Jump to content

Peile olje D4/D6 - ny peilepinne


R.O

Recommended Posts

Har lenge slitt med å peile på min D4-300(2009). Byttet fra rund pinne til flat(ny type), det ble veldig mye enklere. Men jeg har et spm til ekspertene her inne: På den ene siden av pinnen får jeg et klart merke, på den andre siden får jeg i tillegg spor av olje lenger opp på pinnen, jeg antar dette er rester fra peilerøret, og at det er den siden med lavest nivå som skal leses…?IMG_5524.jpeg.17d8068f83dae13f3458f6c84c15531c.jpegIMG_5525.jpeg.3e9cc8c28700e4bf03b19a50f7291006.jpeg

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjort akkurat det samme som deg med å bytte peilepinne, bare at jeg har en D6. Når oljen nylig er byttet er det vanskelig å se nivået på pinnen. Jeg venter til oljen er kald før jeg peiler, og jeg drar peilepinnen ut kun en gang. Da er det en helt klar indikasjon på nivået, og jeg ser ikke at det henger olje igjen i peilerøret slik det ofte blir om man dypper pinnen nedi flere ganger.

En annen sak er at jeg merket meg forskjell på lenden på gammel og ny peilepinne. den nye er ca 1 cm. lengre. Jeg merker meg også at det nå går 18 liter på et oljeskift, mens det tidligere gikk 20. 

 

Og ja, det er nok riktig å forholde seg til den nedre (rette streken) delen av olje på pinnen.

Redigert av Kjetil Solheim
Tilleggsopplysninger (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg byttet på mine D6 også. Men venter til dagen etter kjøring med å peile. Tar pinnen opp, tørker av, setter den ned i igjen, opp igjen og leser av. Da pleier det å være ganske stabilt på begge sider av pinnen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...