigeren hadde og det var tatt takst på den for ca fire år siden!

Det er ikke merkelig i det hele tatt, de skal sikkert ha noen kroner for jobben. Og så er det sikkert en eller annen intern prosedyre som sier noe om det.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke merkelig i det hele tatt, de skal sikkert ha noen kroner for jobben. Og så er det sikkert en eller annen intern prosedyre som sier noe om det.

 

Betalte ingenting for takst på båten.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg er akkurat i ferd med å gjennomføre en liten anbudsrunde på båtforsikring og jeg skal ha kasko, det var ingen spørsmål om takst selv om den ene båten er en 75 modell.

Det jeg ble gjort oppmerksom på av flere er at de ikke vil forsikre båten hvis båten ikke er registrert i småbåt registeret og at ved skade så kan man bli avkortet ganske kraftig hvis man har benyttet gamle registreringsnummer. Jeg lurer på om dette kan være riktig eller om andre har noen erfaringer..

Link to post
Share on other sites

Må legge til att båten skal forsikrest med det samme forsikringsselskapet som den forrige eigeren hadde og det var tatt takst på den for ca fire år siden!

Var i samme situasjon i fjor når jeg skulle forsikre båten. Riktignok plastbåt, men 26 år gammel.. Samme selskap og verdi på båt som forrige eier hadde hatt. Men de gav seg til slutt, rett før stengetid på fredagen. Båten skulle hentes i Bergen lørdag morgen så det var litt hett til tider :boxing: . Snodig nok så har de ikke forlangt takst i ettertid heller...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...